فعالیت ۷۲۷ کانون فرهنگی مساجد دریزد

no-thumbs

مساجد از گذشته تاکنون مرکز برگزاری برنامه‎های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بوده‌اند‎‎ و با توجه به معنویت و قداست خاصی که دارند مورد احترام مردم بوده‌اند. مساجد نه تنها در گذشته، بلکه اکنون نیز در برخی محله‌ها مهم‌ترین مکان‎‎ برای رفع مشکلات اجتماعی مردم منطقه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزکانون‎‎های فرهنگی و هنری مساجد نیز با توجه به کارکردهای متنوع مساجد، به عنوان دژی محکم و معنوی در برابر تهاجم فرهنگی، آسیب‎‎های اجتماعی و عواملی که بنیان خانواده‎‎ها را تهدید می‎‎کند، ایجاد شده‎‎اند.
این کانون‎‎ها به منظور استفاده از ظرفیت‎‎های خوب معنوی در جامعه به ویژه ظرفیت جوانان به وجود آمده‌اند و با توجه به نقش آنها در برخورد با آسیب‎‎های اجتماعی متعدد در جامعه، به حمایت بیش از پیش مسئولان فرهنگی نیاز دارند. در همین زمینه با «محسن رستگاری» مسئول کانون‎‎های فرهنگی و هنری مساجد استان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‎‎خوانید.

کانون‌های فرهنگی و هنری چه فعالیت    هایی انجام می‎‎دهند؟
کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، فعالیت‌های متنوعی از جمله در حوزه کتاب و کتاب‎‎خوانی، برگزاری برنامه‎‎های مناسبتی، مذهبی و ملی، اجرای برنامه‎‎های متنوع در رابطه با اوقات فراغت، برگزاری جشنواره‎‎های مختلف هنری، برگزاری دوره‎‎های مختلف و متنوع آموزشی انجام می‎‎دهند که مورد استقبال نوجوانان و جوانان محله‌هاست.

در حال حاضر چند کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان داریم؟
براساس آخرین آمارهای موجود ۷۲۸ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان وجود دارد که برخی در شهرها و برخی در روستاها فعالیت دارند.

جایگاه استان در حوزه کانون‎‎های فرهنگی و هنری کشور چگونه است؟
یزد از استان‎‎های مهم و پیشتاز در زمینه فعالیت کانون‎‎های مساجد در کشور است. براساس برنامه پنجم توسعه کشور، باید یک پنجم یا به عبارتی ۲۰درصد از مساجد آن دارای کانون فرهنگی و هنری شوند ولی این رقم در استان یزد ۸ درصد نیز بیشتر از حد نصاب تعیین شده بوده است..

کانون‎‎های فرهنگی و هنری استان چند عضو دارند؟
به طور کلی در هر کانون بین ۵۰ تا ۲۰۰ نفر عضو هستند ولی آمار دقیقی از عضویت و افراد عضو هر کانون وجود ندارد که در این زمینه در حال ساماندهی کانون‎‎ها هستیم.

هدف از تشکیل کانون‎‎های مساجد چیست؟
مبارزه با تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی، مهم‎‎ترین هدف تشکیل کانون‎‎های فرهنگی و هنری است. با توجه به شاخص بودن مساجد از گذشته تا امروز، این کانون‎‎ها در مبارزات فرهنگی می‎‎توانند نقش بی‌بدیلی داشته باشند.
البته دولت‎‎ها به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‎توانند در عرصه‎‎های مختلف از جمله در مقابل آسیب‎‎‎‎های اجتماعی موفق عمل کنند و از طرفی کانون‎‎های مساجد با مشارکت و فعالیت خود مردم شکل می‎‎گیرند و یک سرمایه اجتماعی قلمداد می‎‎شوند و نقش مهمی مانند واکسیناسیون جوانان در برابر آسیب‎‎ها را برعهده دارند.
مساجد و کانون‎‎های فرهنگی و هنری، در واقع چراغ روشن و نقشه راه فرهنگی هستند و از طریق آنها می‌توان در این راه گام برداشت و جهل را با اقدامات فرهنگی این کانون‎‎ها در جامعه از بین برد.

عملکرد کانون‎‎های فرهنگی استان را چگونه ارزیابی می‎‎کنید؟
هر چند اعتبارات امسال کانون‌های فرهنگی به طور صددرصد محقق نشده است اما کانون‎‎های استان در رابطه با کارهای فرهنگی به‌صورتی مناسب وارد عمل شده‌‌اند و در حوزه ویژه برنامه‎‎های اوقات فراغت و کارهای فرهنگی، ظرفیت‎‎های خوبی داشته‌‌اند. کانون‎‎های فرهنگی و هنری مستقر در دانشگاه‎‎های استان نیز حرکت‎‎های خوبی انجام داده‎‎اند و در حوزه فرهنگی و قرآنی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته‌اند. کانون‌های فرهنگی روستاها نیز فعالیت‎های شایسته‎‎ای برای ارتقای سطح فرهنگی و دانش روستاها انجام داده‎‎اند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..