سوله‌های بزرگ جایگزین حسینیه‌های قدیمی شاهدیه

no-thumbs

همایش «نگاهی به تاریخ و فرهنگ شاهدیه» با حضور فرهیختگان این شهر و چهره‌های شاخصی همچون نرگس آبیار، برگزار شد تا تهدیدهای این شهر شناسایی و در مسیر ماندگاری فرهنگ و تمدن آن گام برداشته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از خبرنگار مهر، نرگس آبیار، کارگردان سینمای ایران که اصالتا اهل ابرندآباد شاهدیه است، بعد از ظهر امروز در این همایش اظهار داشت: ابرندآباد تنها بافت طبقاتی موجود است که در دل کویر به وجود آمده و مردم قنات را از فرسنگ ها دورتر به باغات خود رسانیده اند که نشان از تلاش و سختکوشی مردم این دیار است.

وی افزود: متاسفانه از گذشته ای زیبا و پر از تجلی خداوند که در بافت تاریخی ابرندآباد و شاهدیه وجود داشته چیزی به جز تلی از خاک و ویرانه باقی نمانده و متاسفانه مدرنیته باعث شده عده ای از مردم آثار قدیمی را باعث ننگ خود بدانند.

آبیار تصریح کرد: احداث جاده در بافت قدیم و تغییر زندگی مردم باعث تخریب بافت تاریخی شده و مظاهر تجدد و پیشرفت باعث شده گذشته خود را انکار کنیم.

در ساختمان سازی شاهدیه هیج نشانی از معماری باستانی و بومی نیست

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ افزود: متاسفانه در بافت قدیم ابرندآباد سوله های بزرگ جای حسینیه های قدیم را گرفته است و بافت تاریخی را به هم زده است، همچنین در ساختمان سازی در بافت قدیم شاهدیه، هیج نشانی از معماری باستانی و بومی نیست و هر بار که از تهران به یزد می آیم، قلبم می شکند چرا که بخشی از این بافت تخریب شده است.

 

آبیار ادامه داد: شهردار سابق شاهدیه کمر به قتل بافت تاریخی بسته بود و بخش زیادی از آن را تخریب کرد اما امیدواریم این روند متوقف شود و شاهد پویایی این بافت باشیم.

وی افزود: ما باید قدر این آثار را بدانیم و امانتدار خوبی برای آنچه که اجدادمان برای ما گذاشته اند باشیم اما متاسفانه مردم از بافت تاریخی بیرون آمدند و در بسیاری از این بافت، اتباع خارجی ساکن شدند و کم کم بخش زیادی از بافت تاریخی تخریب شده است.

آبیار ادامه داد: ویرانه تاریخی به اسم ابرندآباد به دست اتباع خارجی افتاده و این اماکن آبروی نسل امروز است و نباید به پاتوق معتادان تبدیل شود و دیگر اینکه اخیرا خاک تپه های باستانی شاهدیه را می برند.

ساخت مستند از تاریخ و فرهنگ شاهدیه و ابرندآباد

این کارگردان سینما از ساخت مستند دیگری برای ابرندآباد و تاریخ و فرهنگ شاهدیه خبرداد و گفت: امیدوارم با ثبت این مفاخر بتوانیم یادگار خوبی برای آیندگان از خود به جای بگذاریم.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این همایش اظهار داشت: شهر شاهدیه دارای بافتی دست نخورده و مردمی باصفا و صمیمی است و این خصیصه باید حفظ شده و پرورش یابد.

محمدعلی طالبی افزود: شهر شاهدیه از محلات ابرند آباد، نصرت آباد و گردفرامرز تشکیل شده و دارای مردمی پرتلاش و باصفا است که کمترین حاشیه و تنشی را در این محلات داشته اند.

وی ادامه داد: باغات و قنات هایی که در این منطقه وجود دارد نشان از سختکوشی و تلاش پیشینیان این منطقه است و همواره  یزدیها به سخت کوشی و ایمان شهره بودند و باید این منش و رفتار حفظ شده و به نسل آینده نیز منتقل شود.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: برگزاری این گونه همایش ها نقش مهمی در معرفی و گسترش فرهنگ پیشینیان دارد و نسل جوان را با مفاخر و توانمندی های گذشتگان آشنا کرده و به عنوان سرمشقی در زندگی خود به کار خواهند گرفت.

طالبی اظهار داشت: حفظ بافت تاریخی و یادگارانی که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته اند از وظایف مهم نسل امروز است و نباید به بهانه بهسازی باعث تخریب و از بین رفتن این بافت شویم و باید با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم، زمینه را برای حضور بیشتر مردم در بافت تاریخی فراهم کنیم تا با حضور مردم روح هم در بافت تاریخی وجود داشته باشد چرا که با خالی شدن بافت از سکنه، کم کم شاهد تخریب و از بین رفتن آن خواهیم بود.

شاهدیه گنج گمشده ای که باید کشف شود

 شهردار شاهدیه نیز در این همایش گفت: شهر شاهدیه متشکل از سه روستای ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد است که ابرندآباد قدیمی ترین منطقه شاهدیه است و قدمتی چند هزار ساله دارد.

محمد جواد ابوالحسینی افزود: شهر شاهدیه پهنه سبزی در دل کویر با باغات منحصر به فرد طراوت خاصی را به این منطقه داده است.

وی شاهدیه  را گنج گمشده ای خواند که باید کشف شود و افزود: امیدواریم برگزاری این همایش شروعی برای این حرکت باشد تا همگان با آداب و رسوم و فرهنگ دیرین شاهدیه آشنا شوند.

شاهدیه حسینیه یزد 

پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل شاهدیه نیز در این همایش گفت: اهالی ابرندآباد مردمی با پیشینه مذهبی بسیار قوی هستند و مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر بدون توقف ادامه دارد. و برای برگزاری این مراسم ها حسینیه های زیادی در جای جای ابرندآباد و گردفرامرز بنا شده است.

سیدمحمد جعفر میرجلیلی افزود: تعدادی از این حسینیه ها می توانست به عنوان بنای تاریخی مورد توجه قرار گیرد اما از این مکان ها فقط حسینیه سیدگل سرخ یا سید اسماعیل سالم است و بقیه تحت تاثیر طرح توسعه فضا دست خوش تخریب شده اند.

 

وی ادامه داد: اجرای برنامه های متعدد مذهبی در ماه های محرم و صفر، ماه رمضان و همچنین اعیاد و روضه خوانی ها در طول سال عشق به اهل بیت (ع) را در این منطقه نشان می دهد و جامعه شاهدیه را مردمی فرهنگی مذهبی با معیارهای فرهنگ دینی سنتی از سایر بخش های استان متمایز کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: تعدد مراکز مذهبی فعال، شهر شاهدیه را حسینیه یزد قرار داده است و از قدیم الایام موقوفات بسیاری برای حمایت از عزاداری ها ایجاد شده است.

در این همایش از چهار نفر از مفاخر و بزرگان شاهدیه تجلیل شد و شرکت کنندگان با حضور در پارک طبیعت شهر شاهدیه المان هدهد را رونمایی کردند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..