“کاغذ سنگی” در یزد تولید می‌شود

no-thumbs

برای نخستین بخبرنگاران استان یزد امروز با هدف بازدید از پیشرفت‌های آی‌تی استان، به شهرک صنعتی یزد سفر و از پروژه‌های تولید لامپ‌های ال‌ای‌دی فوق کم مصرف، تولید بوردهای هوشمند و لمسی آموزشی، کاغذ سنگی و تولید دستگاه‌های ساعت حضور و غیاب بازدید کردند.ار در خاورمیانه، "کاغذ سنگی" با ویژگی مقاومت ۵۰ سال...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از تسنیم در حاشیه این بازدید، حمیدرضا کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تعاونی عصر پیشگامان، با اشاره به اینکه ایران به عنوان پنجمین تولید کننده "کاغذ سنگی" در دنیا اقدام به تولید این نوع از کاغذ کرده، عنوان کرد: خط تولید این نوع کاغذ در استان یزد در حال انجام است و تولید چنین کاغذی در خاورمیانه تا به الان انجام نشده است.

وی ادامه داد: کاغذ سنگی، نوعی کاغذ است که از سنگ آهک تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که همین ویژگی‌ها، سبب برتری بسیار زیاد آن نسبت به نوع معمولی و درختی‌اش است.

کریم نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین معایب کاغذ معمولی، آسیب‌پذیری شدید آن در برابر رطوبت است در حالی که کاغذ تولید شده از سنگ آهک، می‌تواند ۵۰ سال در اقیانوس باقی بماند.

مدیرعامل شرکت تعاونی عصر پیشگامان ادامه داد: ویژگی دوم این نوع کاغذ ماندگاری بالای آن است، به طوری که یک کاغذ معمولی بعد از گذشته چند دهه، حالت خود را از دست می‌دهد و فرسوده می‌شود ولی کاغذ سنگی، قابلیت ماندگاری تا حداقل ۷۰۰ سال را دارد.

وی با بیان این مطلب که از مهمترین ویژگی‌های تولید کاغذ سنگی عدم نیاز به مصرف آب است، گفت:  در کاغذهای معمولی، نیاز به ۸۰ درصد مصرف آب وجود دارد ولی در این نوع کاغذ به هیچ عنوان آب نیاز ندارد و تنها از انرژی برق مصرف می‌شود، همچنین با توجه به اینکه ماده اولیه آن از سنگ آهک تشکیل می‌شود، نیازی به قطع درختان و نابود کردن جنگل‌ها نیست.

کریم نژاد با بیان این مطلب که مواد اولیه این نوع کاغذ صد در صد از داخل کشور تهیه می شود، گفت: در فاز اول این پروژه که برای آن ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته، ۵ میلیون تن در سال و در فازهای بعدی، میزان تولید به ۳۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این کاغذها همچنین به طبیعت هم آسیب بسیار کمی وارد می‌کند چرا که کاغذ استفاده شده، به صورت کامل دوباره وارد چرخه تولید کاغذ می‌شود و هیچ گونه پرتی در آن وجود ندارد.

وی گفت: "کاغذ سنگی" استان یزد تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، از قیمت به صرفه‌ای نسبت به کاغذ معمولی هم برخوردار است.

بخش نظردهی بسته شده است..