خدمات شهرداری یزد الکترونیکی می‌شود

no-thumbs

شهرداری یزد یکی از شهرداری‌های پیشگام کشور برای تحقق شهر و شهروند الکترونیک است و گام‌های متعددی برای تحقق این هدف برداشته تا شهر یزد هر‌چه زودتر شهری الکترونیک شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری یکی از ملزومات داشتن شهر الکترونیک، ارائه خدمات شهری در قالب کارت شهروندی است تا امکان بهره‌گیری از خدمات مراکز وابسته به شهرداری از جمله پارکینگ‌ها، پارک‌ها، باجه‌های فروش بلیت اتوبوس، پرداخت کرایه تاکسی و… ممکن شود.

تلاش برای مدیریت خدمات در قالب کارت شهروندی
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد می‌گوید: تلاش‌های سازمان برای ارائه خدمات شهری به شهروندان در قالب یک کارت واحد با عنوان کارت شهروندی آغاز شده و امیدواریم در صورت همکاری استان، همه خدمات تا ۲ سال آینده در قالب کارت شهروندی به شهروندان یزد ارائه شود.
«مسعود تاج‌آبی» می‌افزاید: در حال حاضر بهای بلیت ناوگان اتوبوسرانی، بهای پارک‌ کردن در حاشیه‌ خیابان در قالب طرح پارکومتر و بهای برخی از پارکینگ‌های شهرداری به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: خدمات شهری باید در قالب یک کارت واحد با عنوان کارت شهروندی که کارت شناسایی هر شهروند تلقی می‌شود به شهروندان ارائه شود، از این رو مطالعاتی در این باره در سازمان فاوا شهرداری یزد آغاز شده است.
این مسئول می‌گوید: این کارت به منزله کیف پول شهروندان تلقی می‌شود که تمام خدمات شهری شهرداری درآن تعریف شده است و شهروند در ازای استفاده از این خدمات، بهای آن را به صورت الکترونیک پرداخت می‌کند.
تاج‌آبی از تشویق شهروندانی که از این کارت برای دریافت خدمات شهری استفاده می‌کنند، خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای جلب مشارکت مردم و استقبال آنها از کارت شهروندی، تشویق‌هایی از جمله ارائه تخفیف خدمات به شهروندانی که خدمات را از این کارت دریافت می‌کنند، در نظر گرفته خواهد شد.
وی می‌گوید: با صدور کارت شهروندی، هر شهروند می‌تواند تمام خدمات مراکز تفریحی، فرهنگی و خدماتی زیرمجموعه شهرداری یا دیگر دستگاه‌ها از جمله کتابخانه و موزه را با ارائه این کارت که از قبل شارژ شده است، دریافت کند.

فراهم بودن زیرساخت‌ها
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد با اشاره به این‌که زیرساخت‌های اجرای این طرح در شهر یزد فراهم است، می‌افزاید: از آنجا که فعالیت‌های جزیره‌ای برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک در برخی معاونت‌های شهرداری به ویژه معاونت حمل و نقل آغاز شده بود؛ از این رو صدور کارت شهروندی از سوی سازمان فاوا، با جدیت دنبال می‌شود تا جلوی این کارهای موازی را بگیرد.
وی با بیان این‌که برخی از سازمان‌های شهرداری برای ارائه خدمات خود به کارت شهروندی نیازمند هستند، می‌افزاید: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد با توجه به نیاز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد، ارائه خدمات این سازمان به شهروندان را در قالب ارائه کارت شهروندی میسر خواهد ساخت.
تاج‌آبی ادامه می‌دهد: به این ترتیب تمام پارک‌های شهر که دارای وسایل بازی هستند و شهروندان باید بهای استفاده از این وسایل را پرداخت کنند، در اولویت تجهیز به کارت شهروندی قرار دارند تا این خدمات به سهولت در دسترس مردم قرار گیرد.
وی با اشاره به تحقق این مهم در سال جاری می‌افزاید: شهروندان می‌توانند خدمات تفریحی و سرگرمی پارک از جمله بهای استفاده از وسایل بازی را با تهیه کارت شهروندی از داخل مجموعه پارک، دریافت کنند و به تدریج این کارت برای دیگر خدمات نیز کاربرد پیدا خواهد کرد.

صدور کارت برای اعضای باشگاه مخاطبان شهرداری
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد می‌گوید: یکی دیگر از خدماتی که امسال قرار است در قالب کارت شهروندی به شهروندان یزدی ارائه شود، ارائه خدمات شهرداری به باشگاه مخاطبان در قالب کارت شهروندی است.
وی ادامه می‌دهد: باشگاه مخاطبان شهرداری همزمان با عید سعید غدیر خم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و شهرداری تصمیم دارد خدمات خود را به صورت ویژه در قالب کارت شهروندی به مخاطبان خود عرضه کند.
وی با اشاره به اهمیت مطالعه و تدوین راهکار مشخص برای ارائه خدمات شهرداری در قالب کارت شهروندی می‌افزاید: این کار نیاز به همکاری گسترده‌ای دارد اما اگر دستگاه‌های استان همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند، می‌توان تا ۲ سال آینده خدمات شهری را در قالب کارت شهروندی واحد به همه شهروندان ارائه کرد.
تاج‌آبی با بیان این‌که مردم به فراخور نیاز به خدمات، برای دریافت کار‌ت شهروندی اقدام خواهند کرد، ادامه می‌دهد: کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد در حال بررسی تجارب دیگر شهرهای کشور در صدور کارت‌های شهروندی هستند.
وی یکی از معایب اجرای این طرح را دسترسی نداشتن شهروند به کارت و شارژ آن در صورت مفقودی کارت عنوان می‌کند و می‌افزاید: ساز و کارهایی درحال تعریف است که در صورتی که شهروندی کارت خود را گم کرد، بتواند از شارژ موجود در کارت همچنان بهره‌مند شود.
این مسئول یکی دیگر از معایب صدور کارت شهروندی در برخی از شهرهای کشور را دسترسی نداشتن شهروندان به محل شارژ این کارت‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: در نظر داریم که این طرح را به صورتی در شهر یزد اجرایی کنیم که همه مشکلات اجرای آن در شهرهای مختلف کشور  رفع شده باشد.

اهمیت الکترونیک شدن خدمات شهرداری
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یزد از فراهم بودن شرایط الکترونیک شدن ارائه خدمات شهری به شهروندان خبر می‌دهد و می‌افزاید: مطالعاتی برای اجرای درست این طرح در سازمان فاوای شهرداری یزد آغاز شده است. «مسعود تاج‌آبی» می‌افزاید: برخی از خدمات شهرداری در حال حاضر به شکل الکترونیک به شهروندان ارائه می‌شود اما انسجام بخشیدن به این فعالیت‌ها در قالب یک کارت واحد شهروندی، ضرورت دارد. وی ادامه می‌دهد: تمام خدمات شهری شهرداری و دیگر مراکز فرهنگی، تفریحی و خدماتی شهر باید در قالب کارت شهروندی به مردم ارائه شود و از این رو باید با بررسی شهرهای مجری طرح، نواقص موجود را برطرف کنیم و فعالیت شاخصی را در شهر یزد انجام دهیم.

بخش نظردهی بسته شده است..