ساکنان باغ مورتین تفت در انتظار خدمات

شهر تفت در جنوب غربی استان و در 22‌کیلومتری شهر واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌‌های شیرکوه آب و هوایی خنک دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری این شهر که به باغ شهر استان نیز شهره است محله‌های مختلفی دارد و شهرت آن به محصول انار است. هنوز باغ‌های زیادی در محله‌های قدیمی شهر وجود دارد که به دلیل خشکسالی و عوارض آن از جمله بروز آفات و کمبود آب در حال از بین رفتن هستند.  به عقیده شهروندان تفتی این شهر شهر «24محله‌ای» است به این معنا که از قرارگرفتن محله‌های کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر شکل گرفته است اما برخی از محله‌های آن از جمله باغ مورتین، تل مختار و گرمسیر از محله‌های قدیمی تفت محسوب می‌شوند و در بافت اصلی شهر واقع هستند.
شهر تفت شامل دو بخش شمالی و جنوبی به نام گرمسیر و سردسیر است. روزنامه همشهری در این شماره خود به بررسی مشکلات یکی از محله‌های گرمسیری این شهر به نام محله «باغ مورتین» پرداخته است.

سیمای محله باغ‌مورتین
برای رسیدن به این محله که در بافت سنتی شهر تفت قرار دارد، باید از پل آموزش و پرورش که بر روی رودخانه مرکزی شهر بسته شده است، به سمت جنوب شهر بروید و با حرکت به سمت چپ، به محله تل مختار و سپس باغ مورتین برسید.
وضعیت آسفالت خیابان‌های دسترسی به این محله بسیار نامناسب است. در برخی از نقاط نیز تعریض‌های صورت گرفته در دامنه کوه، مسیر را به شدت باریک کرده است و متاسفانه هنوز سنگ‌های ترانشه‌برداری جمع‌آوری نشده است. ساکنان این محله از نامهربانی‌ها و ناملایمات  در گذر روزگار که آن را از چشم ساکنان بومی تفت انداخته است، گلایه می‌کنند.
امروز بیشتر سالخوردگانی که دوران کودکی و جوانی خود را در باغ مورتین سپری کرده‌اند، در این محله سکونت دارند، از این رو بیشتر خانه‌های محله خالی از سکنه است یا برای سکونت به ساکنان غیربومی اجاره داده شده است.
ساکنان این محله همچنین از کمبود آب شرب و کشاورزی نیز گلایه می‌کنند. باغ‌های این محله که عمدتا باغ‌های قدیمی انار است، به دلیل کمبود آبدهی قنات‌ها، در حال خشک شدن است و در کنار آن استفاده از آب شرب برای آبیاری باغچه‌ خانه‌های شهر، فشار آب شرب این محله را در برخی از روزهای تابستان کاهش می‌دهد.
 

خواسته‎‎های ساکنان محله

ساماندهی معابر محله

یکی از ساکنان محله باغ مورتین می‌گوید: خرابی راه دسترسی به محله یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم این محله قدیمی است. «ناصر تقی‌زاده» می‌افزاید: نیمی از عرض خیابان جمهوری به دلیل انجام عملیات تعریض و اصلاح آسفالت جاده، عملا کارایی ندارد و خودروها باید از نیمه باقی‌مانده برای رفت و برگشت استفاده کنند. وی با اشاره به طولانی شدن روند مرمت معابر این محله شهر می‌افزاید: عملیات آسفالت خیابان جمهوری ابتدا برای انجام عملیات شبکه فاضلاب به تعویق افتاد در حالی که شبکه فاضلاب بیش از یک‌سال طول کشید. این شهروند با اشاره به حفاری‌های متعدد شرکت آب و فاضلاب در این محله که هنوز مرمت نشده است و تعریض جاده و به دنبال آن آغاز عملیات جمع‌آوری آسفالت، خیابان جمهوری را جولانگاه حفاران و پیمانکاران می‌داند که بسیار کند عمل می‌کنند. وی با اشاره به اینکه بر روند کار پیمانکاران نظارتی نیست، می‌گوید: متاسفانه مردم قربانی بی مسئولیتی و عمل نکردن به تعهدات پیمانکاران می‌شوند که یک روز در این خیابان کار می‌کنند و سپس چند روز اصلا در محله دیده نمی‌شوند. این شهروند با اشاره به اظهارنظرهای متفاوت درباره هزینه نشدن بودجه آسفالت در شهر، از شهردار تفت می‌خواهد در این‌باره پاسخگو  باشد و برای مرمت معابر خراب محله باغ مورتین وارد عمل شود. تقی‌زاده با تاکید بر اینکه معابر این محله حتی از جاده‌هایی که در دل بیابان وجود دارد نیز بدتر شد‌ه‌اند، می‌افزاید: تردد شهروندان به ویژه سالخوردگانی که در این محله قدیمی زندگی می‌کنند با این شرایط بسیار دشوار شده است. وی با اشاره به ارائه شکایت شهروندان این محله به شهرداری و فرمانداری از بی نتیجه‌ماندن پیگیری‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: مردم از این وضعیت واقعا به تنگ آمده‌اند.

کمبود خدمات عمومی در محله

یکی دیگر از ساکنان این محله قدیمی شهر تفت به کمبود خدمات عمومی در محله باغ مورتین اشاره می‌کند و می‌افزاید: این محله فاقد سوپر مارکت و میوه فروشی است و تنها نانوایی محله نیز هفته‌ای یک بار پخت می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت که عملا زندگی در محله‌های قدیمی در حال تعطیل شدن است چرا که به تامین نیازهای ساکنان آن توجهی نمی‌شود. «سیدمحمد گل‌نوکی» با اشاره به اهمیت و جایگاه این محله در گذشته، وضعیت امروز آن را در شأن ساکنان بومی و اصیل این محله نمی‌داند. به گفته وی، نبود خدمات باعث شده است که بسیاری از ساکنان خانه‌های خود را به افراد غیربومی و حتی اتباع اجاره دهند و خود در شهرک‌های جدید شهر ساکن شوند. این شهروند ادامه می‌دهد: حفظ اصالت بافت قدیمی و محله‌های تاریخی شهر، در واقع حفظ فرهنگ و هویت شهر تفت محسوب می‌شود و نباید ارزش آن را با ارائه ضعیف خدمات زیر سوال برد. یکی دیگر از ساکنان این محله قدیمی نیز از توجه اداره کل میراث فرهنگی به مرمت آب انبار و مسجد قدیمی این محله تشکر می‌کند. وی می‌افزاید: این محله قدیمی به نظافت بیشتری نیاز دارد چرا که شاهد رها شدن زباله‌ها در معابر شهر و ریخت و پاش آن از سوی حیوانات هستیم. «ضیاء خردمند» می‌گوید: تنها یک سطل مرکزی برای جمع‌آوری زباله‌های شهروندان ساکن محله باغ مورتین در محله قرار گرفته است که به نسبت میزان تولید زباله کم است و باید تعداد آن افزایش یابد. وی با بیان اینکه زمان جمع‌آوری زباله ثابت نیست، می‌افزاید: ماموران خدمات شهری در ساعات مختلفی به جمع‌آوری زباله اقدام می‌کنند از این رو مردم نیز سردرگم شده‌اند و زباله‌ها را در ساعات متفاوت از خانه خارج می‌کنند.

مهاجرت ساکنان به شهرک‌های جدید

«علیرضا تقی‌زاده» دیگر ساکن محله باغ مورتین هم کمبود خدمات در این محله قدیمی را عامل مهاجرت جمعیت بومی و اصیل محله به شهرک‌های جدید شهر و ساکن شدن افراد غیربومی و اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز می‌داند. وی می‌افزاید: در شرایطی که اتباع بیگانه باید در مهمانشهر ساکن باشند، شاهد سکونت آنها در محله‌های قدیمی به ویژه باغ مورتین هستیم و طرح شکایات مردمی و پیگیری آن در فرمانداری تفت و استانداری یزد نیز بی‌نتیجه مانده است. یکی دیگر از ساکنان این محله قدیمی نیز از نبود پارک و فضای سبز در این محله گلایه می‌کند و می‌افزاید: پارک کوچک و فاقد امکانات محله نیز در اثر بی‌توجهی ماموران شهرداری در حال خشک شدن است. «ابراهیم خیرخواه» می‌افزاید: شهرداری حتی به نصب وسایل بازی و ورزشی در پارک موجود نیز اقدام نکرده است. وی تاکید می‌کند: باغ‌های زیادی در این محله وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به پارک را دارند و شهرداری باید با خریداری و تجمیع آنها بوستان‌های سرسبزی را در دل محله ایجاد کند و به محله رونق ببخشد.

پاسخ مسئولان


حمایت از ارائه‌کنندگان خدمات عمومی

فرماندار تفت در زمینه ارائه خدمات عمومی از جمله ایجاد نانوایی و سوپرمارکت در محله باغ مورتین اعلام آمادگی می‌کند و می‌افزاید: فرمانداری با متقاضیان ارائه این خدمات در محله باغ مورتین نهایت همکاری را خواهد داشت.
«محمود زارع رشکوئیه» می‌گوید: مسئولان در ارائه خدمات مزبور نقشی ندارند و باید متقاضیانی از بین خود مردم برای دایر کردن آنها وارد عمل شوند اما ما می‌توانیم مقدمات شکل‌گیری این مراکز خدماتی را فراهم آوریم.

لزوم آبیاری تحت فشار در باغ‌ها

فرماندار درباره مشکلات خشک شدن باغ‌های شهر نیز می‌گوید: کم شدن آبدهی قنات‌ها، به کاهش آب کشاورزی منجر شده و مهم‌ترین راهکار برای بهبود این وضعیت، لایروبی و مرمت قنات‌هاست که به دلیل کمبود اعتبار، معطل مانده است. فرماندار تفت بر ضرورت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار برای مدیریت مصرف آب مورد نیاز آبیاری باغ‌های دایر در شهر تفت تاکید می‌کند و می‌افزاید: بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار به صورت کمک بلاعوض و بخشی نیز به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وی از آغاز اجرای این طرح در بخش‌هایی از شهر تفت خبر می‌دهد و می‌افزاید: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بر اساس اولویت‌ها و استعدادها در سایر نقاط شهرستان نیز دنبال می‌شود.

برخورد بامشترکان پرمصرف آب شهری

زارع درباره ایجاد بوستان در باغ‌های این محله نیز می‌گوید: شهرستان تفت بیشترین سرانه پارک شهری را  بین شهرهای استان دارد اما درخواست تبدیل کردن باغ‌های محله به پارک باید از سوی شهرداری  پیگیری شود. این مسئول درباره افت فشار آب شرب به دلیل آبیاری باغچه‌های شهر با آب کشاورزی نیز می‌گوید: برای  جلوگیری از تکرار این وضعیت، مشترکان پرمصرف از سوی شرکت آب و فاضلاب شهرستان شناسایی می‌شوند و با آنها برخورد جدی صورت می‌گیرد.

نبود زمین برای توسعه پارک محله

شهردار تفت درباره توسعه پارک در محله باغ مورتین می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن این محله در دامنه کوه و همچنین شکل‌گیری بافت آن از گذشته، زمین برای ایجاد و توسعه پارک شهری وجود ندارد. «محمدصادق صادقی» می‌افزاید: پارک فعلی محله کوچک است اما همچنان از سوی ماموران شهرداری مراقبت می‌شود و دارای درختان سرو زیبایی است. وی ادامه می‌دهد: شهرداری به تازگی به خرید ست‌های ورزشی و بازی کودکان اقدام کرده است که در‌صورتی‌که بعد از بازدید از پارک محله باغ مورتین، امکان نصب آن در این پارک کوچک فراهم باشد، یک ست کامل را در این پارک نصب خواهیم کرد. این مسئول درباره خرابی آسفالت خیابان جمهوری نیز می‌گوید: این خیابان ۴۰ سال پیش با کیفیت بدی آسفالت شد و تا به امروز هنوز مرمت نشده است. صادقی ادامه می‌دهد: شهرداری با تعیین بودجه برای مرمت آسفالت این خیابان، اجرای عملیات مرمت را به بعد از انجام تمام حفاری‌ها از جمله حفاری شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز معطوف کرده است تا آسفالت دوباره خسارت نبیند. وی با اشاره به اتمام عملیات اجرای شبکه فاضلاب این محله می‌افزاید: عملیات حفاری شبکه فاضلاب با توجه به سنگلاخی بودن زمین این محله طولانی شد، اما سرانجام به پایان رسید.

سکونت اتباع در مهمانشهر تفت

شهردار درباره سکونت اتباع بیگانه در این محله قدیمی بیان می‌کند: اتباع بیگانه غیرمجاز، مجاز به سکونت در شهر نیستند و اتباع مجاز نیز تنها باید در مهمانشهر تفت ساکن شوند. این مسئول ادامه می‌دهد: برخورد با مالکانی که خانه خود را به اتباع اجاره می‌دهند و مشاوران املاکی که در این زمینه با آنها همکاری می‌کنند انجام می‌شود اما باز هم امکان تخطی وجود دارد. فرماندار تفت اضافه می‌کند: جلوگیری از سکونت اتباع مجاز و غیرمجاز در محله‌های شهر بارها در کارگروه اتباع مطرح شده و با توجه به وجود مهمانشهر در اردکان مورد تاکید قرار گرفته است اما گاهی شهروندان بدون توجه به این تذکرات، زمینه را برای سکونت اتباع در دل محله‌های شهر فراهم می‌کنند.

روند کند اجرای شبکه فاضلاب در زمین سنگلاخی

شهردار تفت اعلام می‌کند: ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب خیابان جمهوری تفت با اعتباری بالغ بر ۷میلیارد ریال انجام شد که بر این اساس، محله‌های تل مختار و باغ مورتین تحت پوشش شبکه فاضلاب تفت قرار گرفتند. وی ادامه می‌دهد: عملیات زیرسازی و آسفالت خیابان جمهوری به طول ۲۰‌هزار مترمربع با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار شهرداری است و پیمانکار در حال ترانشه برداری و تعریض این خیابان برای تسهیل در تردد مردم است. این مسئول درباره روند جمع‌آوری زباله شهروندان این محله قدیمی نیز می‌گوید: در سیستم جمع‌آوری زباله از سوی شهرداری اختلالی به‌وجود نیامده و شهروندان به رعایت این سیستم پایبند نیستند. صادقی می‌افزاید: زباله‌های شهروندان تفتی ساعت ۵ صبح هر روز از شهر جمع‌آوری می‌شود در حالی که شهروندان با خارج کردن زباله‌ها در ساعات نامناسب مانند شب، باعث ریخت و پاش زباله ازسوی حیوانات در شهر می‌شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..