نخستین مدرسه دولتی یزد کجاست؟

نقش “آندره گدار” معمار فرانسوی در یزد

شروع به کار اولین مدرسه دولتی یزد به زمان قاجار بازمی‌گردد، زمانی که "آندره گدار" معمار فرانسوی با همکاری "ماکسیم سیرو" آن را طراحی و با کمک استادکاران ماهر یزدی ساختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز در سال ۱۳۰۷ زمینی به مساحت نزدیک به ۱۸ هزار مترمربع که بخشی از ملک کاروانسرای نوابی بود از سوی "نواب آقا حسین" مالک آن به اداره فرهنگ وقت برای ساخت دبیرستان اهدا شد.

 

عملیات ساختمانی مدرسه در زیربنای حدود ۶۰۰۰ مترمربع در ۱۵ فروردین ۱۳۰۵ آغاز و نخستین سنگ بنای ساختمان با حضور "علی‌اصغر حکمت" وزیر فرهنگ و معارف وقت بنا نهاده شد و با حضور وی نیز مدرسه در فروردین‌ماه ۱۳۱۳ افتتاح و به نام ایران‌شهر نامگذاری شد.

 

طراحی این مدرسه به سبک معماری ساسانی با قوس‌های تخم‌مرغی و معماری دوران صفوی با قوس‌های خیزدار، با توجه به اقلیم گرم و خشک یزد انجام شده است. ساختمان آن را استادکاران ماهر یزدی از جمله علی‌اکبر خرمی معروف به اکبر آخوند، حسینعلی محمودی مهریزی، علی‌اکبر گلاب، محمود خوش‌زبان و محمدابراهیم رمضانخانی با خشت و گل و آجر ساخته‌اند.

 

کف حیاط مدرسه با آجر فرش شده، دیوارها آجر چینی و نماسازی و در پای دیوارها، قرنیز سنگی نصب شده و در نمای آن نیز بیش از ۱۱ هزار مترمربع کاشی رنگی لعابدار به کار رفته‌ است.

 

با وجود اینکه در زمان ساخت مدرسه، شهر یزد فاقد آب لوله‌کشی بوده ولی این دبیرستان، آب و سرویس بهداشتی داشته و شیرهای آب خوری و حتی شیرهای آب باغچه‌ها به منبع آبی در طبقه دوم که آب آن با چرخ چاه و از چاه چهل‌گز تامین می‌شده، وصل بوده است.

 

دبیرستان ایرانشهر در تیرماه سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. هرساله، دانش آموزان این دبیرستان در رشته‌های تحصیلی ریاضی و فیزیک،‌ علوم تجربی و علوم انسانی آموزش می‌بینند.

 

دبیرستان ایرانشهر علاوه بر ۲۰ کلاس درس و پنج اتاق اداری، یک کتابخانه و سالن مطالعه، آزمایشگاه، دو سالن چند منظوره،‌ آمفی‌تئاتر، زمین فوتبال بزرگ و یک زمین فوتبال گل‌کوچک، دو زمین بسکتبال و یک زمین والیبال و یک زمین هندبال نیز دارد و در بخشی از مدرسه نیز موزه با ارزش علوم طبیعی استان فعالیت می‌کند.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..