کاهش ۲۰ درصدی تورم و ۴ درصدی بیکاری در یزد

no-thumbs

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید گفت: کاهش 20‌درصدی نرخ تورم و 4‌درصدی نرخ بیکاری، افزایش 90‌درصدی اعتبارات عمرانی و افزایش 60‌درصدی حجم معاملات از مهم‌ترین تحولات اقتصادی در دولت یازدهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«علی نمازی» در نشست خبری مدیران دستگاه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی دراستان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: تحولات اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید با مقایسه شاخص‌های اقتصادی به دست آمده در پایان سال‌های ۹۱ و ۹۳ شامل کاهش ۲۲درصدی نرخ تورم از ۳۶/۷ به ۱۴/۷درصد، کاهش ۲/۵درصدی نرخ بیکاری از ۱۰/۲ به ۷/۸درصد و افزایش یک‌درصدی نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۵/۴ به ۳۶/۵درصد است.
وی افزود: افزایش بیش از ۲/۵برابر درآمدهای گمرکی استان از ۴۱۱میلیارد به ۹۷۰میلیارد تومان، افزایش ۹۰درصدی اعتبارات عمرانی تخصیص یافته به استان از ۳۱میلیارد تومان به ۵۸ میلیارد تومان، افزایش ۶۰درصدی حجم معاملات سهام از ۱۸۱۷میلیون سهم به ۲۸۹۵میلیون سهم، افزایش ۴۵درصدی مانده تسهیلات بانک‌های دولتی از ۵۶۷۱ میلیارد تومان به ۸۲۰۸ میلیارد تومان، افزایش ۲۵درصدی سهم بخش صنعت از تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی از ۴۵/۸درصد به ۵۷/۲۳درصد، افزایش ۴۰درصدی ارزش بیمه نامه‌های صادره توسط بیمه‌های دولتی از ۱۷۰ میلیارد تومان به ۲۳۸ میلیارد تومان از دیگر تحولات اقتصادی استان در دولت یازدهم به شمار می‌آید.

سیاست‌های اقتصادی استان
این مسئول مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی استان را بهبود فضای کسب و کار، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های زیربنایی، تحقق برش استانی اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از شرایط و فرصت ایجاد شده در پساتحریم عنوان کرد.
نمازی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای بهبود فضای کسب‌وکار در استان خاطر نشان کرد: یزد اکنون رتبه سوم فضای کسب و کار را در کشور به خود اختصاص داده که نشان دهنده قابل توجیه بودن سرمایه گذاری در استان است.

عزم استان برای جذب سرمایه گذاری خارجی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد به آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در استان اشاره کرد و گفت: اخذ ۱۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی و ورود ۳۰‌میلیون دلار سرمایه خارجی از کشورهای هندوستان، ایتالیا، استرالیا و آلمان، راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری، تدوین ۸۰ فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنعتی، کشاورزی، عمران شهری و میراث فرهنگی و صنایع دستی، طراحی سایت جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری متناسب با ویژگی‌های جدید و تدوین محتوا و طراحی لوح فشرده «یزد، سرزمین فرصت‌های سرمایه گذاری» از جمله اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه گذاری بوده است.
نمازی همچنین کمبود اعتبارات مورد نیاز استان، وجود بیش از ۱۴۰۰ طرح نیمه تمام استانی، بیکاری جوانان تحصیلکرده و عدم تامین مالی بخش تولید را به عنوان مهم‌ترین تنگناهای اقتصادی استان عنوان کرد.
دبیر ستاد سهام عدالت استان درباره آخرین وضعیت ثبت نام سهام عدالت گفت: حدود ۶۲۰ هزار نفر در استان مشمول سهام عدالت هستند که ۹۷درصد آنان ثبت نام کرده‌اند که حدود ۶۰درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

اولویت‌های راهبردی
نمازی به هفت اولویت راهبری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد بر اساس برش استانی سند راهبردی اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها شامل بهبود محیط کسب و کار، تحقق درآمدهای مصوب، افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها و پروژه ها، ساماندهی اموال تمامی دستگاه‌های اجرایی، گسترش پژوهش‌های اقتصادی و کاربردی، توسعه سیستم‌های نظارت بر بودجه استانی و راهبری استقرار نظام حسابرداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی در استان است.
وی افزود: برای سایر دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان شامل سیستم بانکی، صنعت بیمه و ادارات کل امور مالیاتی، گمرک، بورس منطقه ای، جمع آوری و فروش املاک تملیکی نیز اولویت‌های راهبردی تدوین شده است.

رشد ۲۴درصدی صادرات استان
مدیر کل گمرک استان از رشد ۲۴درصدی صادرات استان به لحاظ وزن و ۱۲درصدی از نظر ارزش خبر‌داد.
«سید اصغر چاووشی‌زاده» با اشاره به ثبت ۱۱‌هزار و ۵۰۰ اظهارنامه صادراتی در گمرک استان طی ۵ماه اول امسال، تصریح کرد: در این مدت ۷۰۲‌هزار تن کالا به ارزش ۲۲۴‌میلیون دلار از استان یزد به سایر کشورها صادر شده که از لحاظ وزنی ۲۴درصد و از نظر ارزش ۱۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی کشورهای هدف کالاهای صادراتی استان را در این مدت ۴۵ کشور ذکر کرد که عمده ترین آنها عراق با اختصاص ۷۴درصد وزن و ۵۸درصد ارزش صادرات استان است و بعد از آن کشورهای افغانستان، پاکستان، هلند، امارات و هندوستان و گرجستان را شامل می‌شوند.
چاووشی زاده در ادامه گفت: تنها کالاهای صادراتی استان بیش از ۱۰۰ قلم است که از مهم‌ترین آنها کاشی و سرامیک است که ۸۷درصد از وزن و ۵۶درصد از ارزش صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
وی شیشه ساختمانی، میلگرد، نایلون، پسته و مغز پسته، و سیم و کابل را از دیگر اقلام صادراتی استان برشمرد.
به گفته مدیر کل گمرک استان، در کشور ۱۲۱ گمرک وجود دارد که گمرک یزد به لحاظ عملکرد در رده یازدهم قرار دارد و این در حالی است که بخشی از کالاهای صادراتی استان مانند سنگ‌آهن و محصولات گلخانه‌ای استان از دیگر گمرکات کشور صادر می‌شود.
وی با اشاره به ناموفق بودن رایزنی‌های صورت گرفته مسئولان استان برای صادرات این بخش از کالاهای صادرات استان از گمرک یزد، علت این ناکامی را وجود دلالان و مشکلات حمل و نقل در بخش هوایی و جاده‌ای و یک‌سری مسائل دیگر ذکر کرد.
چاووشی زاده در ادامه به عملکرد بخش واردات استان در ۵ماه اول امسال نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۵‌هزار تن کالا به استان وارد شده است که ۳۸درصد رشد وزنی را نشان می دهد ولی علت عمده این رشد واردات ماشین آلات سنگین خطوط تولید در این مدت بوده است.
وی عنوان کرد: گمرک استان برای مبارزه با کم اظهاری در گمرک، سال گذشته ۱/۵میلیارد تومان مطالبه‌ی کسر دریافتی با جریمه ۶۳۰ میلیون تومان و در پنج ماه گذشته از سال نیز یک میلیارد تومان مطالبه با جریمه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان را از تجار اخذ کرده است.

وصول ۳۷۲ میلیارد تومان مالیات در ۵ماه
مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: در ۵ماه نخست امسال، قرار بود ۴۲۰ میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم اما ۳۷۲ میلیارد تومان وصول شده که ۸۸درصد از درآمدهای مالیاتی استان است.
به‌گزارش ایرنا «سیدرضا نوربخش» با اشاره به فعالیت ۵۰۰ نیروی انسانی فعال در اداره کل امور مالیاتی استان یزد گفت: این نیروها وظیفه تشخیص، مطالبه و وصول مالیات‌های دولت را بر عهده دارند.
وی تامین درآمدهای دولت را یکی از اهداف و وظایف اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و افزود: ۹۲درصد درآمدهای استان باید از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود و اداره کل امور مالیاتی باید به گونه ای مالیات را وصول کند که سبب ناراحتی مردم نشود.

افزایش ۸۸درصدی حجم معاملات
مدیر بورس منطقه ای یزد با اشاره به ثبات اقتصادی و امید و نشاط ایجاد شده در ۲ سال گذشته گفت: این موضوع در بازار سرمایه نیز اثر مثبتی داشته است.
«علی اکبر جعفری» افزود: در ۲ سال اخیر نسبت به ۲ سال پیش از آن شاهد افزایش ۸۸درصدی حجم معاملات، ۶۰درصدی ارزش معاملات و ۸۵درصدی سهام داران و سرمایه گذاران جدید بورس و توسعه بورس در شهرستان‌ها بودیم.
وی ادامه داد: تعداد کارگزاران فعال بورس که مهم‌ترین ارکان اداره کننده بورس محسوب می‌شوند در ۲سال اخیر نزدیک به ۳۰درصد در استان یزد افزایش پیدا کرده است و اکنون حدود ۴۰ کارگزار در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته بر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اضافه و سه شرکت بزرگ فولادی وارد بورس شدند و زمینه تامین مالی و خرید و فروش اوراق بهادار آنها فراهم شد.
مدیر بورس منطقه ای یزد گفت: در ۲سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۸۱۶ هزار میلیارد ریال در بورس منطقه ای یزد مورد معامله قرار گرفت.

تحویل ۱۰۹ میلیارد ریال کالای قاچاق
مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان با بیان این‌که ارزش کالاهای قاچاق ورودی به کشور نزدیک ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار است، گفت: در سال‌های ۹۲- ۱۳۹۰ ارزش پرونده‌های قاچاقی که به این سازمان در یزد داده شده ۶۳ میلیارد ریال بوده و در سال۹۴-۹۲ به ۱۰۹میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده روند مثبتی در این خصوص است.
«منصور طالبی» اظهار کرد: سازمان اموال تملیکی به عنوان بزرگ‌ترین برگزار کننده مزایده به صورت الکتروینکی و اینترنتی به حساب می‌آید که این مزایده‌ها را در سایت سازمان انجام می‌دهد.
وی افزود: این سازمان طبق قانون موظف به تعیین‌تکلیف و فروش کالاهای در اختیار با رعایت ضوابط قانونی مربوطه است و تمام کالاها را با طی مراحل قانونی، اخذ مجوزهای مربوط و تایید ادارات مربوطه در چرخه عرضه و برخی را در چرخه انهدام قرار می‌دهد.
مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گفت: این سازمان به رغم عده دار بودن وظایفی از جمله انهدام کالاهای غیر بهداشتی و بی کیفیت، به نوعی مامور وصول درآمدهای دولت نیز محسوب می‌شود.
طالبی افزود: طبق قانون ۶۰درصد مبلغ فروش کالاهای قاچاق به واحدهای کاشف تعلق می‌گیرد و زمینه مبارزه بیشتر با قاچاق را در کشور فراهم می‌کند.

معوقات ۷۳۰۰ میلیارد ریالی یزدی‌ها به شبکه بانکی استان
سرپرست امور شعب بانک ملی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان اعلام کرد: به‌رغم رشد ۳/۴درصدی سپرده‌های بانکی استان تا پایان خردادماه، شبکه بانکی استان شاهد رشد ۱۴درصدی مطالبات خود از مشتریان است.
«محمد رضایی» مجموع این معوقات را ۷۳۰۰‌میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: متاسفانه مردم و فعالان اقتصادی به پرداخت دیون خود در سر رسید مقرر اقدام نکرده‌اند و شبکه بانکی استان به دنبال تعامل با مشتریان خود برای دستیابی به راه‌حلی برای بازپرداخت تسهیلات آنها و احیای این دیون برای پرداخت تسهیلات بعدی به مشتریان خود است.
وی از رشد پرداخت تسهیلات بانکی در استان خبر داد و گفت: بانک‌های استان ۹۸درصد از منابع خود را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند به نحوی که تفاوت سپرده‌ها و تسهیلات تنها هزار میلیارد ریال است.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در بخش دیگری از سخنانش از همکاری شبکه بانکی با دولت تدبیر و امید در راستای تدبیر در کارها و ایجاد آرامش و امیدواری در جامعه خبر داد و گفت: خوشبختانه شبکه بانکی در این مدت کمک حال خوبی برای دولت و برنامه‌هایش بوده است.
وی مهم‌ترین اهداف طراحی شده در شبکه بانکی استان را در این رابطه توجه ویژه به طرح‌های نیمه تمام و نیز تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی استان ذکر کرد.
رضایی همچنین اعطای تسهیلات تعمیر مسکن که تولیت آن را بانک مسکن برعهده دارد و نیز امهال و تقسیط تسهیلات مهلت گذشته واحدهای صنعتی و اقتصادی که به دنبال تحریم‌ها دچار مشکل بازپرداخت تسهیلات شده‌اند و نیز فراهم شدن امکان پرداخت بدهی‌های تسهیلات ارزی با نرخ ارز گشایش در مدت ۳ماه را از دیگر سیاست‌ها برشمرد.

یزد؛ رتبه چهارم در ضریب نفوذ بیمه
دبیر شورای هماهنگی بیمه‌های دولتی استان نیز گفت: ضریب نفوذ بیمه در کشور طبق آخرین آمار ۱/۷۳درصد بوده اما در استان یزد ۲/۷درصد است که رتبه چهارم در کشور دارد.
«حسنعلی طالعی» اظهار کرد: در بخش حق بیمه، سرانه استان در بیمه‌های بازرگانی ۳۴۰ هزار تومان است و جایگاه دوم کشور را دارد، در حالی که میانگین کشوری آن ۲۷۰هزار تومان است. وی با بیان اینکه بیمه‌های بازرگانی به صورت اختیاری و اجباری انجام می‌شود، گفت: بیشترین حق بیمه ای مربوط به اتومبیل و به خصوص بیمه شخص ثالث است.
وی افزود: بیمه‌های دولتی یزد در ۴ ماه نخست امسال، ۲۹۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۱۸درصد رشد یافته است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..