کوچکترین مجموعه‌دار ایرانی در ابرکوه

no-thumbs

مجموعه‌داری از بهترین تفریحات سالم در اقصی نقاط جهان به شمار می‌رود و کلکسیونرها گاهی گنجینه‌هایی را در اختیار دارند که در بسیاری از اوقات در کمتر موزه‌ای، نمونه آنها یافت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از مهر ،روزگاری نه چندان دور مجموعه‌داری بیشتر به اقلامی چون تمبرهای پستی، اسکناس و سکه خلاصه می‌شد اما اکنون حیطه گسترده‌ای از اقلام را شامل می‌شود.

کوچک‌ترین مجموعه‌دار ایرانی در ابرکوه سیدجاوید رجایی، کودک پنج ساله ابرکوهی از سه سالگی علاقمندی خود را به جمع‌‌آوری مجموعه‌هایی به ویژه کلید و قفل نشان داد، با همراهی پدرش آغاز به جمع‌آوری مجموعه خود کرد و اکنون یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مجموعه وی، ۲۰۰ نمونه قفل است که با علاقه و سلیقه کودکانه خود آنها را در کمدی چیده است. در این مجموعه، قفل‌های قدیمی بسیاری نیز دیده می‌شود ضمن اینکه سیدجاوید از خرید قفل‌های زیبای جدید نیز غفلت نکرده و هر چند وقت یک‌بار پدر را برای خرید قفل‌های جدید راهی بازار می‌کند. مجموعه‌ای دیدنی از قفل و کلید وی با علاقه بسیار و زبان شیرین کودکی از قفل‌هایش می‌گوید و به خوبی به یاد دارد که هر کدام را از کجا آورده است. سیدجاوید در مورد اینکه چطور شد که به کار جمع‌آوری قفل پرداخت، به سادگی می‌گوید: «کارگاه پدرم قفل داشت و من آن را دوست داشتم». او خاطرات سفرش نیز به تکمیل مجموعه‌اش ارتباط دارد زیرا یکی از بهترین خاطرات سفرش به مشهد را خرید ۱۲ قفل از بازارهای این شهر می‌داند. در مجموعه سیدجاوید، ۵۰۰ کلید نیز قابل مشاهده است که تعدادی از آنها، کلید همان قفل‌های مجموعه است که با سلیقه در کمد دیگر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و البته کلیدهای قدیمی بسیاری نیز در این مجموعه دیده می‌شود که به گفته خودش، مجموعه این کلیدها به ۵۰۰ عدد می‌رسد.

دسته کلیدهایی برای تزیین دیوار مجموعه این کودک هنرمند تنها به قفل و کلید ختم نمی‌شود و در اتاق وی انبوهی از جاکلیدی وجود دارد که روی دیوار نصب شده و جالب است که در مورد خرید بسیاری از آنها توضیحاتی نیز دارد. این مجموعه ۲۵۰ عددی از جاکلیدی نیز نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. سیدجاوید بر خلاف بسیاری از کودکان هم سن و سال و حتی بزرگتر از خود با اسباب بازی‌های خود رفتاری متفاوت دارد و بعد از بازی، آنها را در فضایی که به آن اختصاص داده است و به صورت مجموعه نگهداری می‌کند. پدر این مجموعه‌دار کوچک ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد علاقه فرزندش به مجموعه‌داری می‌گوید: از دو سال پیش متوجه شدم که وی علاقه خاصی به قفل و کلید دارد و رفتارهای او در هنگام مشاهده این اقلام در خانه آشنایان برایم بسیار جالب بود. جاوید به صورت حرفه‌ای مجموعه‌داری می‌کند سیدجواد رجایی افزود: اقوام نیز زمانی که متوجه علاقه او به این مسئله می‌شدند، قفل‌هایی را به او اهدا می‌کردند.

وی ادامه داد: سیدجاوید دیگر مدت‌ها است که به صورت حرفه‌ای به این کار می‌پردازد و گاهی با هم به مغازه‌های ابزار فروشی ابرکوه مراجعه می‌کنیم و قفل‌های مورد علاقه‌ او را خریداری می‌کنیم. رجایی ادامه داد: مغازه‌داران نیز در هنگام خرید اجناس مورد نیاز مغازه خود از شهرهای بزرگ؛ حتی اگر نیاز به قفل نداشته باشند، قفل‌های جالب را برای جاوید خریداری می‌کنند و آن را به دست جاوید می‌رسانند. وی در مورد یک خاطره در زمینه مجموعه‌داری فرزندش گفت: در سفر به مشهد مقدس و به درخواست فرزندم به مدت پنج ساعت با ماشینی که کرایه کردیم به دنبال قفل برای مجموعه او بودم که با خرید تعدادی قفل، این سفر برای او بسیار خاطره‌انگیز شده است. رجایی ادامه داد: سیدجاوید در کنار این مجموعه‌ها به جمع‌آوری مجموعه‌های دیگری نیز می‌پردازد. هزینه علاقمندی‌های فرزندم را پذیرفته‌ام پدر این مجموعه دار پنج ساله در مورد همراهی با فرزندش برای انجام کار مورد علاقه‌اش افزود: وقتی علاقمندی جاوید به جمع‌آوری اشیاء شبیه هم به ویژه قفل و کلید را دیدم، تلاش کردم با او همراهی کنم و هر چند خرید قفل، کلید، جاکلیدی و دیگر اجزای مجموعه‌های دیگری که جاوید جمع‌آوری می‌کند، هزینه در بر دارد اما آن را متقبل شده‌ام و در واقع آن را هزینه‌ای برای بازی و سرگرمی کودک خود می‌دانم. وی عنوان کرد: سیدجاوید زمانی که خانوادگی به خرید می‌رویم، همه حواسش به مغازه‌هایی است که اجناس قدیمی دارند یا اجناس جدید از مجموعه‌هایی که او جمع‌آوری می‌کند، به فروش می‌رسانند. رجایی تصریح کرد: همه اقوام و آشنایان هم دیگر به علاقمندی‌ جاوید آگاهی دارند و اگر قفل، کلید یا چیزی مرتبط با مجموعه‌های او داشته باشند، برایش تهیه کرده و به او هدیه می‌کنند. وی عنوان کرد: سرک کشیدن به مغازه‌های قدیمی، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها تقریبا به برنامه ماهانه ما تبدیل شده و برای اینکه جاوید بتواند مجموعه خود را تکمیل کند، معمولا مرتب به این مراکز سر می‌زنیم و جالب است که او با وجود سن کم خود، هیچ شی تکراری برای مجموعه‌هایش انتخاب نکرده و همیشه چشمش به دنبال چیزهای جدید است. توجه والدین کودکان را به سمت سرگرمی‌های سالم سوق می‌دهد سوژه این گزارش به خوبی این نکته را خاطر‌نشان می‌کند که توجه والدین و راهنمایی آنان راهگشای خوبی برای سوق دادن فرزندان به سرگرمی‌های سالم است. چگونگی پرشدن اوقات فراغت جوانان، نوجوانان و حتی کودکان در این زمان، اکنون به یک دغدغه برای خانواده‌ها تبدیل شده و غفلت از این مسئله، آسیب‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. مجموعه‌داری به عنوان یکی از مهم‌ترین تفریحات سالم و ارزشمند می‌تواند نقش بسیاری در کاهش این دغدغه‌ها داشته باشد. مجموعه‌داران علاوه بر اینکه به عنوان یک تفریح به این کار می‌پردازند، به مرور زمان دارای سرمایه‌های مادی زیادی نیز می‌شوند و می‌توانند در کنار جمع‌آوری اجناس مورد علاقه خود، به مبادله آنها با دیگر مجموعه‌داران نیز بپردازند.

بخش نظردهی بسته شده است..