کالیبره شدن ترازوهای فروشگاه‌های یزد

no-thumbs

مدیر کل استاندارد استان یزد، کالیبراسیون یا تنظیم مجدد ترازوها و ابزار سنجش وزن فروشگاه‌ی را از نکات با اهمیت برای استاندارد‌سازی ارائه کالا و خدمات به شهروندان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمد حسین ماجدی اردکانی در نشست شورای اداری شهرستان اردکان با تاکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اهمیت کالاهای استاندارد، اظهار کرد: در جلسات مختلفی که با واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین شهردار و امام جمعه اردکان برگزار شد، زمینه‌های همکاری هر چه بیشتر دستگاه‌های مرتبط اجرایی و همچنین واحدهای تولیدی با این اداره و اهمیت استفاده از کالاهای استاندارد برای مردم مورد بررسی قرار گرفت.

 

این مقام مسئول، کالیبراسیون یا تنظیم مجدد ترازوها و ابزار سنجش وزن فروشگاه‌ها را یکی دیگر از نکات با اهمیت در زمینه استاندارد‌سازی کالا و خدمات به شهروندان دانست و افزود: استفاده مکرر از ترازو باعث خطای ترازو‌ها شده که گاهاً موجب کم فروشی و یا زیاد فروشی خواهد شد که نیاز به کالیبره کردن یا همان تنظیم مجدد را برای فروشندگان بوجود می‌آورد.

 

وی افزود: طبق قانون و فرامین دینی ما کم‌فروشی به کرات نهی شده که امیدواریم فروشندگان و واحدهای تولیدی نسبت به این امر حساسیت بیشتری داشته و با ماموران اداره استاندار در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا ناخواسته دچار امری خلاف نشوند.

 

وی به بازرسی بیش از ۵۰ واحد صنفی در چندید مرحله اشاره کرد و افزود: در طرح رمضان، موارد تخلف در سطح شهرستان اردکان شامل چند مورد تخلف فروش زعفران، خرما و آبلیموی غیراستاندارد در سطح شهرستان اردکان گزارش شد که بعد از جمع‌آوری مواد غیر استاندارد، برای انهدام در اختیار واحدهای مربوطه قرار گرفت.

 

ماجدی به ۷۲۸ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه استاندارد در کل استان اشاره کرد و افزود: از ۷۲۸ واحد، ۲۷ واحد صنعتی و تولیدی در اردکان دارای پرونده استاندارد هستند که با توجه به اهمیت موضوع سعی خواهد شد تا نظارت بیشتری بر واحدهای موجود بدون مجوز بکار گرفته شود.

 

وی از مستقر شدن واحد نمایندگی اداره کل استاندارد در آینده‌ای نزدیک در اردکان خبر داد و افزود: بیش از ۱۹۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری در اردکان وجود دارد که طبق آمار موجود برخی از این واحدها مشمول دریافت پروانه استاندارد نیستند.

 

ماجدی از فعالیت سه شعبه رسیدگی به تخلفات کالاهای غیراستاندارد در دادسراهای استان خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع نظارت بر عرضه و تولید کالاهای استاندارد، پیشنهاد موضوع راه‌اندازی شعبه‌های شهرستانی نیز مطرح شده که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد فعالیت این شعب در شهرستان‌ها هم باشیم تا در راستای احقاق حقوق مصرف‌کنندگان گامی موثر برداشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: از هشت واحد فعال تولید کاشی و سرامیک، ۶ واحد دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند، یک واحد بدون مجوز از کارخانجات جدید التاسیس است که در حال اخذ مجوزهای لازم است و پرونده دیگر واحد بدون مجوز تولیدکننده کاشی و سرامیک نیز با توجه به عدم پیگیری‌اش به واحدهای حقوقی ارجاع شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..