تنهایی دولت در اطلاع رسانی

no-thumbs

روزنامه محلی همدان پیام در یاداشتی با عنوان 'تنهایی دولت در اطلاع رسانی'به قلم رضا ولیان تابش به بررسی وضعیت اطلاع رسانی از عملکرد دولت پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر این مطلب آمده است:

 

۱- از تشکیل دولت موقت انقلاب در ایران تاکنون، ایرادی که به دولت ها وارد بوده، نقص در سیستم اطلاع رسانی بوده است.
دولت ها برای زنده نگه داشتن امید مردم و اثبات کارآمدی نظام هر چقدر از عملکرد خود اطلاع رسانی کنند، باز هم کم است.
با این حال دولت ها همواره، با اینکه بر ضرورت اطلاع رسانی واقف بوده اند، اما در عمل با مشکل در این زمینه روبه رو شده اند.
۲- ضرورت اطلاع رسانی از عملکرد دولت و کارها و خدمات ارائه شده به مردم در سخنان امام راحل(ره) و رهبری معظم انقلاب همواره تأکید شده است و در دیدار اخیر هیأت دولت با رهبری انقلاب نیز ایشان بر ارائه گزارش و اطلاع رسانی به مردم تأکید کرده اند.
البته متذکر شده اند که 'گزارش های مسئولان باید به گونه ای باشد که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود تصدیق کنند'.
۳- در میان دولت های پس از انقلاب برخی از این بخت برخوردار بوده اند که مورد عنایت صدا و سیما قرار گرفته و کوچکترین حرکت آنها به شکلی تبلیغی بزرگنمایی شود و در برابر آن همین صدا و سیما با دولت هایی به شکل منتقدانه رفتار کرده و حتی در مواقعی بخش هایی از دولت هایی مانند دولت یازدهم گلایه از تخریب عملکرد دولت توسط این رسانه ملی دارند.
۴- هر دولتی برای بالا بردن قدرت اطلاع رسانی خود اقداماتی را انجام داده است، تشکیل شورای اطلاع رسانی یا ارتقای سطح روابط عمومی ها و اقداماتی دیگر که اگرچه در ساختار زیبا جلوه کرده اما در عمل نتوانسته از تداوم خوبی برخوردار باشد.
این اقدامات در مقاطعی منجر به کارهای خوبی نیز در اطلاع رسانی شده است اما به دلیل تغییر سلیقه ها و در کنار آن نوع نگاه ها و علاقه شدید مدیران در ایران به کار جزیره ای، در نهایت وضعیت اطلاع رسانی به شکلی نامناسب درآمده است که خروجی آن غربت دولت بوده است.
۵- دولت یازدهم اقدامات مهمی را برای کشور و مردم انجام داده است. اقداماتی مانند پایان مذاکرات هسته ای، کاهش تورم و آرامش اقتصادی، طرح تحول سلامت و ادامه حرکت علمی کشور که تشکر رهبری انقلاب را نیز به دنبال داشته است.
اما هر چقدر نخبگان از اقدامات دولت و تأثیر آن بر توسعه کشور اطلاع دارند، در سطح عمومی دولت بسیار غریب و نیازمند اطلاع رسانی است.
۶- هفته دولت به فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده از سوی دولت برای مردم تبدیل شده است و مدیران مجرب این فرصت را به هیچ عنوان از دست نمی دهند.
متأسفانه موضوع کمبود اعتبارات در سال های اخیر بهانه فرار از اطلاع رسانی را برای برخی مدیران فراهم کرده است در حالی که هر طرح، خدمت یا پروژه ای که نیاز به اطلاع رسانی دارد، پیوست لازم برای آن از جمله چگونگی تأمین اعتبار لازم را نیز باید دارا باشد.
۷- سفر هیأت دولت به استان و افتتاح طرح های بسیار توسط رییس جمهور و وزرا در یک روز، شاید فرصت اطلاع رسانی حساب شده را از مدیران گرفته باشد. به همین دلیل بهتر است همه دستگاه ها به بهانه این سفر در هفته دولت هم که شده اطلاع رسانی جدی از عملکرد خود ارائه دهند.
این اطلاع رسانی ضرورت دارد تا جهت تمام اطلاع رسانی ها از عملکرد دولت در استان متوجه نماینده ارشد دولت در استان نباشد و استاندار در انجام این وظیفه تنها نباشد و مدیرانی را که به نام دولت در استان مدیریت می کنند را در کنار خود ببیند.
روزنامه همدان پیام، روزنامه صبح همدان است که با مدیر مسوولی نصرت الله طاقتی احسن به چاپ می رسد.

بخش نظردهی بسته شده است..