راه اندازی آزمایشگاه عناصر نادر خاکی در یزد

no-thumbs

مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد گفت : آزمایشگاه طرح عناصر نادر خاکی در این مرکز با همکاری شرکت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در یزد راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعناصر نادر خاکی شامل ۱۵ عنصر در گروه لانتانیدها (نظیر سریم، نئودیوم، ساماریم، پرومتیم، لانتان، گادولینیم و اربیم) و دو عنصر اسکاندیم و ایتریم است که به دلیل ویژگی ها و مصارف خاص آنها، جزو عناصر نادر و استراتژیک معدنی است و قیمت برخی از این عناصر در هر کیلوگرم تا هفت هزار دلار می رسد.
به گزارش روابط عمومی این مرکز که روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، اکبر حقیقی با بیان اینکه این آزمایشگاه در مرحله فعالیت آزمایشی است افزود : همچنین به منظور اندازه گیری عناصر همراه عناصر نادر خاکی از دستگاه هایی چون دستگاه جذب اتمی جهت اندازه گیری میزان مس، سرب، روی، نیکل کروم و وانادیوم بهره گرفته شده است.
وی اظهار کرد : از دستگاه اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری آلومینیوم ، آهن، فسفر، تیتانیوم، منگنز و همچنین روش شیمی تر نیز برای اندازه گیری بعضی از اکسیدهای عناصر در آزمایشگاه یاد شده استفاده می شود.
حقیقی با اشاره به اینکه برای تکمیل آزمایشگاه مورد اشاره مقدمات خرید یک دستگاه ICP توسط مجری طرح انجام شده است ، اظهار امیدواری کرد : این دستگاه تاپایان سالجاری در این مرکز نصب می شود.
مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران مرکز یزد خاطرنشان کرد : با بهره برداری از این آزمایشگاه تخصصی فعالیتهای اکتشافی عناصر نادر خاکی در استان و سایر استانهای کشور شدت خواهد گرفت.
یزد از استانهای مطرح در خصوص وجود پتانسیل های عناصر نادر خاکی است و رتبه نخست تنوع مواد معدنی با ۵۰ نوع ماده معدنی و رتبه دوم اشتغال معدنی کشور را دارد.
حدود ۱۰ هزار نفر در معادن این استان اشتغال دارند که ۷۰ درصد از شاغلین بخش معدن استان در شهرستان های بافق و اردکان است.
یزد دومین استان معدنی کشور است.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..