مکانی نامناسب برای اسناد تاریخی یزد

no-thumbs

موقعیت مکانی و محدودیت فضا از معضلات سازمان اسناد استان است؛ چرا که حفظ و نگهداری از اسناد را در کنار بهره‌برداری مناسب از آن با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاسناد زیادی در دست مردم یا در بایگانی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی وجود دارد که نیازمند گردآوری و حفاظت است اما بخش زیادی از این اسناد در اثر بی‌توجهی در حال خراب شدن است؛ در حالی که مرکز اسناد استان در تلاش برای جمع‌آوری هر چه بیشتر اسناد استان است.


همکاری نسبی اداره‌ها در تحویل اسناد
به‌طور قطع تعداد اسناد اقتصادی شامل چک، سفته، دفترچه حساب بانکی، اسناد پزشکی شامل نسخه قدیمی یک پزشک، اسناد اداری مانند مکاتبات با ادارات مختلف و… در استان کم نیست؛ اما مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان می‌گوید: اکنون ۳‌میلیون برگ سند در مرکز اسناد استان در حال نگهداری است.
«محمدرضا ملک‌ثابت» می‌افزاید: امسال ۴۲هزار و ۴۰۰ سند جدید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان ارائه شده است که بیشتر شامل اسناد دولتی است.
وی این اسناد را شامل اسناد پزشکی و حج و زیارت معرفی می‌کند که از ادارات حج و زیارت استان، سازمان پزشکی قانونی، مرکز درمانی نیروهای مسلح و… جمع‌آوری شده است.
این مسئول می‌گوید: بعد از دریافت اسناد، مراحل بررسی و ثبت آنها در مرکز اسناد استان انجام می‌شود و تاکنون ۵۸۴ پرونده شامل ۱۲۹‌هزار و ۵۲۳ سند، تنظیم و ثبت شده است.
وی درباره اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری اسناد موجود در استان می‌گوید: اسناد در ۲ قالب شخصی و دولتی در استان وجود دارد که اسناد خصوصی فقط با تمایل مردم در اختیار سازمان اسناد قرار می‌گیرد.
ملک‌ثابت بر لزوم جمع‌آوری اسناد دولتی تاکید می‌کند و می‌افزاید: ادارات دولتی بر اساس قانون، مجاز به امحای اسناد قدیمی نیستند و باید این اسناد را به مرکز اسناد استان تحویل کنند اما همکاری آنها در این باره آنچنان که باید، نیست.
به گفته این مسئول، تعدادی از اداره‌ها از جمله فرمانداری یزد، دادگستری و جهاد کشاورزی بیشترین انتقال اسناد را به مرکز اسناد استان داشته‌اند.
وی با اشاره به کثرت اسنادی که در دست مردم نگهداری می‌شود، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که برخی از صاحب منصبان و افراد صاحب نام، اسناد مردمی را به دلیل نبود سیسم بایگانی در خانه شخصی نگهداری می‌کردند، این اسناد در بین اعضای خانواده آنها باقی مانده است.

تقویت همکاری مردم با مرکز اسناد
رئیس سازمان ثبت اسناد و کتابخانه ملی استان می‌گوید: عده‌ای از ریش‌سفیدان و بزرگان محله‌ها نیز یکی از منابع نگهداری اسناد مردم بودند که اسنادی از جمله صلح‌نامه‌ها، قباله‌جات و… در دست آنها بوده و همچنان در خانواده آنها باقی مانده است.
به گفته وی بخش اعظمی از اسناد شخصی استان مربوط به اسناد تجاری و بازرگانی است که در اختیار مردم است.
وی بر لزوم همکاری مردم برای ارائه اسناد شخصی به سازمان اسناد تاکید می‌کند و می‌افزاید: برخی از شهروندان همکاری خوبی در این باره دارند؛ از جمله خانواده مرحوم دبیران، اولین استاندار یزد که ۴ هزار برگ سند به سازمان اسناد تحویل داده‌اند.
ملک‌ثابت تعداد درخواست برای استفاده از اسناد در سال جاری را ۳ هزار و ۸۸۲ برگ سند اعلام می‌کند و می‌افزاید: منابع اسنادی استان غنی است؛ اما به دلیل موقعیت مکانی و فضای فیزیکی محدودیت، بهره‌برداری از این اسناد بسیار کم است. وی ادامه می‌دهد: ماهانه ۵۰ نفر از منابع مرکز اسناد استان بهره‌برداری می‌کنند، در حالی که اگر این مرکز اسناد به مراکز دانشگاهی و علمی استان نزدیک شود، می‌توان این بازدید را به ماهانه هزار نفر افزایش داد.

ضرورت جابه‌جایی مرکز اسناد استان
ملک‌ثابت با اشاره به نگهداری همه اسناد استان در مرکز اسناد واقع در خانه لاری‌ها می‌گوید: تعداد محدودی از اسناد عتیقه و ارزشمند استان نیز به صورت امانت در مخزن اسناد ملی نگهداری می‌شود.
وی با بیان این‌که مرکز اسناد محل مراجعه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران است، مکان فعلی مرکز را برای مراجعه این افراد مناسب نمی‌داند و می‌افزاید: پیشنهاداتی برای جابه‌جایی این مرکز به مجاورت مراکز علمی و دانشگاهی استان مطرح است.
به گفته ملک‌ثابت یکی از پیشنهادهای مطرح شده، انتقال مرکز اسناد استان به یکی از ساختمان‌های دولتی واقع در بلوار دانشجو است که به این ترتیب این مرکز در مسیر تردد دانشجویان، اساتید و پژوهشگران قرار می‌گیرد تا استفاده از منابع آن افزایش یابد.
وی تاکید می‌کند: سالن مطالعه مرکز اسناد استان برای مراجعه علاقه‌مندان و دانشجویان در استانی که بیش از ۷۰ هزار دانشجو دارد، به تعدادی اتاق کوچک در خانه قدیمی لاری‌ها محدود است و پاسخگوی نیاز مراجعان فعلی هم نیست.
ملک ثابت ادامه می‌دهد: از دیگر پیشنهادها، انتقال مرکز اسناد استان به یکی از طبقات کتابخانه مرکزی یزد است که به این ترتیب امکان انتقال همه اسناد استان و همچنین برگزاری همایش‌های علمی و نشست‌های تخصصی برای مرکز فراهم خواهد شد که البته هنوز ساخت این کتابخانه کامل نشده است. به گفته این مسئول، دانشگاه یزد هم برای استقرار مرکز اسناد در این دانشگاه اعلام آمادگی کرده است و در انتظار حمایت مسئولان برای جابه‌جایی به هر یک از پیشنهادهای مطرح شده هستیم.

نگهداری از ۱۶ هزار پایان‌نامه دانشجویی
به گزارش همشهری،رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان از انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های استان برای نگهداری از پایان‌نامه‌های دانشجویی خبر می‌دهد و می‌افزاید: با این تفاهم‌نامه تاکنون ۱۶ هزار پایان‌نامه دانشجویی در مرکز اسناد استان جمع‌آوری شده است. «محمدرضا ملک‌ثابت» می‌افزاید: در گذشته پژوهشگران برای مطالعه پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به مراکز دانشگاهی مراجعه می‌کردند؛ اما با انعقاد این تفاهم‌نامه، تمرکز پایان‌نامه‌های دانشجویی تمام مراکز دانشگاهی را در مرکز اسناد استان شاهد هستیم. وی می‌گوید: این اقدام برای تمرکز منابع پژوهشی و همچنین افزایش مراجعه پژوهشگران، دانشجویان و اساتید به مرکز اسناد بسیار موثر خواهد بود.

بخش نظردهی بسته شده است..