رونق کاربافی و تابلوفرش در روستاهای میبد

no-thumbs

کار بافی از صنایع دستی مردم میبد است که بعد از سالها فراموشی باردیگر مورد توجه بانوان این شهرستان قرار گرفته بطوری که هر روز به تعداد این کارگاهها افزوده می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،کاربافی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر تاریخی میبد بافته می شود این هنر دستی که به کارتوفی ، کارششوک و کارکرباس معروف است و هنرمندان میبد از روزگار دور تا به حال در خانه می بافتند.

قدمت کاربافی به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه ، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس و کیسه حنا کاربرد دارد.
پارچه های کارباف با دارهای ساده دووردی ساخته شده از چوب و نی بافته می شود که این دارها بر روی چاله ای به عمق ۷۰ سانتی متر بر پا می شود و اغلب در صفه ، ایوان و یا اتاق نشیمن مستقر می کردند.
بافنده این هنر دستی، برای بافت، پشت چاله می نشینند و با ابزار داخل آن کار می کند به همین دلیل به آن «کارچاله» نیز می گویند.
تنوع پارچه های کارباف که در محله های ده آباد، دهستان بفروئیه، مهرجرد و محله یخدان شهرستان میبد بافته می شود، در طرح ، نقش و رنگ بندی بسیار متنوع است. طرح راه راه و چهار خانه یکی از طرحهایی است که بر پایه ذوق و سلیقه بافندگان ترکیب بندی می شود و از لحاظ هنری اهمیت خاصی دارد.
بخشدار مرکزی میبد روز شنبه در حاشیه بازدید از دو کارگاه کاربافی و تابلو فرش در روستاهای جهان آباد و حجت آباد به خبرنگار ایرنا گفت : برای آشنایی بانوان مناطق روستایی با صنایع دستی و اشتغالزایی و افزایش توان اقتصادی خانواده ها، بخشداری بدنبال ایجاد کارگاه های کاربافی و صنایع دستی در روستاها است .
محمد حسین قاسمی اظهار کرد : برای ترویج این هنر ، بخشداری با همکاری هیات ورزشی و بازی های بومی محلی و انتخاب نماینده بانوان در روستاها به کمک دهیاران عمل می کند .
این مسوول با بیان اینکه ایجادفضای مناسب بر عهده دهیاران است خاطرنشان کرد : در روستاهای جهان آباد وحجت آباد دهیاران برای تعمیر و بازسازی و به روز کردن مکان مناسب برای ایجاد کارگاه هر کدام یکصد میلیون ریال هزینه کردند.
وی ادامه داد : برای تامین استاد آموزش ، ایاب و ذهاب و تامین دستگاههای دار تابلو فرش و کاربافی و مواد اولیه هم بخشدار مرکزی برای هر کدام از روستاها ۷۰ میلیون ریال هزینه کرده است .
بخشدارمرکزی میبد با بیان اینکه در هرکدام از این کارگاهها ۱۵ نفر درحال آموزش هستند گفت : با توجه به علاقه آموزش یاران این کارگاهها می تواند سهم زیادی در مهارت افزایی و اشتغال و درآمدزایی بانوان روستایی داشته باشد .
این مسوول خاطرنشان کرد : کسانی که در این کارگاهها بصورت رایگان آموزش می بینند در پایان به آنها گواهی فنی حرفه ایی داده می شود تا در صورت لازم از تسهیلات استفاده کنند .
وی با تاکید بر اینکه سعی داریم کارگاههای کاربافی و تابلو فرش و سایر صنایع دستی را در روستاهای بخش مرکزی توسعه دهیم از راه اندازی کارگاه سبد بافی هم در شهرستان میبد خبرداد و اظهار کرد : سبدبافی یکی از صنایع دستی و بومی این شهرستان است که به زودی در روستاهای بخش مرکزی راه اندازی شود .

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..