جمعیت جوان یزد رو به کاهش است

no-thumbs

مدیرکل ثبت احوال یزد با بیان اینکه جمعیت جوان استان رو به کاهش است گفت : بر اساس آخرین برآوردهای ثبت جمعیتی در حال حاضر حدود 25 هزار نفر از گروه جمعیت جوان استان خارج و به گروه میانسالی وارد شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید محمد طباطبایی افزود : اما جمعیتی که وارد گروه سنی ۱۵ سال و جایگزین جمعیت جوان استان شده ، حدود ۲۴ هزار نفر است.

وی تراکم نسبی جمعیت استان را نیز ۱۴ نفر در هر کیلومتر مربع اعلام و اظهار کرد : هم اکنون ۸۴ درصد جمعیت استان شهری و ۱۶ درصد از آن روستایی هستند که به ازای هر یکصد زن، ۱۰۶ مرد در استان زندگی می‎‎کنند.
*** تولد روزانه ۷۰ نفر در استان
طباطبایی با بیان اینکه بطور متوسط روزانه ۷۰ نفر در استان متولد شده اند افزود : این رقم درمقایسه با پنج ماه سال گذشته ، ۹ درصد افزایش نشان می‎‎دهد.
به گفته وی نسبت جنسی ولادت‎‎های امسال استان نیز ۱۰۶ فرزند پسر به ازای تولد ۱۰۰ دختر ذکر کرد و گفت : نرخ طبیعی جمعیت استان را ۱.۶ درصد است.
***صدور ۱۸ هزار شناسنامه جدید
طباطبایی با اشاره به صدور شناسنامه جدید برای افراد بالای ۱۵ سال گفت: در پنج ماه امسال ۱۷ هزار و ۷۰۰ شناسنامه جدید به صورت کاملا مکانیزه چاپ شد.
وی با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی در استان اظهار کرد: امسال نیز ۱۳ هزار و ۶۳۸درخواست کارت هوشمند ملی در استان تکمیل شد.
***کاهش نرخ وفات در استان
مدیر کل ثبت احوال استان گفت : در سال گذشته چهار هزار و ۵۹۷ نفر و در سالجاری نیز یکهزار و ۷۶۴ نفر در استان فوت کردند.
طباطبایی خاطرنشان کرد : طور متوسط در سالجاری روزانه ۱۱ نفر در یزد فوت کرده‎‎اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹ درصد کاهش داشته است.
طباطبایی با بیان این که نسبت جنسی وفات در استان ۱۲۲ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است تصریح کرد: استان یزد به لحاظ نرخ وفات در کشور رتبه هجدهم و در ثبت وقایع وفات در مهلت قانونی ده روزه نیز رتبه دوم کشور را دارد.
*** افزایش پنج درصدی ثبت ازدواج
مدیرکل ثبت احوال استان یزد با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی ازدواج های استان در سال جاری، اضافه کرد : در سال گذشته هشت هزار و ۹۲۹ مورد ازدواج در این استان صورت گرفت.
وی افزود : در سال جاری سه هزار و ۷۲۶ مورد ازدواج به ثبت رسید که این آمار در مقایسه با مدت مشابه افزایش پنج درصدی این رویداد را نشان می‎‎دهد.
طباطبایی با بیان اینکه نرخ ازدواج در کشور ۱۰درصد است اظهار کرد: این رقم در استان ۸.۵ درصد برآورد شده و استان یزد را در جایگاه ۲۳ کشور قرار دارد.
وی متوسط سن ازدواج در استان را برای مردان ۲۷ سال و برای زنان ۲۲.۴ سال اعلام کرد.
*** افزایش ۱۴ درصدی طلاق
مدیر کل ثبت احوال استان یزد اعلام کرد : در سال گذشته در استان یکهزار و ۳۲۵ و امسال هم ۵۴۴ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که آمار اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد ۱۴درصدی طلاق را نشان می‎‎دهد.
وی جایگاه استان در مورد طلاق را علی رغم رشد مذکور، نسبتا خوب و در جایگاه ۲۸ کشور بیان کرد و افزود: نرخ طلاق استان‎‎های سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمان، کمتر از یزد است.
طباطبایی متوسط سن طلاق استان در مورد مردان را ۳۴.۵ و در زنان ۲۹.۵ سال عنوان و گفت: نسبت ازدواج به طلاق در کشورپنج و در استان هفت است و به عبارتی به ازای هر هفت ازدواج، یک طلاق در استان ثبت شده است.
مدیر کل ثبت احوال استان جمعیت استان را یک میلیون و ۷۴هزار و ۸۱ نفراعلام کرد که ۱.۳۵ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود .
مساحت کل استان یزد ۷۴ هزار و ۶۵۰ کیلومتر مربع است که ۴.۶ مساحت کشور را تشکیل می دهد.

بخش نظردهی بسته شده است..