اهدای مهر اصالت صنایع دستی به هنرمندان یزدی

no-thumbs

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از هنرمندان یزدی خواسته‌است که تا 20 شهریورماه به معرفی آثار خود برای دریافت مهر ملی اصالت اقدام کنند. سازمان میراث فرهنگی کشور نیز هر سال مهر ملی اصالت را به صنایع دستی برتر اهدا می‌کند تا آثار درخور وشایسته‌ای را برای دریافت مهر ا...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ارائه مهر یونسکو برای حفظ و احیا و تداوم فعالیت تولیدی صنایع دستی انجام می‌شود. در حقیقت آنهایی که این مهر را دریافت می‌کنند به نوعی محصولات خود را جهانی کرده‌اند. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «محمدرضا دهقان» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را می‌خوانید.

درباره معرفی آثار صنایع دستی استان برای دریافت مهر اصالت ملی توضیح دهید.
سازمان یونسکو هر ۲ سال یکبار به انتخاب آثار صنایع دستی برتر و اعطای مهر اصالت به صاحبان آثار اقدام می‌کند. سازمان میراث فرهنگی کشور نیز هر سال به اعطای مهر ملی اصالت به صنایع دستی برتر اقدام می‌کند تا آثار در خور وشایسته‌ای برای دریافت مهر اصالت یونسکو معرفی کند تا آنها موفق به دریافت مهر اصالت از یونسکو شوند. مُهر اصالت یونسکو، گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌‌ای یونسکو به هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی اصیل و با کیفیت تعلق می‌گیرد. هدف از ارائه‌ این مهر حفظ،‌ احیا و تداوم فعالیت حرفه‌‌ای و ارزش‌های بومی و سنتی است. آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند، با اسم و امضای خودشان به جهان معرفی می‌شود.

شرایط دریافت مهر اصالت یونسکو چیست و آیا هیچ یک از هنرمندان یزدی تاکنون این مهر را دریافت کرده‌اند؟
آثاری در داوری یونسکو موفق به دریافت مهر اصالت می‌شوند که از ویژگی‌های اصالت، خلاقیت، قابلیت بازیافت و عرضه در بازار بین‌المللی و قیمت مناسب برخوردار باشد. رعایت حقوق انسانی، عدالت‌محوری و استاندارد مکان تولید، مزیت‌های تکنیکی، مواد به‌کار رفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری‌ در محصول از دیگر مواردی است که در اهدای این جایزه به آنها توجه می‌شود. تا کنون ۳‌مهر اصالت یونسکو به هنرمندان یزدی اعطا شده است، دهقانی محمودآبادی هنرمند صنعتگر رشته حکاکی روی مس در سال ۹۱ و شیخ‌علی‌شاهی هنرمند رشته گلیم نیز در سال‌های ۸۹ و ۹۱ موفق به دریافت این نشان بین‌المللی شده‌اند.

مراحل دریافت مهر اصالت را بیان می‌کنید؟
برای اینکه یک اثر موفق به دریافت مهر اصالت شود مراحل مختلفی را باید طی کند؛ ابتدا معاونت‌های صنایع دستی در استان‌ها باید یک اثر را از میان آثار پیشنهادشده انتخاب کنند، سپس مجموع آثار از سوی کارشناسان این حوزه براساس معیارهای یونسکو غربال و آثار تأییدشده برای داوری نهایی  به دفتر یونسکو فرستاده می‌شوند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای انتخاب آثاری که قابلیت دریافت این نشان بین‌المللی را دارند، به اعطای مهر ملی اصالت اقدام کرده است تا کشورمان موفق به دریافت این نشان در رقابت با سایر کشورهای مطرح شود.

انتخاب آثاری که برای دریافت نشان ملی اصالت رقابت می‌کنند چه زمانی انجام می‌شود؟
متقاضیان برای دریافت این مهر ملی تا ۲۰ شهریورماه باید آثار خود را به اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان‌ها ارائه کنند. مراسم انتخاب و اعطای مهر نیز ۲۰ مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد. بعد از ارائه آثار به اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها، پالایش آثار آغاز و آثاری که شرایط شرکت در این رقابت را دارند، برای مرحله نهایی انتخاب می‌شوند. هر اثری که در این مراسم برتر شناخته شده و مهر ملی اصالت دریافت کند، سال آینده کاندیدای دریافت مهر اصالت یونسکو خواهد بود.

کسب این مهر چه مزایایی برای هنرمندان دارد؟
یکی از مزایای کسب مهر اصالت یونسکو، فراهم شدن امکان عرضه هنر انتخاب شده در تمام نمایشگاه‌هایی است که در زمینه هنر صنایع دستی در جهان برگزار می‌شود. البته این اقدام با حمایت سازمان جهانی یونسکو صورت می‌گیرد.

آیا محدودیتی در رشته‌های صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت یونسکو وجود دارد؟
خیر؛ هنرمندان همه رشته‌های صنایع دستی امکان شرکت در این رقابت را دارند اما در نظر داریم که رشته‌های بومی از جمله نساجی، سفال و سرامیک، زیلوبافی و غیره به صورت پررنگ‌تر در این رقابت شرکت کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..