افزایش ۱۵ درصدی کشت زعفران در ابرکوه

no-thumbs

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه از آغازکشت زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت : کاشت محصول زعفران تا اوائل مهرماه ادامه خواهد داشت و امسال سطح زیر کشت این محصول 15 درصد افزایش خواهدیافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمهدی غیب الهی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : سطح زیر کشت این محصول که از جمله محصولات کم آبخواه می باشد از ۳۵ هکتار به ۵۰ هکتار برسد.

وی بابیان اینکه بیش از ۱۷۰ نفر کشاورزان در بخش کاشت این محصول فعال هستند ، افزود : عمده مشکلات کشاورزان مشتاق کاشت محصول زعفران ، مشکل تهیه پیاز زعفران است که برای تهیه آن باتوجه به مسافت دور با استان خراسان بامشکل روبرو هستند.
این مسوول خاطرنشان کرد : با توجه به بحران کم آبی و افت آبهای زیر زمینی، جهاد کشاورزی تلاش دارد با مشارکت کشاورزان، سطح زیر کشت این محصول را در سالهای آینده به ۱۰۰ هکتار افزایش دهد .
غیب الهی ادامه داد : بیشترین سطح زیر کشت زعفران مربوط به دهستان فراغه از توابع بخش مرکزی و بخش بهمن است.
این مسوول اضافه کرد: سال گذشته از مجموع ۳۵هکتار سطح زیرکشت این محصول بطور متوسط در هر هکتار سه کیلوگرم زعفران تولید شد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد : ۱۴ سال است که خشکسالی امان کشاورزان و دام داران شهرستان ابرکوه را بریده است و متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات در اواخر سالهای ۱۳۷۰ به۴۲ رشته قنات رسیده و هم اکنون این تعداد به ۱۶رشته کاهش یافته است.
وی افزود : برای حفظ کشاورزی موجود ابرکوه باید راهکارههای مناسبت استفاده بهینه از آب راکشاورزان این شهرستان در برنامه خود داشته باشند و با آبیاری نوین کاشت محصولات کم آبخواه جلو افت آبهای زیر زمینی گرفته شود.
این مسوول بابیان اینکه جهادکشاورزی در اجرای طرح آبیاری نوین کشاورزان رایاری می دهد تاکید کرد : برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی تاکنون یکهزار و ۷۰۰هکتار آبیاری قطره ای اجرا شده است و دراجرای این طرح دولت ۵۰ میلیاردریال بصورت کمک بلاعوض و ۷۰ میلیاردریال هم به صورت تسهیلات به کشاورزان پرداخت کرده است.
مدیرجهادکشاورزی ابرکوه تصریح کرد: درشهرستان ابرکوه ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به کاشت محصولات مختلف کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان پنج هزار هکتار آن به باغات میوه اختصاص دارد.
ابرکوه که از مناطق عمده کشاورزی استان یزد است در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..