کمبود فضای نمایش در استان یزد

no-thumbs

کمبود فضاهای فرهنگی از جمله سالن‌های نمایش و تئاتر در کنار نبود برنامه برای اجراهای متعدد در سال، مانع بروز و ظهور هنر هنرمندان تئاتر و نمایش استان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری تعداد فضاهای فرهنگی برای اجرای نمایش و تئاتر در استان شاید کمتر از انگشتان یک دست باشد، به طوری که تعداد این فضاها در شهر یزد فقط ۲سالن است.
در این شرایط، سالن‌هایی نیز برای اجرای تئاتر و نمایش در استان وجود دارد که به دلیل نبود هماهنگی بین متولیان امور فرهنگی، بدون‌استفاده باقی مانده است.

مشکلات فرهنگی و هنری استان
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد می‌گوید: کمبود فضای اجرای نمایش و تئاتر در کنار نبود برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه‌های فرهنگی، اصلی‌ترین مشکل فضای فرهنگی و هنری استان است.
«هادی ورشویی» می‌افزاید: مرکز استان فقط ۲سالن اختصاصی اجرای نمایش و تئاتر دارد و یک پلاتوی نیمه مجهز نیز از سوی حوزه هنری برای اجرا ایجاد شده است که برای تامین نیاز استان کافی نیست.
وی ادامه می‌دهد: تعاملاتی با شهرداری و شورای شهر آغاز شده است تا سالن‌های نمایش و تئاتر با همکاری شهرداری ایجاد شود.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد به بازدید خود از سینمای روباز تئاتر در پارک هفتم تیر یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهرداری همچنین زمینی را در بلوار بسیج برای ایجاد سالن نمایش و تئاتر استان پیشنهاد کرده است که به نظر می‌آید فضای مناسبی برای ساخت این سالن است.
وی می‌افزاید: سینمای روباز پارک هفتم تیر دارای موقعیت مکانی مناسبی است اما به دلیل اینکه قابلیت ایجاد فقط یک سالن نمایش را دارد کمتر مورد توجه پیشکسوتان تئاتر و نمایش استان قرار گرفته است.

تهیه طرح فنی برای سالن‌های جدید
ورشویی از تهیه طرح‌های فنی برای اجرای ۲‌طرح مورد نظر شهرداری و شورای شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح‌های نهایی در شورای شهر مطرح و بررسی و بعد از تصویب، عملیات ساخت سالن نمایش و تئاتر استان با همکاری شهرداری آغاز خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: در صورتی که زمین بلوار بسیج، تملک شده و از سوی شهرداری ساخته شود، دیگر کمبودی در بخش سالن نمایش و تئاتر در استان وجود نخواهد داشت.
این مسئول، نبود فضا را دلیل موجهی برای کم‌کاری در اجرای نمایش و تئاتر در استان نمی‌داند و می‌افزاید: باید فکر کرد که تئاتر و نمایش در بین مردم جا باز کند و آنها را با این هنرها، درگیر کنیم.

محدود شدن اجرای تئاتر در استان
ورشویی با بیان اینکه برنامه‌های تئاتر استان به اجرای سالانه جشنواره تئاتر محدود شده است اضافه می‌کند: اعتقاد دارم که مشکلات نمایش و تئاتر در استان فقط به کمبودهای سخت‌افزاری برنمی‌گردد بلکه در ایده‌پردازی و ارائه برنامه نیز مشکل جدی داریم.
وی می‌افزاید: زمانی فرهنگ و هنر در جامعه جریان‌ساز خواهد شد که عمومیت پیدا کند و از این رو لازم است که برنامه‌های خیابانی و میدانی برای مخاطبان هنر یزدی تعریف شود.
وی ادامه می‌دهد: یکی از راه‌های حل و فصل مشکلات نمایش و تئاتر در استان، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوعات مختلف مانند فرهنگ شهروندی، آسیب‌های اجتماعی و مدیریت بهینه مصرف آب است.
ورشویی می‌گوید: اجرای تئاتر و نمایش‌های خیابانی باعث تغییر نگاه مردم به این هنرها و افزایش مخاطبان در استان خواهد شد، از این رو برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی استان در سال جاری را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: اجرای این جشنواره با موضوع فرهنگ شهروندی، بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون فرهنگی و در نهایت صحن علنی شورای شهر، با جدیت دنبال می‌شود.

نقایص فنی تالار مرکزی یزد
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یزد درباره سرانجام تالار مرکزی یزد نیز می‌گوید: این تالار با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در منطقه امامشهر ایجاد شده است؛ اما سالن‌های آن دارای نقایص فنی از جمله نقطه کور سن است.
ورشویی می‌افزاید: سالن‌های خوبی در این تالار تعریف شده است اما نقایص فنی، بهره‌برداری از آنها را با مشکل مواجه کرده به طوری که به درد اجرای نمایش و تئاتر نمی‌خورد.

نبود هم‌افزایی بین متولیان دستگاه‌های فرهنگی
مدیر کل حوزه هنری استان نیز با تایید مشکل کمبود فضای اجرای نمایش و تئاتر در استان می‌گوید: تئاتر یکی از فعال‌ترین رشته‌های هنری استان محسوب می‌شود؛ اما کمبود زیرساخت‌ همواره این هنر را تحت الشعاع قرار داده است.
«محمدصادق کوچک‌زاده» می‌افزاید: حوزه هنری استان در حد توان به ایجاد یک پلاتو اقدام کرده است تا باعث ایجاد انگیزه در بین هنرمندان تئاتر استان شود.
وی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری برای ایجاد سالن‌های نمایش و تئاتر جدید در استان، ادامه می‌دهد: نبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی باعث شده است که همین اعتبار محدود هم به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.

مکث
سالن‌های فعلی نمایش در استان
سالن‌های نمایش و تئاتر در استان به تالار هنر در بلوار شهید صدوقی و تالار شرف الدین علی خلاصه می‌شود که پاسخگوی نیاز هنرمندان و جامعه تئاتر و نمایش استان نیست. در حالی که استان در هنر تئاتر حرفی برای گفتن دارد اما نبود سالن در کنار نداشتن برنامه منسجم برای طول سال، بسیاری از هنرمندان تئاتر و نمایش استان را دلسرد کرده است. مسئولان، اجرای تئاتر و نمایش‌های خیابانی ومیدانی را بهترین راهکار برای تقویت جایگاه هنر در استان وعمومی سازی این هنر می‌دانند تا زمانی که زیرساخت‌ها برای اجرای صحنه‌ای آن در استان مهیا شود.

بخش نظردهی بسته شده است..