نیاز شهر یزد به ۵ پارک بزرگ جدید

no-thumbs

شهروندان یزدی انتظار دارند که شهرداری، پارک‌های بزرگی مانند پارک کوهستان را در نقاط مختلف شهر ایجاد کند و معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز عقیده دارد که شهر یزد به 5 پارک دیگر، مشابه پارک کوهستان نیازمند است اما ایجاد این پارک‌ها به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری در حال حاضر ۲ پارک کوهستان و پارک بزرگ شهر، با کارکردهای منطقه‌ای پذیرای خیل عظیم شهروندان یزدی در شب‌های تابستان و به ویژه در روزهای پایان هفته هستند؛ ازدحام جمعیت در این پارک‌ها نیز نشان می‌دهد که مردم یزد به گذراندن اوقات فراغت خانوادگی در پارک‌های مجهز علاقه‌مند هستند.

کمبود پارک‌های بزرگ در شهر
یکی از شهروندان یزدی با اشاره به شلوغی پارک‌های بزرگ شهر به ویژه پارک کوهستان در روزهای تعطیل و آخر هفته از مسئولان شهرداری می‌خواهد سیاست افزایش پارک‌های منطقه‌ای و بزرگ را در هر گوشه‌ شهر دنبال کنند.
«حامد رضایی» می‌افزاید: ازدحام شهروندان یزدی در فضاهای پارکی محدود شهر، نشان می‌دهد که تعداد پارک‌ها به فراخور نیاز جمعیت نیست و از این رو باید به افزایش تعداد پارک‌هایی مانند پارک کوهستان اقدام شود. وی با بیان اینکه باید در ۴ گوشه شهر، ۴ پارک با وسعت و امکانات پارک کوهستان ساخته شود، می‌گوید: این خلاء باعث شده است که مردم به نشستن در فضای سبز حاشیه میادین و تقاطع‌ها سوق داده شوند.
این شهروند ادامه می‌دهد: مردم برای فرار از گرمای تابستان به دنبال سایه درختی برای نشستن هستند و زمانی که این امکان در پارک فراهم نشود، مردم به فضای سبز خیابان روی می‌آورند و نتیجه آن هم ازدحام جمعیت مردم در میدانی شبیه به میدان امام حسین(ع) است که زیبنده مردم شهر نیست. یکی دیگر از شهروندان یزدی هم می‌گوید: شهروندان یزدی انتظار دارند که شهرداری در کنار اجرای طرح‌های عمرانی به نیازهای سرگرمی و تفریحی مردم نیز توجه کند.
«الناز خبیری» می‌افزاید: برای تامین شادی و سرگرمی مردم، ایجاد پارک‌های مجهز به وسایل بازی، وسایل ورزشی و فضاهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری الزامی است که متاسفانه تعداد آنها در استان و شهر یزد محدود است. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه تنها فضای بازی کودکان یزدی «پارک شادی» است که وسایل آن متعلق به چند‌دهه قبل است ضمن اینکه تعداد این وسایل حتی کمتر از انگشتان یک دست است در حالی که نیاز کودکان امروز با کودکان دیروز، تفاوت زیادی دارد. این شهروند می‌گوید: زمانی که کودکان یزدی فضایی برای تامین نیازهای تفریحی و سرگرمی خود پیدا نمی‌کنند، به بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های دنیای مجازی پناه می‌برند. وی ادامه می‌دهد: این پارک چند سال تعطیل بود اما بازگشایی آن نیز با تغییرات محسوسی همراه نبوده است در حالی که اگر شهرداری هر سال فقط یک دستگاه بازی به این پارک اضافه می‌کرد، حالا تجهیزات بازی این پارک کامل بود.

محرومیت شهر از بوستان‌های تخصصی
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز می‌گوید: پارک‌های تخصصی از جمله بوستان نهج‌البلاغه، بوستان نماز، بوستان کودک و… در همه شهرهای کشور وجود دارد اما شهر یزد فاقد این فضاهاست. «نگار میرزاده» می‌افزاید: در بوستان‌های تخصصی شهر تهران در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، نمایشگاه، مسابقه و جشن برگزار می‌شود در حالی که نبود این فضاهای تخصصی، شهروندان یزدی را از دریافت چنین خدماتی محروم کرده است. وی با اشاره به اینکه شهر یزد دارای ظرفیت‌های زیادی برای داشتن پارک‌های تخصصی و موضوعی از جمله بوستان علم، بوستان تاریخی و… است، گفت: این درحالی است که هیچ‌گاه به این ویژگی‌ها توجه نشده است.

شهرداری به تنهایی مسئول نیست
معاون خدمات شهری شهردار با بیان اینکه فضای سبز شهر یزد نسبت به دیگر شهرهای هم اقلیم یا حتی شهرهای دارای اقلیم بهتر، کم نیست، گفت: مرکز استان برای تامین نیاز مردم به ۵ پارک دیگر شبیه پارک کوهستان نیاز دارد. «جعفر امین‌مقدم» می‌افزاید: متاسفانه همه مسئولیت‌ها برای ایجاد پارک‌های جدید در شهر، متوجه شهرداری است در حالی که ایجاد پارک کوهستان یزد حاصل همکاری همه دستگاه‌های استان با مدیریت استانداری بود. وی ادامه می‌دهد: اگر عزمی استانی برای ایجاد پارک‌های جدید در استان و شهر یزد باشد و اعتبارات دولتی با اعتبارات شهرداری همراه شود، قطعا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این مسئول می‌گوید: شهروندان یزدی علاقه زیادی برای گذراندن اوقات فراغت در پارک‌ها دارند و از همین رو درخواست‌ برای ایجاد پارک‌ها نیز افزایش یافته است اما به دلیل محدودیت منابع، توانایی پاسخ به همه این نیازها وجود ندارد. وی می‌افزاید: ایجاد و نگهداری فضای سبز در شهر یزد نیز با وجود کم‌آبی، ناتوانی در چمن‌کاری، کمبود اعتبارات شهرداری و پایین بودن سرانه درآمدی پایین درمقایسه با دیگر شهرهای کشور بسیار دشوارتر است.

مطالعه برای تجهیز پارک شادی
معاون شهردار درباره جلوگیری از نشستن مردم در فضای سبز میدان‌ها و تقاطع‌ها از جمله میدان امام حسین(ع) نیز می‌گوید: شهرداری اقدامات زیادی در این رابطه انجام داده است که از آن جمله می‌توان به آبیاری چمن، نصب تابلوهای «ورود ممنوع» و «استعمال قلیان ممنوع» در محوطه این میدان‌ها اشاره کرد اما ظاهرا شهروندان به نشستن در این فضا، علاقه زیادی دارند.  وی بر ضرورت همکاری نیروی انتظامی با شهرداری برای جلوگیری از ورود مردم به فضای سبز میدان امام حسین(ع) برای حفظ ایمنی جان شهروندان تاکید می‌کند. معاون خدمات شهری شهردار یزد می‌گوید: افزایش پارک‌های بزرگ شهر با ساخت پارک‌های حسن‌آباد و مهرآوران و ایجاد پارک در کمربند سبز یزد دنبال می‌شود و پارک بزرگ شهر نیز در حال توسعه است.
وی درباره تجهیز پارک شادی یزد هم می‌گوید: شهرداری در حال مطالعه روش‌های تجهیز پارک با مشارکت بخش‌خصوصی یا از محل منابع شهرداری است که امیدواریم با اجرای نتایج این مطالعات، شهروندان شاهد تغییر و تحولات زیادی در خصوص پارک‌های شهر باشند.

افزایش اقامت گردشگران با توسعه امکانات تفریحی
رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد هم با اشاره به رواج زندگی آپارتمان‌نشینی که فاقد فضای باز و فضای سبز است بر ضرورت ایجاد فضای سبز به ویژه توسعه پارک‌ها تاکید می‌کند. «مهدی کاشفی‌زاده» می‌افزاید: یکی از سرمایه‌گذاران ایرانی معتقد است که به دلیل نبود تفرجگاه و فضای تفریحی در استان، بیشتر گردشگران داخلی و خارجی بیش از ۲ روز در این استان اقامت نمی‌کنند. می‌گوید: توسعه فضاهای تفریحی و سرگرمی از جمله پارک‌ها، منجر به مدیریت فرزندان از‌سوی والدین و در نتیجه کاهش ابتلای آنها به آسیب‌های اجتماعی خواهد شد که در نتیجه جامعه سالمی نیز خواهیم داشت.

بخش نظردهی بسته شده است..