عرضه گوشت مرغ استان در بازارهای خارجی

no-thumbs

یزد یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است و با توجه به اشباع بازار داخل، مسئولان استان به فکر صادرات گوشت مرغ به بازارهای خارجی هستند چرا که سالانه 4 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف در استان تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسالانه ۴۸ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود؛ این در حالی است که سرانه مصرف گوشت مرغ در استان ۲۵ کیلوگرم در سال است به این ترتیب تنها کمتر از نیمی از گوشت تولیدی، در استان مصرف می‌شود.

کارگروه توسعه صادرات استان برای فراهم کردن فرصت صادرات گوشت مرغ تلاش می‌کند و از این‌رو مجوزهای لازم در این زمینه دریافت و کشور عمان به عنوان یکی از مقاصد صادرات گوشت مرغ تولیدی استان مد نظر قرار گرفته است.

۱۱۰۰واحد مرغداری
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز گفت: سالانه ۴۸ هزار تن گوشت مرغ در ۱۱۰۰‌واحد مرغداری استان تولید می‌شود که کمتر از ۵۰ درصد آن در استان و مابقی در سایر استان‌های کشور مصرف می‌شود.
«نادر سلیم» افزود: با توجه به تعدد واحدهای مرغداری استان از مردادماه سال گذشته، مجوز جدیدی برای پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در استان صادر نشده است.
وی ظرفیت جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان را ماهانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین تعداد مرغداری‌های استان به ترتیب در شهرستان‌های اردکان، تفت و مهریز قرار دارد اما بیشترین تولید به ترتیب مربوط به شهرستان‌های تفت، اردکان و مهریز است.
این مسئول با تایید نوسانات بازار عرضه و تقاضا و در نتیجه نوسان قیمت عرضه مرغ، افزود: ثبات قیمت عرضه مرغ در گرو ایجاد رقابت صادراتی است و فراهم کردن فرصت صادرات، این چالش را مرتفع خواهد کرد.
وی ادامه داد: کشورهای آسیای میانه از مقاصد صادرات گوشت مرغ تولید مرغداری‌های استان محسوب می‌شوند و بخشی از صادرات نیز باید به کشور عراق انجام شود. وی محدودیت‌های قانونی و استانداردهای سختگیرانه بازارهای هدف را یکی از موانع پیش روی صادرات گوشت مرغ استان عنوان کرد و افزود: ساز و کارهای صادراتی کشورمان نیز به روز نشده است و شرایط برای ورود به بخش صادرات است آسان نیست.

کیفیت مطلوب گوشت مرغ
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان درباره کیفت گوشت مرغ تولیدی استان برای عرضه در بازارهای جهانی گفت: گوشت مرغ تولیدی استان از هر حیث سالم و مرغوب است و امکان بسته‌بندی مناسب محصولات با فراهم شدن امکان صادرات، میسر است. سلیم در پاسخ به اعمال محدودیت در تعداد جوجه‌ریزی مرغداری‌های استان برای کنترل بازار عرضه و تقاضا نیز اضافه کرد: اعمال محدودیت برای واحدهای مرغداری در تعداد جوجه‌ریزی و میزان تولید، به انحصار بازار منجر می‌شود و بازار را از شرایط فعلی نابسامان‌تر خواهد کرد.
وی با بیان این‌که استان چهاردهمین تولید کننده گوشت مرغ در کشور است، افزود: نبود تناسب بین عرضه و تقاضا باعث شد که مرغداران سال گذشته تولیدات خود را به طور متوسط ۴۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کنند که در صورت ادامه این روند، مرغداری‌ها متضرر خواهند شد.

فعالیت مرغداری‌ها با نصف ظرفیت
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: مرغداری‌های استان ظرفیت تولید ۶ دوره در سال را دارند اما به دلیل مناسب نبودن بازار تقاضا و فراهم نبودن امکان صادرات گوشت مرغ، در حال حاضر پرورش جوجه ۳ دوره در سال انجام می‌شود.
وی یکی از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت مرغداری‌ها را فرهنگ سازی بین تولیدکنندگان برای تولید مرغ‌های سالم با وزن و سن مناسب و مورد پسند بازار عنوان کرد.
سلیم افزود: بهره‌برداری از منابع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صادراتی گوشت مرغ، یکی دیگر از پیشنهادهای سازمان جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار عرضه و تقاضای گوشت مرغ در کشور است.
وی ادامه داد: به این ترتیب فعالان این عرصه، روش‌های مطلوب پرورش از جمله مدیریت مصرف انرژی، کاهش مصرف دارو و تغذیه مناسب را فرا می‌گیرند تا قیمت تمام شده مرغ، کاهش یابد و برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد.
وی از تشکیل ستاد ساماندهی تولیدات دام و طیور خبر داد و افزود: این ستاد مشکلات حوزه تولیدات دام و طیور استان را با حضور اعضای مربوط، بررسی می‌کند و یکی از سازو کارهای انتخابی ستاد برای ساماندهی بازار گوشت مرغ، سیاست صادراتی است.

افزایش جوجه‌ریزی در ماه آینده
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مرغداران استان گفت: قیمت عرضه مرغ در بازار استان نسبت به یک ماه گذشته، ۱۰ درصد گران‌تر شده و به هر کیلوگرم ۶۸۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان رسیده است.
«مهدی دشتی» ادامه داد: با توجه به این‌که در دوره‌های گذشته عرضه همواره بر تقاضا غلبه داشته در این دوره جوجه‌ریزی کاهش یافته است تا عرضه با تقاضا همخوانی پیدا کند.
وی با تاکید بر تامین نیاز استان در حال حاضر افزود: همچنین کمبود مرغ در برخی از استان‌های کشور، به افزایش ارسال گوشت مرغ تولیدی به استان‌های دیگر کشور از جمله استان کرمان، اصفهان و فارس منجر شده است.
این مسئول پیش‌بینی کرد که جوجه‌ریزی مرغداری‌های استان در دوره بعد و عرضه گوشت مرغ در ماه آینده افزایش یابد.

فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات
به گزارش همشهری،معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان از فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات گوشت مرغ استان خبر داد و افزود: ۵ کشتارگاه مرغ در استان فعالیت می‌کنند که یکی از آنها برای فراهم کردن شرایط صادرات گوشت مرغ در حال بهسازی و تکمیل است. «نادر سلیم» ظرفیت این کشتارگاه را ۴ هزار قطعه اعلام کرد و افزود: یک کشتارگاه جدید با ظرفیت ۸ هزار قطعه نیز در حال ساخت است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی، این ۲ کشتارگاه با تجهیز به سیستم سردخانه، فریز استاندارد و بسته‌بندی، امکان صادرات گوشت مرغ تولیدی مرغداری‌های استان را فراهم می‌کنند. وی ظرفیت ۴ کشتارگاه دیگر مرغ استان را نیز ۷ هزار قطعه اعلام کرد و افزود: این کشتارگاه‌ها نیازمند بهسازی و تکمیل هستند. به گفته این مسئول، هر ۲ کشتارگاه مجهز به خطوط بسته بندی محصولات صادراتی و دارای سردخانه‌هایی به ظرفیت ۳ هزار تن هستند و یک سردخانه مجزا با ظرفیت ۱۷ هزار تن نیز در استان ایجاد شده تا شرایط برای صادرات محصول گوشت مرغ استان مهیا شود.

بخش نظردهی بسته شده است..