تصویب ۶محور مداخله در شورای سلامت یزد

no-thumbs

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم استان، ۶ محور مداخله بین بخشی در شورای سلامت استان یزد تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمد حسن لطفی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد  در دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: با توجه با شیوع بیماریهای غیر واگیر ، جهت جلوگیری از این بیماریها، با همکاری بخش ها و مسئولین مرتبط استان، شش محور مداخله ی بین بخشی تعریف شده است.

 

وی افزود: محور اول در خصوص کنترل مصرف نمک از طریق ارتقای بهداشت نان استان ۵۰ درصد نمک مصرفی روزانه مردم استان، ناشی از مصرف نان است، می باشد که این امر از طریق کنترل در فرآیند تولید و ذخیره ی گندم، فرآوری آرد و طبخ در نانوایی، اعمال می شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: محور دوم در خصوص کاهش سوانح و حوادث ترافیکی است و با توجه به اینکه استان یزد، سومین استان حادثه خیز کشور می باشد، معاونت بهداشتی دانشگاه در نظر دارد طی یک برنامه پنج ساله و با همکاری شهرداری، بخشداری، نیروی انتظامی و شورای ترافیک این معضل را رفع کند.

 

لطفی تصریح کرد: محور سوم پیرامون کنترل مواد قندی با همکاری معاونت غذا و دارو است و در نظر دارد تا از طریق فرهنگ سازی و آموزش کارشناسان مراقبت سلامت و صنف شیرینی ساز، جهت توجبه مردم و استفاده از جایگزین های مناسب قندی، از شیوع بیشتر بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و چاقی، جلوگیری بعمل آورد.

 

وی ادامه داد: محور چهارم پیرامون ارتقای سلامت روان و پیشگیری از اعتیاد است که سند آن در شورای سلامت استان تایید و کار گروه های ویژه آن تشکیل شده است و محور عمده فعالیت های آن آموزش و راهنمایی است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: محور پنجم در خصوص کاهش مصرف سیگار و مواد مخدر است و با توجه به افزایش شیوع مصرف قلیان و مواد مخدر بین دختران و زنان در استان، این محور در قالب یک سند راهبردی هدفمند در حال پیگیری و انجام است.

 

وی خاطرنشان کرد: محور ششم پیرامون افرایش فعالیت های بدنی و نشاط اجتماعی است و به منظور اجرایی شدن آن با اداره ی ورزش و جوانان، شهرداری و شورای شهر اقدامات و هماهنگی های لازم صورت گرفته است

بخش نظردهی بسته شده است..