پرونده ثبت جهانی یزد در شرف ترجمه شدن

no-thumbs

بافت تاریخی یزد که به پویایی و حیات شهرت دارد، میراثی باقیمانده از ادوار مختلف تاریخ است که قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه جهانی و برتر را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهمه تلاش‌ها بر جمع‌آوری اطلاعات صحیح از این بافت متمرکز شده است و گروه‌های مختلف و متخصص به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تکمیل پرونده ثبت جهانی آن نقش دارند.


تلاش برای تکمیل پرونده
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد رو به تکمیل است و تا یک ماه آینده برای ارسال به سازمان جهانی یونسکو ترجمه خواهد شد.
«محمدمهدی شرافت» افزود: ۲۰ شهریور ماه امسال نمایندگان سازمان جهانی یونسکو برای ارزیابی پرونده ثبتی بافت تاریخی یزد به استان سفر و از این بافت بازدید خواهند کرد.
وی با تاکید بر این‌که ثبت جهانی بافت یکی از الزامات حفاظت از میراث فرهنگی کشور است بیان کرد: پژوهشکده میراث فرهنگی استان در حال تهیه پلان مدیریتی برای این پرونده است.
این مسئول گفت: ثبت یک شهر زنده در سازمان جهانی یونسکو اولین بار است که اتفاق می‌افتد و با توجه به نبود تجربه در این زمینه، نیاز به تلاش مضاعفی است.
شرافت با تاکید بر این‌که ثبت جهانی بافت تاریخی یزد منجر به رشد چشمگیر گردشگری خواهد شد، افزود: هرجا شهری به ثبت جهانی رسیده به دنبال آن به یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی مبدل شده و این آینده برای بافت تاریخی یزد نیز متصور است.
وی از مزایای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را رونق اقتصادی و پویایی این بافت عنوان کرد و افزود: در صورت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سال آینده و به دنبال اثرات مطلوب رفع تحریم‌ها، سونامی گردشگری در استان پیش‌بینی‌ می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به طور مداوم از سوی معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در حال پیگیری است، ادامه داد: نشست‌هایی نیز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این باره برگزار شده و خواهد شد.
وی با اشاره به تجربه مثبت شهرهای ثبت شده در فهرست جهانی در جذب گردشگر افزود: با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، زندگی و نشاط در آن مفهوم دوباره‌ای می‌یابد و فرهنگ و تمدن این دیار نیز به گردشگران معرفی خواهد شد.

صنعت گردشگری استان دگرگون خواهد شد
شرافت اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های مطلوب استان در حوزه گردشگری، ثبت جهانی بافت تاریخی در کنار نتیجه توافقات و رفع تحریم‌ها، صنعت گردشگری استان را دگرگون خواهد کرد. به گفته این مسئول، ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری از جمله جاذبه‌های متعدد و متنوع تاریخی و طبیعی، فرصت توسعه صنعت گردشگری را به فعالان این صنف در استان داده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تعریف ۲۰ شاخه مهم گردشگری برای جاذبه‌های استان خبر داد و افزود: استان یکی از خاستگاه‌های سفرهای علمی و فرهنگی است و ظرفیت مناسبی برای پذیرش گردشگران علمی، ادبی و هنری را دارد.
وی افزود: سفر گردشگران خارجی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، چین، اتریش، کره جنوبی، سوئیس و ایالات متحده با توجه به فراهم کردن فرصت بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری استان دور از ذهن نیست.
این مسئول با اشاره به رشد ۵ برابری آمار گردشگران خارجی که به استان سفر کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی و همراهی مسئولان استان، شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی به استان باشیم.
به گفته وی، از سال گذشته تا امروز گردشگران خارجی کشورهای اروپایی در قالب تورهای گردشگری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان بازدید کرده‌اند و این نشان می‌دهد یزد مقصد خوبی برای گردشگران اروپایی است.
وی پیش‌بینی کرد با حذف تحریم‌ها و افزایش آمار گردشگران خارجی، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گردشگری خواهیم بود چرا که استان یزد یکی از رئوس مثلث گردشگری کشور محسوب می‌شود.

لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از ملزومات توسعه صنعت گردشگری در استان، تقویت زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های اقامتی است.
«محمدمهدی شرافت» گفت: تعداد مراکز اقامتی استان به ویژه هتل‌هایی که برای اقامت گردشگران خارجی مناسب است، بسیار کم است و با توجه به آینده روشنی که برای صنعت گردشگری در استان متصور هستیم، این زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز گردشگران نخواهد بود.
وی ادامه داد: استان فاقد هتل‌های لوکس و ستاره‌دار برای اقامت گردشگران خارجی است که باید از هم‌اکنون برای رفع این نیازها برنامه‌ربزی کرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..