استاندار یزد، همه‌چیز را سر جایش می‌گذارد

روزهای خوش در انتظار میراث فرهنگی یزد

«ایجاد فضای سبز در بافت تاریخی یزد، چگونگی ساماندهی بافت تاریخی نخستین شهر خشتی دنیا برای عبور احتمالی آمبولانس و ماشین‌های آتش‌نشانی و قرار گرفتن همه‌ آن‌چه باید در بافت تاریخی یزد سر جای خود باشد» از دغدغه‌های میراثی استاندار یزد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز، در طول چند سال گذشته دست‌کم هر دو تا سه ماه یک‌بار خبرهایی از تخریب برخی بناها و خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی یزد منتشر می‌شود، خانه‌هایی که بیشتر با هدف ایجاد پارکینگ تخریب می‌شوند، یا برای تعریض کوچه‌هایی که راه ماشین‌رو ندارند.

 

و همه‌ این اتفاقات در شهر و در بافتی تاریخی رخ می‌دهد که یک پله بالاتر از دیگر بافت‌های تاریخی سراسر کشور است،‌ پله‌ای که باید از خیلی سال پیش تا کنون این شهر تاریخی را در وضعیتی مناسبت‌تر و بهتر از وضعیت کنونی نشان می‌داد. بافتی تاریخی که طبق آن‌چه این روزها شنیده می‌شود قرار است پرونده‌ی ثبت جهانی ان نیز به زودی به ثبت یونسکو برسد.

 

سیدمحمد میرمحمدی، استاندار یزد که چند روز گذشته در ایسنا حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، درباره‌ی اقداماتی که این نهاد برای حفاظت و بهتر شدن وضعیت بافت تاریخی یزد می‌تواند انجام دهد، گفت:‌ ما در ارتباط با بافت تاریخی، یک بُعدی برخورد نمی‌کنیم. «طرح جامع ساماندهی بافت» در ارتباط با حفظ زون‌ها، منطقه‌های میراثی و خدمات گردشگری، دسترسی‌ها و تعاملاتی که باید در ارتباط با بافت و گردشگر وجود داشته باشد تهیه شده است و براساس آن اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم.

 

او بیان کرد: به عنوان مثال اگر نقطه‌ای باید پارکینگ شود، نیاز به بازسازی داشته باشد، یا به عنوان بافت تاریخی به حفاظت نیاز داشته باشد، یا باید تبدیل به فضایی به عنوان بازارچه‌ی صنایع دستی، موزه یا خدمات گردشگری مانند رستوران، هتل شود، براساس طرح جامع ساماندهی بافت اجرائی می‌شوند.

 

وی ادامه داد: توجه به برخی از نقاط در بافت تاریخی یزد که باید نوع بهره‌برداری از آن‌ها تغییر و به عنوان یک بنای میراثی حفظ شود یا نقاطی که مخروبه‌اند و باید صورت جدیدی بگیرند، در نقشه‌ی راه پیش‌بینی شده است. همچنین نقاطی که باید به صورت هتل، پارکینگ، مراکز راهنمایی و انواع خدماتی که باید به گردشگران داده شود نیز در این طرح جامع پیش‌بینی شده‌اند.

 

طرح «حفاظت از بافت تاریخی یزد» بازنگری و اکنون اجرائی می‌شود

 

میرمحمدی، همچنین از پشتیبانی استانداری یزد در بازنگری طرح «حفاظت از بافت تاریخی یزد» و اجرائی شدن طرح «حسینیه تا حسینیه» در میدان امیرچخماق که مدتی پیش باعث جنجال‌هایی در یزد شده بود، خبر داد و اظهار کرد:‌ طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد مورد بازبینی قرار گرفت و اکنون حالت اجرائی به خود گرفته است. همچنین ما در زمینه‌ی کف‌سازی، دیواره‌سازی و مرمت مجموعه اقداماتی را شروع کرده‌ایم. از سوی دیگر نسبت به برگشت اماکن میراثی به صورت قبل در نقاطی که احیانا نقصی وجود داشته مانند ‌جداره‌سازی میدان «امیرچخماق» و میدان «بعثت» کار می‌کنیم.

 

استاندار یزد با تاکید بر لزوم ایجاد فضایی فرهنگی، تاریخی، معماری و هنری برای گردشگران ورودی به یزد بیان کرد:‌ ما باید بتوانیم در بافت تاریخی اقداماتی را انجام دهیم که گردشگر در زمان حضور در بافت تاریخی خستگی احساس نکند، چون تنوع از مسائلی است که باید در بافت رعایت شود.

 

او همچنین به نبودن فضای سبز در بافت تاریخی یزد تاکید کرد و گفت: باید نقاطی در بافت که مخروبه شده‌اند را برای ایجاد فضای سبز منظور کنیم. در واقع این نوع نقاط باید تغییر کنند، اما در عین حال نباید آسیبی به بافت برسد.

 

وی تاکید کرد: براساس طرحی که بازبینی شده است، همه‌ی مجموعه‌ها رعایت می‌شوند. در نقاطی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، باید امکان دسترسی‌ها قوی‌تر باشد، همچنین امکان اطفای حریق، یا تردد آمبولانس برای ساکنان بافت باید تامین شود!

 

میرمحمدی ادامه داد: همه مسائل شهری را باید برای ساکنان هم داشته باشیم در عین این که بافت حفظ شود و ارزش‌های خود را منعکس کند.

بخش نظردهی بسته شده است..