آغاز حرکت اتوبوس‌های بی.آر.تی در یزد

no-thumbs

کریدور شماره 3 بی. آر. تی با 5‌دستگاه خودرو در شهر یزد راه‌اندازی شد تا شهر یزد نیز به شهرهای مجهز به خط اتوبوس‌های تندرو در کشور بپیوندد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزچند سالی است که شهرداری یزد برای توسعه حمل و نقل عمومی، اجرای مدل حمل‌ و نقل با اتوبوس‌های تندرو را در دستور کار خود قرار داده است و روز پنجشنبه اولین خط این نوع اتوبوس در شهر یزد راه‌اندازی شد.

به طور قطع سوق دادن مردم شهر به سوی استفاده از حمل و نقل همگانی، یکی از راهکارهای کاهش ورود بی‎‎رویه خودروهای شخصی به معابر شهر یزد محسوب می‎‎شود.
 از طرفی طولانی شدن زمان سفر همواره به عنوان یکی از دلایل استقبال نکردن شهروندان یزدی از ناوگان اتوبوسرانی مطرح می‌شود و اجرای شیوه حمل و نقل سریع بهترین راهکار برای جذب شهروندان به سمت حمل ونقل عمومی است. مسئولان شهری اجرای خطوط بی.آر.تی را برای اجرایی شدن این راهکار مناسب دیدند و درصدد راه‌اندازی آن بودند و در نهایت با نظر مشاور طرح اتوبوس‌های تندرو در شهر یزد، ۳ مسیر اصلی برای اجرای خطوط بی.آر.تی در شهر پیشنهاد شد تا با پوشش مسیرهای پرتردد، شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

مسیر تردد اتوبوس‌های بی.آر.تی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با اشاره به راه‌اندازی ۵ دستگاه اتوبوس تندرو در مسیر شماره‌3 شهر یزد از پایانه مسافربری غدیر تا پایانه امام خمینی(ره) خبر داد.
«محمدرضا شفیعی» درباره مسیرهای تردد اتوبوس‌های تندرو در شهر گفت: مسیر اول شامل خط تندرو شماره یک از پایانه شهید آقابابایی تا پایانه دروازه قرآن است که از محورهای بلوار دشتی، خیابان    های آیت الله کاشانی، دهم فروردین و ایرانشهر و نهایتاً بلوار جمهوری عبور می‌کند.
وی ادامه داد: خط تندرو شماره ۲ نیز از پایانه شهید آقابابایی تا پایانه دروازه قرآن برقرار خواهد شد ولی مسیر آن از محورهای بلوار دشتی، بلوارهای دانشجو، باهنر، پاکنژاد و در نهایت بلوار جمهوری است.
شفیعی گفت: خط تندرو شماره ۳ نیز از پایانه امام خمینی(ره) تا پایانه اتوبوسرانی غدیر که یک پایانه برون شهری است، تعریف شده که از بلوارهای نواب صفوی، دولت‌آباد، ۲۲بهمن و بلوار ۱۷شهریور و بلوار شهید دهقان عبور می‌کند.
این مسئول افزود: این مسیرها با گذر از خیابان‌های اصلی و پرتردد و با فراهم کردن دسترسی به همه مناطق شهر، امکان بهره‎‎برداری را به حداکثر می‌رساند. وی با اشاره به اهمیت اجرای مدل‌های جدید حمل و نقل عمومی در شهر بر اساس طرح جامع ترافیک، اضافه کرد: شهرداری اجرای خطوط اتوبوس‌های تندرو را بهترین گزینه برای اجرای مدل‌های حمل ونقل عمومی در شهر انتخاب می‌داند و در این زمینه وارد عمل شده است.

کوتاه‌شدن زمان سفر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد گفت: ۵ دستگاه اتوبوس بی‌.آر.تی در مسیر شماره ۳ از پایانه غدیر به پایانه امام خمینی(ره) با عبور از بلوار شهید دهقان، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار دولت‌آباد، بلوار نواب صفوی، بلوار صابریزدی برای جابه‌جایی شهروندان وارد فعالیت شده‌اند.
وی افزود: هر دستگاه از این اتوبوس‌ها ۴۰ نفر ظرفیت دارند و تفاوت آنها با اتوبوس‌های معمولی در این است که درِ اتوبوس‌های بی‌.آر.تی از ۲ طرف باز می‌شود.
این مسئول گفت: با توجه به تقاضای مردم برای جابه‌جایی با اتوبوس‌های شهری با سرعت بیشتر، این اتوبوس‌ها تنها در طول مسیر در ۲ تا ۳ ایستگاه توقف می‌کنند از این رو طول سفر با این اتوبوس‌ها نسبت به اتوبوس‌های دیگر، بسیار کمتر است.
شفیعی گفت: البته این مسیر به بیش از ۱۱ دستگاه اتوبوس تندرو نیاز دارد اما شهرداری با توجه به تخصیص اعتباری که صورت گرفته، در حال حاضر به خرید ۵ دستگاه اتوبوس اقدام کرده است. وی افزود: امسال همچنین ۴ میلیارد تومان برای اجرای خطوط بی.آر.تی، نرده‌گذاری و ساخت ایستگاه‌ها هزینه شده است.
معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری یزد ادامه داد: ۶۰ دستگاه اتوبوس برای اجرای خطوط کامل بی.آر.تی در شهر یزد نیاز است اما با توجه به محدودیت اعتبارات، خرید اتوبوس و دایر کردن خطوط بعدی در برنامه آتی شهرداری قرار دارد.
وی گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود و حجم تقاضای مردم برای جابه‌جایی با وسایل حمل و نقل عمومی، اجرای حمل و نقل عمومی با اتوبوس‌های تندرو در مسیر سوم آغاز شد و در گام‌های بعدی نیز به ترتیب اجرای مسیر اول و مسیر دوم دنبال می‌شود تا سطح بیشتری از مسیرهای شهر یزد با بی.آر. تی پوشش داده شود.

نیاز ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای خطوط بی.آر.تی
به گزارش همشهری،معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد اعتبار مورد نیاز برای اجرای خطوط کامل بی.آر.تی در ۳ مسیر انتخابی شهر را بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
«محمدرضا شفیعی» افزود: اجرای این طرح قطعا به اعتبارات دولتی نیاز دارد اما اعتباراتی که در حال حاضر برای اجرای کریدور سوم و آماده‌سازی ایستگاه‌ها هزینه شده، از محل اعتبارات شهرداری بوده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..