۸۰ درصد گوشی‌ها در بازار یزد قاچاق است

no-thumbs

این روزها شاهد افزایش مراکز تجاری تخصصی عرضه تلفن‌های همراه در مرکز استان هستیم به‌طوری‌که بازارهای خاص این محصولات یکی پس از دیگری به‌ویژه در خیابان آیت‌الله کاشانی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز فروشندگان معتقد هستند که تقاضا برای خرید تلفن همراه به ویژه در بین جوانان یزدی همچنان بالاست اما تفاوت ۱۵ درصدی قیمت بین کالاهای مجاز و کالای قاچاق، تمایل به خرید گوشی‌های قاچاق را افزایش داده است. افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسئول اتحادیه صنف تلفن همراه استان می‌گوید: قیمت تلفن همراه با توجه به محدود شدن مرزهای ورود انواع قاچاق این کالا و کم شدن عرضه نسبت به تقاضا تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته «رضا دیهیمی» کیفیت تلفن‌های همراه قاچاق با انواع مجاز آن تفاوتی نمی‌کند، می‌گوید: تنها تفاوت این گوشی‌ها با یکدیگر، نداشتن کارت گارانتی ایرانی برای گوشی‌های قاچاق است که مشتریان با مشاهده این تفاوت از قاچاق بودن گوشی مطلع می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلفن‌های همراه قاچاق با کیفیت یکسان و بدون کارت گارانتی با ۱۵‌درصد قیمت پایین‌تر در بازار عرضه می‌شود، تمایل مردم به خرید تلفن‌های همراه قاچاق را نسبت به گوشی‌های مجاز بیشتر عنوان می‌کند. دیهیمی از فعالیت ۳۳۰ واحد عرضه تلفن همراه در شهرستان یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: با متوقف شدن ورود تلفن‌های همراه به کشور، بازار نیز ثبات بیشتری خواهد یافت. وی با بیان این‌که ۸۰ درصد تلفن‌های همراه استان همچنان قاچاق است، می‌افزاید: با توجه به اجرای دستورالعمل جدید مبنی بر «رجیستر» کردن یا ثبت شماره سریال تلفن‌های همراه که به صورت رسمی وارد کشور شده‌اند در سراسر کشور از اول مهر امسال و اجرای درست آن، به نظر می‌رسد که قاچاق تلفن همراه به صفر خواهد رسید. پایان سوددهی فروشگاه‌های تلفن همراه اما یکی از فروشندگان تلفن همراه نیز به افزایش قیمت انواع گوشی‌های تلفن همراه اشاره می‌کند و این افزایش را ۵ تا ۱۰ درصد می‌داند و دلیل این موضوع را نیز نه کاهش قاچاق بلکه افزایش نرخ دلار عنوان می‌کند. «امید نوایی» ادامه می‌دهد: درآمد بیشتر فروشندگان تلفن همراه به ویژه در مراکز تخصصی که هزینه کسب و کار بیشتری دارند، برای جبران هزینه‌ها صرف می‌شود و می‌توان گفت که فروش تلفن همراه چندان سودآور نیست و به جای آن فروشندگان به سمت عرضه لوازم جانبی از جمله قاب، کیف، مونوپاد و… روی آورده‌اند. این فروشنده تلفن همراه می‌افزاید: تقاضا برای تعویض تلفن همراه در بین جوانان استان مشهود است اما افراد میانسال و مسن، تا زمانی که گوشی خراب نشود، به تعویض آن اقدام نمی‌کنند. وی درباره عرضه قاچاق تلفن همراه در استان می‌گوید: در حال حاضر گوشی‌های قاچاق با‌گارانتی با تفاوت قیمت نسبت به گوشی‌های مجاز و قانونی، عرضه می‌شود و از این رو تمایل برای خرید آنها نیز افزایش یافته است.

نوایی درباره فروش لوازم جانبی در فروشگاه‌های تلفن همراه استان نیز می‌افزاید: قاب و کیف به منزله لباس تلفن‌های همراه تلقی می‌شود وهر گوشی این روزها لباس‌های متنوعی دارد. وی با بیان این‌که متاسفانه عرضه لوازم جانبی نیز درگیر ارائه اجناس قاچاق و تقلبی شده است، می‌افزاید: بسیاری از مراجعات به مراکز تخصصی موبایل برای خرید برخی لوازم جانبی از جمله کیف و قاب گوشی انجام می‌شود و از این رو سود فروشگاه‌ها تا حد زیادی به فروش این لوازم محدود شده است. وی می‌گوید: قاب انواع تلفن‌های همراه ۱۵-۷ هزار تومان و کیف ۱۸۰-۳۰ هزار تومان قیمت دارد و با توجه به گسترش تمایل به گرفتن عکس‌های سلفی، شاهد تمایل مشتریان به خرید مونوپاد هستیم که در بازار استان ۸۰-۳۰هزار تومان قیمت دارد. جزئیات طرح «رجیستری» تلفن همراه طرح رجیستری با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه از مهرماه اجرا خواهد شد. در واقع، واردکنندگانی که اقدام به ورود قانونی موبایل به داخل کشور می‌کنند، شماره سریال‌ کالاهای وارداتی ازسوی آنها ثبت و در اختیار گمرک قرار می‌گیرد.

سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از افزایش واردات غیر قانونی موبایل، رجیستر شدن تلفن‌های همراه را پیشنهاد کرده بود. بر اساس این پیشنهاد، این شماره سریال‌ها علاوه بر گمرک، در سازمان تنظیم مقررات نیز ثبت می‌شوند. با ثبت سریال دررگولاتوری اگر موبایل غیر قانونی وارد شد، اجازه فعال کردن سیم کارت روی آن داده نمی‌شود. به گزارش تابناک، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است که با اجرای این طرح، اپراتورهای تلفن همراه به دستگاه‌های تلفن همراهی که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده باشند، خدمات ارائه نخواهند داد، ضمن این‌که با اجرای کامل این طرح، قاچاق موبایل از بین می‌رود. در واقع این کار برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان و تجار انجام می‌شود تا از مشکلات ورود غیر قانونی موبایل به کشور جلوگیری شود. با هماهنگی به عمل آمده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور مبارزه با قاچاق موبایل، طرح رجیستری تلفن همراه قرار است از سوی دستگاه‌های مسئول از مهرماه امسال اجرایی شود.همشهری
 

بخش نظردهی بسته شده است..