۹۲ قلعه تاریخی در خاتم شناسایی شد

no-thumbs

فرماندار خاتم گفت: تاکنون 92 قلعه تاریخی در شهرستان خاتم شناسایی شده که 16 مورد از آنها ثبت ملی شده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد زاده‌رحمانی  با بیان اینکه شهرستان خاتم نیز مانند برخی دیگر از شهرستان‌های استان یزد دارای سبقه تاریخی است و آثار تاریخی بر جای مانده از گذشته، گویای وجود فرهنگ و تمدنی اصیل در این شهرستان است، اظهار کرد: بافت تاریخی مروست از جمله بافت‌های تاریخی زنده در استان یزد است و زندگی مردم در این بافت همچنان جریان دارد.

وی عنوان کرد: هنوز تعدادی از بادگیرها، صفه‌ها و چهارصفه‌ها در این بافت سالم مانده و میراث فرهنگی نیز طی دو سه سال اخیر، توجه خوبی به آن داشته و نسبت به مرمت و بهسازی بسیاری از بناها اقدام کرده است.

فرماندار خاتم یادآور شد: با وجود بی‌مهری‌های طبیعت به ویژه فرسایش خاک و البته برخی دخالت‌های انسانی، میراث فرهنگی و آثار تاریخی در خاتم همچنان وجود دارد و به رغم اینکه عده‌ای به جان قلعه‌های تاریخی این شهرستان افتاده بودند و در حال تخریب و تاراج آنها بودند، اکنون ۹۳ قلعه تاریخی در این شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: ۱۶ مورد از این قلعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ثبت ملی بقیه این قلعه‌ها نیز در دست پیگیری است.

زاده‌رحمانی، مجموع آثار ثبت شده تاریخی در شهرستان خاتم را ۵۳ مورد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون ۲۸ پرونده نیز آماده ثبت ملی است.

این مسئول یادآور شد: شهرستان خاتم جزء معدود شهرستان‌هایی است که قابلیت گردشگری طبیعی در استان را داراست و پنج اثر طبیعی ثبت شده مانند غار طبیعی، سرچشمه نهر مسیح، جنگل‌های زاگرسی و … وجود دارد.

زاده‌رحمانی همچنین از وجود منطقه گردشگری کرخنگان در مروست، درختان کهنسال و دریاچه نمک نیز به عنوان جاذبه‌های طبیعی این شهرستان یاد کرد و افزود: این جاذبه‌ها می‌توانند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در شرایط معمولی بین‌المللی، باید ۱۰ درصد اراضی هر کشور و هر شهرستان و منطقه، تحت حفاظت محیط زیست باشد اما در شهرستان خاتم، این میزان ۴۰ درصد است که می‌تواند باعث رونق گردشگری طبیعی در این شهرستان شود.

زاده‌رحمانی عنوان کرد: البته این مناطق به نحوی برای اقتصاد شهرستان نیز یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود زیرا امکان بهره‌برداری از معادن و راه‌اندازی صنایع در این مناطق میسر نیست اما اگر بتوان گردشگری طبیعی را در آن رونق داد، از این بخش نیز درآمد خوبی عاید شهرستان می‌شود.

فرماندار خاتم اظهار کرد: البته به دنبال اجرای برنامه‌های دیگر و بهره‌برداری تجاری از این مناطق نظیر پرورش وحوش و گیاهان دارویی نیز هستیم.

وی، از منطقه چاهک به عنوان یکی دیگر از مناطق تاریخی شهرستان خاتم یاد کرد و افزود: این منطقه در خاک مدفون بوده و اکنون ۴ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد و محدوده بافت تاریخی آن که روزگاری محل تولید شمشیر و سلاح بوده، کاملا مشخص شده که البته بارها نیز مورد دستبرد غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته است.

زاده‌رحمانی گفت: از سال گذشته، یگان حفاظت میراث فرهنگی در شهرستان خاتم تشکیل شده و گروه‌های حفاری غیرمجاز متعددی نیز دستگیر و به مراجع قانونی تحویل شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرستان خاتم در مجموع از جاذبه‌های بسیار تاریخی و طبیعی برخوردار است، اظهار امیدواری کرد: با توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی به این شهرستان، بتوانیم شاهد رونق گردشگری بیش از گذشته در این شهرستان باشیم.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..