بافت تاریخی یکدست شاهدیه باید حفظ شود

no-thumbs

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت : شهر شاهدیه دارای بافتی دست نخورده و مردمی باصفا و صمیمی است و باید این خصیصه حفظ شده و پرورش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد علی طالبی  در همایش نگاهی به تاریخ و فرهنگ شاهدیه ، افزود : شهر شاهدیه از محلات ابرند آباد، نصرت آباد و گردفرامرز تشکیل شده و دارای مردمی پرتلاش و باصفا است که کمترین حاشیه و تنشی را در این محلات داشته اند و تاکنون هیچ مورد خاصی به وقوع نپیوسته است.

طالبی اظهار داشت : وجود باغات و قنات هایی که در این منطقه وجود دارد نشان از سخت کوشی و تلاش پیشینیان این منطقه است و همواره یزدی ها به سخت کوشی و ایمان شهره بودند و باید این منش و رفتار حفظ شده و به نسل آینده نیز منتقل شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد خاطرنشان کرد : برگزاری اینگونه همایش ها نقش مهمی در معرفی و گسترش فرهنگ پیشینیان دارد و نسل جوان را با مفاخر و توانمندی های گذشتگان آشنا کرده و به عنوان سرمشقی در زندگی خود بکار خواهند گرفت.
طالبی ادامه داد : حفظ بافت تاریخی و یادگارانی که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته اند از وظایف مهم نسل امروز است و نباید بهانه بهسازی باعث تخریب و از بین رفتن این بافت شود.
این مسوول تاکید کرد : هر چند باید با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم زمینه را برای حضور بیشتر مردم در بافت تاریخی فراهم کنیم تا با حضور مردم روح هم در بافت تاریخی وجود داشته باشد چراکه با خالی شدن بافت از سکنه کم کم شاهد تخریب و از بین رفتن آن خواهیم بود.
کارگردان سینما که اصالتا اهل ابرندآباد شاهدیه است نیز در این مراسم گفت : ابرند آباد تنها بافت طبقاتی موجود است که در دل کویر بوجود آمده و مردم قنات را از فرسنگ ها دورتر به باغات خود رسانیده اند که نشان از تلاش و سخت کوشی مردم این دیار است.
نرگس آبیار افزود : متاسفانه از گذشته ای زیبا و پر از تجلی خداوند که در بافت تاریخی ابرندآباد و شاهدیه وجود داشته چیزی به جز تلی از خاک و همچنین ویرانه باقی نمانده است.
وی ادامه داد: متاسفانه مدرنیته باعث شده عده ای از مردم آثار قدیمی را باعث ننگ خود بدانند و همچنین احداث جاده در بافت قدیم و تغییر زندگی مردم باعث تخریب بافت تاریخی شده است و مظاهر تجدد و پیشرفت باعث شده گذشته خود را انکار کنیم.
این کارگردان سینما ادامه داد : مستندهای زیادی برای عاشورا در شهرستان های مختلف از جمله مهریز و میبد و ابرندآباد شاهدیه ساخته ام اما لحن و شعر مرثیه هایی که در ابرندآباد اجرا می شود پیشینه ای عمیق دارد و بسیار اثرگذارتر است اما متاسفانه برای این نسخ و افرادی که فعال در این رشته هستند هیچ کاری انجام نشده و بدون ثبت و ضبط شدن آنها و در حال از بین رفتن است.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ افزود : متاسفانه در بافت قدیم ابرندآباد سوله های بزرگ جای حسینیه های قدیم را گرفته است و بافت تاریخی را به هم زده است، همچنین در ساختمان سازی بافت قدیم شاهدیه بویی از باستانی بودن نبرده و هر دفعه که از تهران به یزد می آیم قلبم می شکند چراکه بخشی از این بافت تخریب شده است.

شهردار شاهدیه نیز در این همایش گفت : شهر شاهدیه متشکل از سه روستای ابرندآباد، گردفرامرز، نصرت آباد است که ابرندآباد قدیمی ترین منطقه شاهدیه و قدمتی چند هزار ساله دارد.
محمد جواد ابوالحسینی افزود: شهر شاهدیه پهنه سبزی در دل کویر با باغات منحصر به فرد طراوت خاصی را به این منطقه داده است
وی شاهدیه را گنج گمشده ای خواند که باید کشف شود و افزود: امیدواریم برگزاری این همایش شروعی برای این حرکت باشد تا همگان با آداب و رسوم و فرهنگ دیرین شاهدیه آشنا شوند.
شهردار شاهدیه درخواست کرد: تلاش کنیم تا فرهنگ این منطقه را هم به خود و هم به دیگران بشناسانیم و به آن افتخار کنیم و به رشد و پویایی آن کمک کنیم.
پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل شاهدیه نیز در این همایش گفت: اهالی ابرندآباد مردمی با پیشینه مذهبی بسیار قوی هستند و مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر بدون توقف ادامه دارد و برای برگزاری این مراسم ها حسینیه های زیادی در جای جای ابرندآباد و گردفرامرز بنا شده است.
سیدمحمد جعفر میرجلیلی افزود: تعدادی از این حسینیه ها می توانست به عنوان بنای تاریخی مورد توجه قرار گیرد اما از این مکان ها فقط حسینیه سیدگل سرخ یا سید اسماعیل سالم است و بقیه تحت تاثیر طرح توسعه فضا دست خوش تخریب شده اند.
وی ادامه داد: اجرای برنامه های متعدد مذهبی در ماه های محرم و صفر، ماه رمضان و همچنین اعیاد و روضه خوانی ها در طول سال عشق به اهل بیت را در این منطقه نشان می دهد و جامعه شاهدیه را مردمی فرهنگی مذهبی با معیارهای فرهنگ دینی سنتی از سایر بخش های استان متمایز کرده است.
این استاد دانشگاه گفت : تعدد مراکز مذهبی فعال، شهر شاهدیه را حسینیه یزد قرار داده است و از قدیم الایام موقوفات بسیاری برای حمایت از عزاداری ها ایجاد شده است.
در این همایش از چهار نفر از مفاخر و بزرگان شاهدیه تجلیل شد و حضار با حضور در پارک طبیعت شهر شاهدیه المان هد هد را رونمایی کردند.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..