راه اندازی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ابرکوه

no-thumbs

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ایجاد پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در شهرستان ابرکوه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدمهدی شرافت،  در جلسه‌ای در خانه آقازاده ابرکوه از خانه‌های طرح پردیسان ابرکوه با حضور حضور استاندار و جمعی از مسئولان ابرکوه، اظهار داشت: ابرکوه در مثلث گردشگری واقع شده است که این موقعیت یک مزیت ویژه است.

وی عنوان کرد: امتیاز ویژه دیگر ابرکوه، توجه امام جمعه این شهرستان به میراث فرهنگی است به طوری که به شکل مداوم، مسائل مربوط به حیطه را پیگیری می‌کنند.

شرافت با تاکید بر اینکه ابرکوه با جایگاه واقعی خود فاصله دارد، خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت‌های بسیار این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان‌های استان یزد، آنگونه که باید پیشرفت چندانی نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بیان کرد: باید از ظرفیت‌ها بهره‌ گرفت و در این راستا به تازگی با محوریت میراث فرهنگی، جاده ولایت که بخشی از آن در ابرکوه قرار گرفته است، مورد توجه ویژه واقع شده و ابرکوه نقش پررنگ‌تری در حوزه گردشگری پیدا می‌کند که این امر می‌تواند برخی از کاستی‌های این حوزه را کاهش دهد.

شرافت با اشاره به اینکه خانه آقازاده، یکی از خانه‌های طرح پردیسان ابرکوه است، عنوان کرد: این طرح یکی از اقدامات دولت بود که در قالب آن برخی ساختمان‌های ارزشمند به صورت الگو در حالی که دوره طولانی به حال خود رها شده بود، به بخش خصوصی واگذار بود.

وی افزود: یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید، واگذاری پنج طرح پردیسان در استان به بخش خصوصی برای بهره‌برداری بهتر بود که کار مرمت این آثار با نظارت میراث فرهنگی و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و امیدواریم که نوروز ۹۵، این مجموعه‌ها در اختیار گردشگران قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه بحث پژوهشی در میراث فرهنگی باید جدی گرفته شود، گفت: بافت تاریخی ابرکوه نیز نسبت به دیگر شهرستان‌ها به واسطه قرار گرفتن بین استان‌های فارس و یزد، دارای ویژگی‌های خاصی است که متاسفانه به این بافت نیز خدشه‌های بسیار وارد شده است.

شرافت افزود: با پیگیری میراث فرهنگی استان یزد، مجوز احداث و ایجاد پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در چند شهرستان از جمله ابرکوه فراهم شده است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..