عراق اولین هدف صادراتی یزد

no-thumbs

مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران یزد حضور یافتند و به بیان مباحث مهم و تخصصی اقتصاد استان از صادرات تا بورس پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمدیرکل گمرک استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه محصولات استان یزد شامل ۱۰۰ قلم است که به ۴۵ کشور صادر می شود، اظهار داشت: عراق نخستین مقصد صادرات کالاهای استان یزد است و ۷۴ درصد وزن و ۵۸ درصد کل صادرات استان یزد یرا به خود اختصاص داده است.

سید اصغر چاوشی زاده با بیان اینکه امسال ۷۰۲ تن کالا به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار از یزد به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هلند، گرجستان و ده‌ها کشور دیگر صادر شده که بیش از نیمی از کالاهای صادراتی استان یزد را کاشی و سرامیک و بخشی از آن را شیشه های ساختمانی تشکیل می دهد.

بخشی از کالاهای یزد از گمرک سایر استانها صادر می شود

وی بیان کرد: استان یزد در حالی در بین ۱۲۱ گمرک کشور رتبه یازدهم در صادرات را از آن خود کرده است که بخش قابل توجهی از محصولات گلخانه ای و مواد معدنی این استان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر می شود و تلاشهای انجام شده برای تغییر این روند به نفع استان یزد نیز بی نتیجه بوده است.

چاوشی زاده همچنین با اشاره به وضعیت واردات استان یزد بیان کرد: امسال ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون دلار وارد استان یزد شده که عمده این واردات، ماشین آلات بوده است.

وی با بیان اینکه گاهی کم اظهاری نیز در گمرک مشاهده می شود، افزود: شعار ما احترام، کنترل، سرعت و دقت است و با توجه به این شعار و تحقق آنف امسال بالغ بر یک میلیارد تومان مطالبه نامه کسر دریافتی با جریمه بالغ بر ۴۵۵ میلیون تومان به صاحبان کالا ابلاغ شده است.

رتبه پنجم یزدیها در سرمایه گذاری در بورس

مدیرکل بورس استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بسیار خوب مردم استان یزد در بورس اظهار داشت: مردم یزد اهل پس انداز و سرمایه گذاری مولد هستند و در حالی که در کشور به طور میانگین پنج درصد مردم در بورس سرمایه گذاری می کنند، در یزد، ۱۰ درصد مردم سهامدار بورس هستند.

علی اکبر جعفری عنوان کرد: یزد به رغم اینکه یک میلیون نفر جمعیت دارد، رتبه پنجم را در سرمایه گذاری در بورس دارد و این نشان از اقتصادی بودن مردم این استان دارد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته، بر تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس یزد افزوده شده و سه شرکت بزرگ فولادی وارد بورس شده اند، عنوان کرد: سرمایه های خرد مردم که می توانست در سطح جامعه تورم زا باشند، با سرمایه گذاری در بورس به سمت تولید هدایت شدند.

۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مصکوک برای واحدهای صنعتی یزد صادر شد

جعفری همچنین از صدور اوراق مصکوک که در واقع نوعی اوراق مشارکت است که کارخانه دار، واحد خود را در رهن بورس می گذارد و بورس برای او اوراق مشارکت صادر می کند، خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال از این طریق در اختیار واحدهای تولیدی استان یزد قرار گرفت.

وی همچنین به بیان میزان و حجم معاملات بورس یزد طی دو سال گذشته پرداخت و افزود: یزد در همه شاخص های معاملاتی دارای رشد بوده ضمن اینکه ۸۵ درصد به سرمایه گذاران بورس در استان یزد اضافه شده است.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه بین سال‌های ۹۰ تا ۹۳، ارزش پرونده‌ های قاچاق در استان یزد ۶۳ میلیارد بوده است، اظهار داشت: طی سال‌های یاد شده، سه میلیارد ریال از کالاهای پرونده‌ های قاچاق منهدم شده است.

۱۸ میلیارد از کالاهای کشف شده قاچاق به صاحبان آنها بازگردانده شد

منصور طالبی با بیان اینکه ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نیز ۱۰۹ میلیارد ریال بوده است، عنوان کرد: ارزش پرونده‌های منجر به انهدام در این سال‌ها ۶ میلیارد ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته بخشی از کالاها نیز به دلیل ارائه اسنادی که ظن قاچاق از آنها برداشته شده است، به صاحبان آنها مسترد شده که ارزش این میزان کالا در سال جاری ۱۸ میلیارد ریال بوده است.

این مسئول با بیان اینکه ما نیز در قبال اقتصاد مقاومتی مسئولیت‌هایی بر عهده داریم، تصریح کرد: کالاهایی وارد چرخه عرضه می‌شود که خدشه‌ای به اشتغال و تولید داخل وارد نکند.

دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های دولتی استان یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه فقط حدود ۱۵ درصد موتورسیکلت‌ها در استان یزد بیمه هستند و ۸۵ درصد بقیه فاقد پوشش بیمه ای هستند، اظهار داشت: برای مالکین موتورهایی که ساکن یزد هستند، نسبت به تعرفه‌ های جانبی ۱۰ درصد تخفیف قائل شده ایم ضمن اینکه شرایط تقسیط نیز از سوی بیمه گذاران لحاظ شده است.

۱۲۹ میلیارد تومان خسارت به بیمه شدگان یزد پرداخت شد

حسنعلی طالعی با اشاره به خسارت پرداخت شده از سوی بیمه به بیمه شدگان بیان کرد: در چهار ماهه اول امسال نزدیک به ۱۲۹ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های دولتی استان یزد تصریح کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱، پرداخت خسارت ۱۲۹ میلیارد تومان بوده ولی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ نزدیک به ۱۹۲ میلیارد تومان پرداخت کردیم که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش نرخ دیه بوده است.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..