صادرات کالا از استان یزد در سالجاری رشد داشت

no-thumbs

مدیرکل گمرک استان یزد از رشد ارزش و وزن کالاهای صادراتی استان یزد در ۵ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید اصغر چاوشی زاده، اظهارداشت: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره اظهارنامه صادراتی  شامل  702 هزار تن کالا به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شدکه از حیث وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه کالاهای تولیدی استان یزد به بیش از  45 کشور جهان صادر می شود افزود: میزان تنوع کالاهای صادراتی استان یزد در ۵ ماهه نخست سال جاری به ۱۰۰ قلم رسید.

چاوشی زاده، عمده کالای صادراتی استان یزد در این مدت را کاشی و سرامیک ذکر کرد که ۸۷ درصد وزن و ۵۹ درصد ارزش کل صادرات استان یزد در ۵ ماهه نخست سال جاری را شامل می شود.

مدیرکل گمرک استان یزد همچنین از عراق به عنوان مقصد اصلی کالاهای صادراتی استان یزد نام برد و تصریح کرد: ۵۸ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی استان یزد به عراق صادر می شود و کشورهای افغانستان و پاکستان در ردیف بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه گمرک استان یزد همیشه جایگاه خوبی در زمینه صادرات داشته است افزود: اداره کل گمرک استان یزد در ۵ ماهه نخست سال جاری از بین ۱۲۱ گمرک صادراتی کشور رتبه ۱۱ را کسب کرده است.

چاوشی زاده ادامه داد: البته بخشی از محصولات تولیدی استان یزد نظیر سنگ آهن و محصولات گلخانه ای از سایر گمرکات به خارج کشور صادر می شود که دستگاه های مسئول در حال تلاش برای فراهم کردن زمینه صادرات این کالاها از یزد هستند که در صورتی که این موضوع تحقق یابد، رتبه صادراتی استان افزایش خواهد یافت.

مدیرکل گمرک استان یزد در ادامه به واردات استان یزد اشاره کرد و گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ مییلون دلار به خارج کشور صادر شده است که کاهش ۱۰ درصدی از حیث ارزش را نشان می دهد.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی استان یزد ماشین آلات خطوط تولید است که اغلب به صورت محموله های ترافیکی و با حجم بالا به استان یزد وارد می شود.

چاوشی زاده در بخش دیگری از سخنان خود، احترام، اعتماد، سرعت، دقت و صحت را شعار گمرک ذکر کرد و اظهارداشت:  گمرک استان یزد نقش بسیار موثری در زمینه بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید داخلی در چند سال گذشته داشته است.

این مسئول با اشاره به مبارزه با کم اظهاری و دقت گمرک در زمینه اظهارنامه های وارداتی، گفت: در سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مطالبه نامه کسر دریافتی  با جریمه ۶۳۰ میلیون تومان در گمرک یزد صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان یزد ادامه داد: در ۵ ماهه نخست  سال جاری نیز یک میلیارد تومان مطالبه نامه کسر دریافتی با جریمه ۴۵۵ میلیون تومان در این گمرک صادر شده است .

وی در بخش دیگری از سخنانش به مزایای سامانه جامع امور گمرکی در استان اشاره کرد و گفت: در اواسط سال گذشته سامانه جامع امور گمرکی در استان راه اندازی شده است که با راه اندازی آن کلیه تشریفات امور گمرکی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

چاوشی زاده با اشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه دیگر نیازی به حضور صاحب کالا در گمرک برای اظهار نیست خاطرنشان ساخت: اصلاح فرآیندها، حذف مراحل غیر ضرور، کاهش زمان کارشناسی اظهارنامه، دریافت حقوق گمرکی به صورت الکترونیکی و حذف پروانه های گمرکی از جمله مزایای سامانه  جامع امور گمرکی است.

وی ادامه داد: با راه ندازی سامانه جامع امورگمرکی مدت زمان کالاهای در مسیر سبز حداکثر ۴ ساعت، در مسیر زرد حداکثر یک روز و در مسیر قرمز حداکثر سه روز است.

بخش نظردهی بسته شده است..