آماری نگران کننده برای یزدیها:

رشد ۱۴ درصدی طلاق در یزد/طی ۵ماه: ۵۵۴ مورد طلاق در استان یزد ثبت شد

در سال گذشته در استان هزار و ۳۲۵ و در ۵ ‌ماه امسال هم ۵۴۴ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که آمار اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد ۱۴درصدی طلاق را نشان می‌‎‎دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزنگاهی اجمالی به وضعیت جمعیتی کشور و استان به‌ویژه آمارهای وقایع حیاتی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق سال‌جاری نشان می‌‎‎دهد که از مجموع جمعیت کنونی ۷۹میلیون و ۹۳هزار و ۷۸نفری کشور، یک میلیون و ۷۴هزار و ۸۱ نفر مربوط به استان یزد است. این در حالی است که براساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، به دنبال جدا شدن طبس از استان یزد سهم جمعیت این استان در کشور از ۱/۴ درصد به ۱/۳۵ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل ثبت احوال استان با تاکید بر لزوم تجدید جمعیت جوان استان گفت: بر اساس آخرین برآوردهای ثبت جمعیتی، در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر از گروه جمعیت جوان استان خارج و به گروه می‌انسالی وارد شده‎‎اند ولی در مقابل جمعیتی که وارد گروه سنی ۱۵سال و جایگزین جمعیت جوان استان شده‌اند، تنها حدود ۲۴‌هزار نفر بوده است.

«سید محمد طباطبایی» تراکم نسبی جمعیت استان را نیز ۱۴نفر در هر کیلومتر مربع اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۸۴درصد جمعیت استان شهری و ۱۶درصد از آن روستایی هستند و در مجموع به ازای هر ۱۰۰‌زن، ۱۰۶‌مرد در استان زندگی می‌‎‎کنند.

تولد روزانه ۷۰ نفر در استان

طباطبایی با اشاره به تولد ۲۴ هزار و ۴۱۵‌نفر در استان طی سال گذشته گفت: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۶۳ نفر در استان متولد شده‌اند. به عبارتی به طور متوسط روزانه ۷۰ نفر در استان به دنیا آمده‎‎اند که این رقم در مقایسه با ۵ ماه سال گذشته، ۹درصد افزایش را نشان می‌‎‎دهد.

به گفته این مسئول، نسبت جنسی ولادت‎‎های امسال استان نیز ۱۰۶ فرزند پسر به ازای تولد ۱۰۰ دختر بوده است. وی نرخ طبیعی جمعیت استان را ۱/۶درصد اعلام کرد.

صدور حدود ۱۸ هزار شناسنامه جدید

طباطبایی با اشاره به صدور شناسنامه جدید برای افراد بالای ۱۵ سال گفت: در ۵ ماه امسال ۱۷ هزار و ۷۰۰ شناسنامه جدید به صورت کاملا مکانیزه چاپ و به مردم تحویل شده است.

وی با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی در استان اظهار کرد: در سال گذشته در این باره ۱۵‌هزار و ۳۶ درخواست و در ۵ ماه امسال نیز ۱۳ هزار و ۶۳۸درخواست کارت هوشمند ملی در استان تکمیل شده است.

کاهش نرخ وفات در استان

مدیر کل ثبت احوال استان در ادامه اظهار کرد: در سال گذشته ۴ هزار و ۵۹۷ نفر و در ۵ ماهه اول امسال هم ۱۷۶۴ نفر در استان فوت کردند. وی گفت: در ۵ ماه امسال نیز به طور متوسط روزانه ۱۱ نفر در یزد فوت کرده‎‎اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹درصد کاهش را شاهد هستیم.

طباطبایی با بیان اینکه نسبت جنسی وفات در استان ۱۲۲ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است، عنوان کرد: استان یزد به لحاظ نرخ وفات در کشور رتبه هجدهم و در ثبت وقایع وفات در مهلت قانونی ده روزه نیز رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

رشد ۱۴ درصدی طلاق

مدیر کل ثبت احوال استان در مورد نرخ طلاق استان نیز گفت: در سال گذشته در استان هزار و ۳۲۵ و در ۵ ‌ماه امسال هم ۵۴۴ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که آمار اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد ۱۴درصدی طلاق را نشان می‌‎‎دهد.

به گزارش خبرآنلاین،وی جایگاه استان در مورد طلاق را علی‌رغم رشد مذکور، نسبتا خوب و در جایگاه بیست‌وهشتم کشور اعلام کرد و گفت: نرخ طلاق استان‎‎های سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمان، کمتر از یزد است.

طباطبایی متوسط سن طلاق استان در مورد مردان را ۳۴/۵ و در زنان ۲۹/۵ سال بیان کرد و افزود: نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۵ و در استان ۷ است و به عبارتی به ازای هر ۷ ازدواج، یک طلاق در استان ثبت شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..