گفتگو با عباس حیدری، اولین منصوب استاندار یزد:

قانون مداری در کار استاندار خیلی نمود دارد/یکی از دخترهای استاندار یزد عروس شهید باکری است

مدیران دفاتر با توجه به مراودات زیاد کاری و همچنین مسئولیتی که در تنظیم برنامه ها، دیدارها و جلسات بر عهده دارند و از طرفی ارتباطات غیر رسمی که بین آن ها و شخص اول دستگاه اجرایی ایجاد می شود زمینه های شناخت از مدیران را در آنان ایجاد می کند این موضوع در مدیرانی که مسئولیت حوزه استاندار را برعهده دار...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعباس حیدری، اولین منصوب مهندس میر محمدی در دولت تدبیر و امید است که به عنوان مدیرکل حوزه استاندار منصوب شد. سعه صدر و روحیه اعتدالی او به عنوان اولین منتصب استاندار در استان یزد، در واقع خط سیر دولت تدبیر و امید در استان را در اذهان عمومی ترسیم نمود.

 در گفتگویی اختصاصی بشارت نو، از او خواستیم تا ضمن بیان اولویت های استاندار، از رفتارها، سلایق و علایق او نیز سخن بگوید، آنچه می خوانید حاصل گفتگوی صمیمانه خبرنگار روزنامه بشارت نو با حاج عباس حیدری، مدیرکل حوزه استاندار است.  

  • جناب آقای حیدری برای شروع مصاحبه، شناخت شما از مهندس میر محمدی به عنوان استاندار، به چه زمانی بر می گردد؟

من هیچ شناختی از آقای استاندار نداشتم و نام ایشان را فقط در میان نامزدهای پست استانداری شنیده بودم؛ زمانی که حکم ایشان در آبان ماه ۹۲ صادر شد رزومه شان را از طریق سایت دیدم و یکی دو روز بعد از معارفه، با حضور جمعی از دوستان اصلاح طلب در دفتر استاندار خدمتشان رسیدم و بیشتر با هم آشنا شدیم.

  • مهندس میر محمدی، از کجا شما را شناختند؟

در جلسه ای که برای عرض تبریک خدمت ایشان رسیدم، من را دیدند اما تا ۶ آذر هیچ ارتباطی با هم نداشتیم، پیشنهاد مسئولیت حوزه را مطرح کردند، تبادل نظر صورت گرفت و نهایتا به عنوان مدیرکل حوزه استاندار معرفی شدم.

  • شما اولین نفر از انتصابات آقای استاندار هستید، ایشان شرط و شروطی برای شیوه کار داشتند؟به عبارتی بگویند من می خواهم اینگونه اتفاقات بیفتد یا به مرور زمان شما اطلاع یافتید کارها چگونه هماهنگ شود؟

در ملاقات اولی که با ایشان داشتم، اشاره ای به بررسی های خود داشتند، به طوری که از ابتدای ورود به یزد پیگیر انتخاب مدیرکل حوزه بودند و پیشنهاداتی هم بوده و بنا به قول ایشان، در مجموع بررسی ها به اینجانب رسیدند. البته طبیعی است که من هم از انتظارات ایشان پرسیدم به عنوان مثال مباحثی مانند وقت گذاری، مردم داری، حسن سلوک و چیزهایی که دیدم با روحیه من سازگار است و خود من هم مدنظرم بوده است.

  • الان حدود ۲۰ماه از آن زمان گذشته است آیا مهندس میرمحمدی با آنچه که روزهای اول به عنوان انتظارات مطرح کردند در همان مسیر حرکت کردید؟ منظورم این است که در ابتدا ایشان چیزهای کلی را مطرح کرده اند و قطعا برداشت های مختلفی ازحرفها می شود آیا پیش آمده بجایی برسید که توقع ایشان و برداشت شما چیز دیگری باشد؟

ایشان الحمدالله رفتارشان خیلی متین، سنگین و برای من الگو است و من هم به گونه ای برخورد و رفتار کردم که فکر می کنم تا جایی که بر عهده ام بوده، هم در وقت گذاشتن و هم اینکه موارد مورد نظر ایشان مثل برخورد با متانت و آرامش با مراجعین اعم از مدیران یا مردم و ارباب رجوع و همکاران تا آنجا که در توانم بوده انجام شود؛ امیدوارم که هم مورد رضایت خداوند و هم مورد قبول ایشان باشد.

  • بارها دیده شده در محافل و مجالس مختلف، استاندار را با صفت "استاندار نجیب" صدا می زنند. به نظر شما، برای شخص اول استان این صفت تصویر مثبتی است یا می تواند منفی باشد؟

نجابت یکی از خصوصیات ایشان است، نگاهی به سوابق ایشان، مثل معاونت وزارت و سایر پست های مدیریتی بالا، تصویر مدیر توانمند، باسابقه و مجرب را نیز برای ایشان مجسم می کند و البته خصوصیات ذاتی هم ایشان دارند که به متانت، نجابت، آرامش، وقار، حافظه قوی، احترام به همکاران و ارباب رجوع و همچنین مدیران می توان اشاره کرد.

  • به نظر شما مهترین خصلت کاری استاندار چیست؟

قانون مداری در کارشان خیلی نمود دارد و به نظر من، قطار مدیریت ایشان روی ۲ ریل قانون و اخلاق حرکت می کند.

  • واژه قاطعیت را چقدر در استاندار پررنگ می بینید؟

من چیزی که در رفتارشان دیدم این است: مدیری هستند که تصمیماتشان عقلانی است و اولویت آن منطق، عقل و خردجمعی است. تصمیمی که می خواهند بگیرند، مخصوصا تصمیم های مهم، حتما با مشورت شورای معاونین، سایر شوراها، کارگروه ها و تشکیلاتی که وجود دارد گرفته می شود ولی وقتی به تصمیم رسیدند حتما تصمیم را اجرایی می کنند؛ ایشان در اجرای تصمیم قاطع هستند و پافشاری می کنند.

  • حتی اگر تصمیم زیاد مطلوب نباشد؟

بله، حتی اگر تصمیم در نگاه اول به نظر چندان مناسب هم نباشد در صورتی که مراحل عقلایی برای اتخاذ را گذرانده باشد در اجرای آن قاطع هستند و روی آن حتما پافشاری می کنند که تصمیم باید اجرا شود و مسامحه کاری و ملاحظه کاری ندارند. اگر به نقطه ای یا تصمیمی رسیدند، هرکس می خواهد از نزدیکان یا دوستان یا معاونین باشد، ایشان حرف خودشان را محکم می زنند و اگر لازم باشد بازخواست می کنند.

  • مصداق هم دارید؟

منظورتان نام بردن از شخص خاصی که نیست!؟ مشاهده کرده ام که مدیری را بازخواست کرده اند و روی  تصمیمی که گرفته اند قاطع بوده اند و گزارش خواسته اند یا مواردی که تذکر زبانی محکم داده اند و حتی توبیخ هم کرده اند، خلاصه ایشان در تصمیمات خیلی قاطع، محکم و استوار هستند.

  • تاکنون عصبانی شدن استاندار را دیده اید؟

من ندیدم. روحیه ایشان، آرامش، متانت و نجابت است، منتهی خب، بعضی وقت ها ناراحتی شان را دیده ام. اینکه ممکن است در اجرای کار، فردی کم گذاشته باشد یا بنحوی که ایشان می خواستند انجام نشده باشد ناراحتی شان را دیده ام.

  • صدای بلند استاندار را چطور؟ شنیده اید؟

 عرض کردم،  ناراحتی شان را دیده ام یا اینکه از لحاظ روحی، حالات صورت و حتی صحبت کردن، صدایشان مقداری بلندتر شده باشد ولی عصبانی شدن ایشان را ندیده ام.

  • آقای استاندار روزانه چقدر زمان برای کارها می گذارند؟

 جالب است بدانید ما که هیچ وقت نتوانستیم زودتر از ایشان به اداره بیاییم؛ معمولا قبل از ساعت ۷ صبح به اداره می آیند و حداقل تا بعد از اذان مغرب در استانداری هستند؛ بدون استراحت مرتب کار می کنند و یک سره حضور دارند. جلسات، برنامه ها، ملاقاتها، مکاتبات و احیانا مواردی که باید بررسی شود از طریق تلفن مرتب پیگیری می کنند؛ شب هم که در خانه بحث روزنامه ها و خبرنامه های تنظیمی توسط اداره کل روابط عمومی استانداری را مطالعه می کنند و اطلاعات، اخبار استان و کشور را مرور می کنند. البته بعضی از شب ها ممکن است برنامه ملاقات و جلساتی باشد؛ اگر نباشد در منزل روزنامه ها را مطالعه و بررسی می کنند.

  • از حضور در مجامع عمومی سخن گفتید میزان توجه ایشان به مراسم و برنامه های عمومی چگونه است؟

بستگی دارد، بعضی برنامه های رسمی است مانند یادبود شهدا یا برنامه های بزرگداشت در مسجد روضه محمدیه( حظیره) که تلاش دارند تا حد امکان و به شرط اینکه با دیگر برنامه های کاری شان تداخل نداشته باشد، شرکت کنند ولی در مورد مراسم و برنامه های غیر رسمی و تشریفاتی ایشان معتقدند وقتشان متعلق به بیش از یک میلیون یزدی است و نباید صرف افراد و یا گروه خاصی شود مگر آنکه حضور در آن مراسم یا جمع، جنبه منفعت مستقیم یا غیر مستقیم عمومی  یا جنبه توجه عموم مردم به آن را داشته باشد.

  • مصداق؟

مثلا حضور در مراسم ترحیم، بعضا مورد انتظار است که شخص استاندار در جلسات مختلف حضور داشته باشند ولی ایشان ضمن احترام به همه مردم معتقدند در مراسمی باید شرکت کنند که یا آن فرد خدمات عام المنفعه ای را داشته یا خدماتی در سطح استان یا ملی انجام داده و یا مورد وثوق عموم مردم بوده است.

  • استاندار از نظر نظم چگونه است؟

ایشان بسیار منظم هستند. کارتابل ایشان مرتب و منظم است. برخی سوابق مکاتبات که مد نظرشان است را در پوشه های جداگانه بطور منظم نزد خود نگهداری می کنند و سعی بر این است میزشان شلوغ نباشد. همیشه اتاق کارشان مرتب و منظم است. نحوه پوشش ایشان نیز بسیار مرتب، منظم و تمیز است و خیلی اهمیت می دهند به بحث های اداری، کاری و دیسیپلین کاری که رعایت شود؛ بارها برای بحث های اداری شاهد بودم که تأکید دارند نظم اداری رعایت شود، هم مدیران و هم کارکنان نظم را رعایت نمایند. رفت و آمدشان منظم باشد و سر وقت اداری در محل کارشان حاضر باشند. اگر می خواهند مرخصی یا مأموریت بگیرند با اطلاع مسئول مافوق باشد و نظم اداری در همه جا حاکم باشد .

  • اقای میر محمدی اهل مطالعه هستند؟

راستش را بخواهید حجم کارها فرصت مطالعه را به ایشان نمی دهد. ایشان بارها گله داشتند که وقتشان را اینقدر فشرده تنظیم کرده ایم که فرصت مطالعه را از ایشان گرفته است. گفته می شود قبل از اینکه به استانداری یزد بیایند، مطالعه شان خیلی زیاد بوده و انتظار هم داشتند حداقل روزی یک ساعت وقت مطالعه برای ایشان بگذاریم. متأسفانه باتوجه به فشردگی برنامه هایی که هست، فرصت از ایشان گرفته شده ولی شب هرچه مطالعه باشد اعم از روزنامه و نشریات و بعضا کتاب را به خانه می برند و مطالعه می کنند. آرزویشان این است که مطالعه داشته باشند و به همه مدیران توصیه می کنند که مطالعه در برنامه هایشان باشد و در شورای معاونین، معاونین را سفارش کردند که برنامه مطالعه را در کارهایشان حتماً قرار دهند؛ مدیری که خواسته باشد به روز باشد باید مطالعه داشته باشد و فهم و درک خودش را گسترش بدهد.

  • چقدر کارهای شخصی شان را خودشان انجام می دهند؟

 کارهای شخصی را خودشان انجام می دهند و بسیاری از کارهایشان را در حد معمول خودش، به عنوان یک مدیر ارشد وقت می گذارند. کارهای مربوط به خانه و خانواده، امور بانکی و تلفن های شخصی و نیازهایی که بعنوان یک انسان دارند را خودشان انجام می دهند. جالب است بدانید تهیه غذا هم خودشان انجام می دهند، ظهر که ناهار استانداری هستند ولی معمولاً صبح و شب که در منزل  تشریف دارند، تهیه غذا بعهده خودشان است.

  • با سلایق غذایی ایشان آشنا هستید؟ 

چیزی که من می توانم بگویم در مورد غذای ایشان معمولا شب ها را کمتر غذا می خورند ولی ناهار همان غذایی که در اداره توزیع می شود را میل می کنند و یکی از تاکیدات ایشان این است که هر غذایی برای من می آورید، همان غذای سایر کارکنان استانداری باشد. حتی در روزهای اول بعضی مخلفات بوده که وقتی متوجه شدند متفاوت است، گفتند غذای من مثل بقیه کارمندان باشد و بدین ترتیب سالاد و نوشیدنی حذف شد. چون به کارمندان نمی دادند. الآن غذایی که میل می کنند همان غذای کارمندان کشیک استانداری است.

  • مهندس میرمحمدی علاقه به غذای خاصی دارد ؟

حق انتخاب غذا برای ایشان مانند همکاران کشیک، محدود است اما برداشت من این است که کباب کوبیده را کمتر تمایل دارند.

  • اهل ورزش هستند ؟

نرمش صبحگاهی را قبل از حضور در اداره انجام می دهند.

  • به ورزش خاصی علاقه دارند ؟

علاقه خاصی اگر هم باشد من مطلع نیستم، اما با توجه به محدودیت زمان فعلا در حد نرمش صبحگاهی بیشتر فرصت نمی کنند. در عین حال امسال برنامه ریزی کرده ایم حداقل هفته ای دوبار برنامه ورزشی از جمله شنا و کار با وسایل ورزشی داشته باشند.

  • باتوجه به اینکه شما انتصاب افراد مختلف و رفت و آمدها را دیده اید، تعریف ایشان از مشاور چیست ؟

 نگاه به واژه مشاور مشخص است. پست مشاور رسمی داریم؛ از اختیارات استاندار است که برای مشاوره برای افراد مختلف در زمینه هایی که نیاز است ابلاغ صادر کنند. مشاورین نیز در زمینه های مشخص شده به استاندار مشورت یا پیشنهاد می دهند یا از جانب استاندار در برنامه ها و مراسم یا محورهایی که مشخص شده حضور پیدا کرده و سخنرانی می کنند، در مورد مسائل و مشکلات، پیشنهادات و راهکارهایشان را خدمت استاندار می دهند و نهایتا در تصمیم گیری ها مشارکت می کنند.

  • از تعداد فرزند ایشان خبر دارید ؟

خیر خبر ندارم. تاکنون در زمینه مسائل شخصی وخانوادگی ایشان وارد نشده ام. البته در صحبت هایی که بعضا انجام داده اند به این نکته پی برده ام که یکی از پسرهایشان خارج از کشور تحصیل می کنند و یکی از دخترهایشان عروس شهید باکری است.

  • باتوجه به صحبت شما می توان گفت ایشان درون گرا هستند؟

خیر. نمی توان گفت که ایشان درون گرا هستند، بلکه من تمایلی برای ورود در این زمینه ها ندارم. هیچ وقت پرس و جو نکردم. خود ایشان ابایی ندارند. در تلفن های ایشان، در خودرو، در صحبت کردن با نوه خودشان خیلی گرم و گیرا و خیلی راحت و همان صحبت و نازکردن بچه یا احوالپرسی خیلی طبیعی و عادی برخورد می کنند و صحبتهایشان را خیلی راحت انجام می دهند و مخفی کاری نمی کنند.

  • سلیقه ایشان در مورد نوع لباس و پوشش، دستتان آمده است؟

ایشان همواره رسمی و کارگزار دولت بوده اند. لباس هایی می پوشند که هم با وقار است و هم متناسب با سن و سال و جایگاهشان. در لباس های انتخابی رنگ پیراهن ایشان معمولا روشن است. روابط عمومی هم در این زمینه یک سری مشورت به ایشان می دهد. به ویژه در نحوه پوشیدن و حضور در مجامع، مخصوصا برای مصاحبه های صدا و سیما.

  • اهمیت ایشان به رسانه و اهالی مطبوعات را چطور ارزیابی می کنید؟

برداشت ما این است که جایگاه خاصی برای اصحاب رسانه قائل هستند و از نقد بارها و بارها استقبال کرده اند. اصل را بر این می دانند که مطبوعات و رسانه ها و سایت ها باید آزاد باشند و چیزهایی که می دانند بنویسند و نقد کنند و ما از این فضای نقد بهره بگیریم؛ ایشان بارها گفته اند اگر مطالبی که رسانه ها انتقاد می کنند، درست است پس نقطه ضعف ماست یعنی ما خیلی راحت با نقطه ضعف های خودمان آشنایی پیدا می کنیم و دنبال راهکار می رویم و نقاط ضعفمان را به نقاط قوت تبدیل کنیم. اگر احیانا غیرمنطقی، غیراصولی و غیرمنصفانه است این نقدها را خود مردم و افکار عمومی تشخیص می دهند و در نهایت آن نقدهای غیرمنطقی و غیردلسوزانه نمی توانند دوام بیاورند.

  • در خواندن بولتن های خبری به طور روزانه، عکس العمل خاصی از ایشان دیده اید که با بیان ایشان مبنی بر تحمل منتقد، متضاد باشد؟

واقعا ندیده ام. حتی بعضی موارد بوده که در سایت یا فضاهای اجتماعی مطلبی منعکس شده است که به نظر من توهین آمیز بوده و مقاله و مطلب منتشر شده خارج از فضای نقد، و اهانت به شخص اول اجرایی استان بوده است که خود من واقعا خیلی ناراحت شده ام؛ وقتی به ایشان منعکس شده، واکنششان خیلی معمولی و طبیعی بود؛ به ایشان گفتم این مطلب خیلی فراتر از نقد و در حد توهین بوده است. ایشان می گویند مردم باید تشخیص دهند و افکار عمومی خودش تشخیص می دهد این درست است یا نیست.

  • احتمالاً بخشی از این نگاه بازِ ایشان به رسانه ها بر می گردد به اینکه خود ایشان در رسانه مسئولیت داشتند؟

به نظر من این افکار و شخصیت ایشان در جوانی شکل گرفته است. قبل از انقلاب ایشان بعنوان جوان آزادیخواه و انقلابی فعالیت می کردند که در حسینیه ارشاد و سخنرانی های دکتر شریعتی حضور داشته اند و مطالعاتی که از کتابهای شهید مطهری داشته اند، این ها در روحیه و نقش گرفتن شخصیت ایشان خیلی مؤثر بوده و  باعث شده بعنوان انسان آزاده و وارسته ای که به نقد به دیده احترام نگاه می کنند پرورش یابند؛ این چیزی تصنعی نیست و کاملا به آن اعتقاد دارند.

  • چقدر به حضور فیزیکی در بین مردم اعتقاد دارند؟

چیزی که مدنظر آقای استاندار است اینکه ما واقعاً خدمتگزار مردم هستیم؛ باید برای مردم کار کنیم؛ برای مردم برنامه داشته باشیم و وقتمان را برای آن ها صرف کنیم ولی به این معنا نیست که ما از این مجلس به آن مجلس برویم. حضور فیزیکی پیدا کردن در جمع مردم این نیست که برویم در محافل و مساجد بنشینیم. وظیفه یک مسئول دولتی این است که برای مردم به خوبی کار کند. وقتی ایشان وقتشان را در جلسات کاری و پیگیری امور در استان یا از طریق وزارتخانه ها و ریاست جمهوری صرف می کنند، مردم خروجی آن را احساس خواهند کرد. ایشان از برنامه های تشریفاتی یا برنامه هایی که در آنها خودنمایی باشد، پرهیز می کنند و می گویند ما دنبال عوام فریبی و کارهای تبلیغاتی نیستیم. اگر ما کار خودمان را به خوبی انجام دهیم و دستگاه های اجرایی کار خودشان را بخوبی انجام دهند، مردم خودشان می فهمند که کار برایشان دارد انجام می شود یا نمی شود. اینکه خواسته باشیم کار اصلی را رها کنیم و فقط در جمع حضور پیدا کنیم و خودنمایی کنیم، ایشان معتقد نیستند.

  • اقای استاندار به پرسنل و مسائل رفاهی کارکنان استانداری اهمیت می دهند؟

در زمینه رفاهی باید بگویم ایشان واقعاً تعجب می کنند که استانداری چگونه بوده با این وضعیت که به عنوان مادر ادارات و همچنین مقر تصمیم گیری های کل استان است و به نوعی می توان گفت کل واگذاری زمین،  امکانات و مسایل رفاهی که هست معمولا از طریق استانداری باید انجام شود، ولی درعمل برای کارکنان استانداری کاری نشده است یعنی نه زائرسرا در مشهد،  نه محل تفریح و اسکان در شمال یا حتی از ییلاقات یزد، واقعا مظلومیت کارکنان استانداری این است که از بیرون فکر می کنند هرچه هست در اختیار استانداری است ولی بعضی ادارات در مناطق ییلاقی خود استان یا حتی در مشهد و شمال امکانات اسکان و رفاهی دارند ولی کارکنان استانداری بی بهره اند. توجه استاندار این بوده است که واقعا از طریق راهکارهای قانونی تا آنجایی که می شود در این زمینه ها پیگیری شود. در پرداخت ها تأکید کردند اگر امکان پذیر است هر چیزی که راهکار قانونی دارد، پرداخت کنند و به کارکنان بدهند ولی از آن طرف نیز مؤکداً سفارش کردند کار غیر قانونی صورت نگیرد و هیچ پرداخت غیرقانونی انجام نشود.

  • چقدر ایشان به ارتباطات بین فردی اهمیت می دهند؟ وقت ملاقات به مدیران و افراد مطلع می دهند یا گزارشات مکتوب کفایت می کند؟

بستگی دارد. ایشان هفت اولویت کاری برای استان مشخص کرده اند. این اولویت ها مرتب پیگیری می شود و جلسه دارند و موارد را در دستور کار قرار می دهند. با مدیران مرتبط با این بحث ها قاعدتا بیشتر جلسه دارند و گزارش از آنها می خواهند و حضوری با آنها ملاقات دارند و جلسه می گذارند. از طرفی با فرمانداران بعنوان مدیران شهرستانی هم بیشترین برنامه ها،  ملاقات و جلسات را دارند که با یک هماهنگی ساده این ملاقات ها انجام می شود.

  • رابطه استاندار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد چگونه است؟

ایشان فردی هستند که اولا به همه احترام می گذارند البته شخصیت ها که جایگاه خودشان را دارند. ایشان آیت الله ناصری را بعنوان نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر یزد محور کار در استان می دانند و واقعا با ایشان مراودات خیلی خوبی دارند و علاوه بر اینکه در مراسم رسمی حضور شخصیت های کشوری در استان، ایشان را همراهی می کنند، در دفتر ایشان حضور می یابند. در محافل و جلسات غیر رسمی از نزدیک شاهد بودم واقعاً علاقه و محبت دارند و متقابلا هم حاج آقا ناصری به ایشان ابراز علاقه و محبت دارند. قطعا این هماهنگی، همکاری و همدلی باید بین مسئولین وجود داشته باشد مخصوصا نماینده محترم ولی فقیه و استاندار که در پیشبرد امور می توانند خیلی مؤثر باشند.

  • بدون شک یکی از اولویت های استان در این چند سال بحث آب بوده است؟ شاید اتفاق هایی که در زمینه آب افتاده است برای مردم کمتر ملموس باشد و مسلماً این حرکت ها قرار نیست یک شبه رخ داده باشد. چقدر وقت ایشان در زمینه آب صرف شده است؟

باید بگویم فوری ترین کارها و اولویت دارترین کارها از نظر ایشان مسئله آب است. معمولا پیگیری ها در موضوع آب را شخصا خودشان انجام می دهند و می توانم بگویم بیشترین وقت را در این زمینه در بحث آب می گذارند، اعم از جلسات در تهران که شخصا خودشان شرکت می کنند و خیلی برایشان اهمیت دارد. بحث پیگیری انتقال آب از بهشت آباد به یزد و حضور ایشان در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و بازدید از محل احداث سد بهشت آباد و طول مسیر، در این راستا ارزیابی می شود و از طرفی مرتب در برنامه هایشان بصورت هفتگی جلسات و برنامه دارند و پیگیری و مکاتبات در این زمینه انجام می دهند. واقعا جزو اولویت دارترین کارهایشان است که شخصا رسیدگی و پیگیری می کنند، مدیران زیر مجموعه را در این ارتباط فعال کرده اند و از آنها مرتب گزارش می خواهند. شاید یکی دیگر از مطالب که باید در زمینه آب مطرح کنم اینکه اخیرا از مدیر آب منطقه ای خواستند، ظرفیتی که قرار بوده است از خط اول برداشت کنیم شاید استحصال نشده، دلایل آن را جستجو کردند و الآن دنبال رفع موانع هستند تا بشود در زمینه آب انتقالی هم برای بهبود کیفیت آب و افزایش ظرفیت آب اقداماتی انجام دهند؛ این هم به کارهایی که در حال انجام در زمینه آب بودند، اضافه شده است.

  • اشاره به حضور شخصی استاندار و پیگیری مباحث مهم در تهران نمودید، بعضا در رسانه ها انتقاد به ایشان می شود که زیاد به تهران سفر می کنند که بعضی ها علت را حضور نداشتن خانواده ایشان در استان می دانند؛ این موضوع را تا چه حد تأیید می کنید؟

این هم از آن اموری است که در حق ایشان اجحاف شده و غیرمنصفانه است. حضور استاندار نسبت به استانداران دیگر و استاندارانی که خانواده هایشان در همان استان حضور دارند در یزد بیشتر است و این مطلب از سوی مراجع مرتبط نیز اعلام شده است. از طرفی سفرهای ایشان بخاطر ملاقات با خانواده نیست؛ اگر برنامه کاری باشد و دعوت یا همایش در تهران باشد با برنامه ریزی و هماهنگی کامل با وزارتخانه ها، نهاد ریاست جمهوری و سایر مراکز برای مأموریت اداری تشریف می برند. خود من که چند مورد ایشان را در مأموریت ها در تهران همراهی کردم شاهد بودم وقتی که در تهران می گذارند مرتب برای برنامه ها، ملاقات، جلسات است و ایشان کمترین وقت را برای خانواده صرف کرده اند و بسیاری از اوقات واقعا پاسی از شب گذشته بود که به منزل می رفتند. اینگونه نبود که برای ملاقات خانواده در تهران حضور داشته باشند و از طرفی یکی از اولویت های کاری استاندارها پیگیری مجوزها، امکانات و اعتبارات از تهران است و حضور ایشان می تواند خیلی مؤثر باشد. اینکه بگوییم استاندار فقط حضور فیزیکی در استان داشته باشد نمی تواند فی نفسه مطلوب باشد. حضور ایشان در استان برای انجام هماهنگی های بین دستگاهی مؤثر است و بعد از بررسی مسایل و مشکلات، جمع بندی و راهکارها از طریق تهران باید پیگیری شود.

  • ارتباط آقای استاندار با وزارت کشور چگونه است؟

با توجه به ارتباط کاری، بیشترین مراودات را با این وزارتخانه دارند، از وزیر محترم کشور تا معاونین آن، هماهنگی هایی که استانداران باید انجام دهند و پیگیری سیاست ها و برنامه هایی که دولت می خواهد در استان ها پیاده کند و همچنین بحث های امنیتی، اتباع، انتخابات و اکثر مسائلی که می خواهد انجام شود از طریق وزارت کشور است و قاعدتا بیشترین مراودات با این مجموعه صورت می گیرد که خوشبختانه مراودات ایشان با وزارت کشور بسیار خوب است.

  • به عنوان سؤال آخر ارتباط استاندار با معاونین را چطور ارزیابی می کنید؟

یکسری برنامه های رسمی داریم که در قالب شورای معاونین است و معمولابه صورت هفتگی برگزار می شود. مسائل کاری است و گزارش های کاری که معاونین دارند و تصمیم گیری هایی که در این زمینه صورت می گیرد. این جلسات بصورت رسمی و اداری است ولی ملاقات های خصوصی که بین معاونین و استاندار است کاملاً غیررسمی و دوستانه است، خیلی راحت مسائل رد و بدل می شود و معاونین محترم مسائلی که دارند مطرح می کنند و بعضا جهت رفع خستگی طنز و مزاحی هم چاشنی صحبت ها می شود و این مراودات غیر رسمی، یک طراوت دیگری به آنان می دهد و اگر خدای ناکرده حین کار خستگی ای  داشتند، رفع می شود و آقای استاندار با آن طراوتی که دارند و حالت مزاح و شوخ طبعی در بعضی موارد، هم مسائل کاری بهتر انجام می شود و هم اگر احیانا خستگی بوده از معاونین رفع می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..