صدور سالانه ۱۲۰ کیلومتر مجوز حفاری در یزد

no-thumbs

مرمت‌های غیراصولی انجام شده در پی حفاری برای برقراری انشعاباتی مانند گاز، بسیاری از شهروندان یزدی را گلایه‌مند کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسالانه مجوز برای ۱۲۰ کیلومتر حفاری در شهر یزد صادر می‌شود که ۳۰ کیلومتر آن مربوط به شرکت گاز است. حفاری در طول معابر و حتی داخل کوچه‌های شهر، کیفیت آسفالت را به شدت کاهش داده است و به مرور زمان شاهد نشست آسفالت در محل حفاری هستیم که برای تردد خودروها و به ویژه موتورسواران بسیار دردساز است.

ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: حفاری‌های شرکت گاز که برای انجام عملیات لوله‌گذاری انجام می‌شود، بسیار طولانی است و گاهی تا یک ماه مسیر مسدود می‌شود.
«رضا امراللهی» می‌افزاید: بعد از انجام عملیات مرمت نیز مدت‌ها حفره و کانال اجرا شده تنها با شن و ماسه پر می‌شود و از آسفالت خبری نیست در حالی که حجم و طول حفاری‌های گاز در استان بالا است و برای تردد مردم مشکل ایجاد می‌کند. وی ادامه می‌دهد: سایر شرکت‌های خدماتی از جمله آب، برق و مخابرات هم همین وضعیت را دارند و حتی در نقاطی که به تازگی آسفالت شده نیز به حفاری اقدام می‌کنند که رویه آسفالت به کلی خراب می‌شود و ترمیم آن نیز دیگر اثربخش نخواهد بود.

نشست کامل محل حفاری
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم به مرمت غیراصولی و نادرست کانال‌های گاز اشاره می‌کند و می‌افزاید: مردم انتظار دارند زمانی که حفاری‌ انجام می‌شود، به بهترین نحو نیز اصلاح شود اما گاهی شاهد نشست کامل حفاری‌ها به‌دلیل مرمت غیراصولی آنها هستیم.
«ناصر محمدی» می‌افزاید: با توجه به اینکه حفاری‌ و مرمت اجرای شبکه‌های شهری معمولا به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می‌شود، برای کاهش هزینه‌ها و زمان اجرا، مرمت‌های اصولی انجام نمی‌شود.
وی با اشاره به نظارت ضعیف دستگاه‌های استان بر عملکرد پیمانکاران بخش خصوصی ادامه می‌دهد: در مواقعی حتی شهروندان مرمت غیراصولی را به مسئولان دستگاه‌ مربوطه گوشزد می‌کنند که در نهایت منجر به بازدید از محل و اخطاردادن به پیمانکار می‌شود در غیر این صورت کارشناسان دستگاه‌ها اصلا به محل اجرا مراجعه نمی‌کنند.
این شهروند ادامه می‌دهد: عوارض مرمت غیراصولی کانال‌های حفاری در بسیاری از نقاط شهر به ویژه هسته مرکزی و خیابان‌های سلمان، امام خمینی(ره) و مهدی(عج) و بلوارهای بسیج، مدرس و دهه فجر به خوبی مشهود است. محمدی خواستار بازدید از محل حفاری‌ها و همچنین اجرای مرمت آن از سوی دستگاه‌های متولی صدور مجوز حفاری می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز مدعی است که نصب علمک‌ها در برخی از نقاط شهر از جمله بافت قدیم مزاحمت‌هایی را برای ساکنان به وجود می‌آورد.
«سیدعباس میرحسینی» از ساکنان خیابان مسجد جامع می‌گوید: با توجه به اینکه عملیات نصب علمک به صورت همزمان برای خانه‌های بافت قدیم انجام نشده است، هر روز شاهد حفاری و ایجاد مزاحمت برای نصب علمک‌های جدید هستیم.

صدور ۱۱۲ مجوز حفاری در سال جاری
مسئول کمیسیون حفاری‌های شهرداری یزد با اشاره به اینکه سالانه مجوز ۱۲۰ کیلومتر حفاری در شهر یزد صادر می‌شود، می‌افزاید: ۳۰ کیلومتر از این مجوزها مربوط به شرکت گاز و مابقی مربوط به شرکت‌های آب و فاضلاب و مخابرات است.
«سیدعلی‌اصغر میررحیمی» ادامه می‌دهد: در ۴ ماه امسال نزدیک به ۱۱۲ مجوز حفاری در شهر صادر شده که مربوط به تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شرکت گاز بوده اما وضعیت مرمت کانال‌های گاز نسبت به سایر شرکت‌های خدمات‌رسان بهتر است.
وی مرمت‌های انجام شده روی کانال‌های حفاری شده از سوی شرکت آب و فاضلاب را بسیار بی‌کیفیت عنوان می‌کند و می‌افزاید: معمولا ۶۰ تا ۷۰ درصد از حفاری‌های شرکت گاز به صورت استاندارد و اصولی مرمت می‌شود اما سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان وضعیت خوبی ندارند.
این مسئول می‌گوید: در حال حاضر مجوز حفاری جدیدی برای شرکت گاز صادر نشده است.

نظارت بر مرمت‌ها از سوی شهرداری
رئیس امور مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان با بیان اینکه پیمانکاران حفاری و مرمت در شرکت گاز به صورت مجزا از یکدیگر فعالیت می‌کنند می‌افزاید: به تازگی مهلت قرارداد پیمانکار مرمت شرکت گاز به پایان رسیده است و عملیات مرمت حفاری‌ها با انتخاب پیمانکار جدید ادامه می‌یابد.
«عزیزالله مولودی» می‌گوید: شهرداری باید مرمت‌های شرکت گاز را تایید کند تا شرکت برای تسویه حساب با پیمانکار وارد عمل شود. تا یک‌سال پس از انجام عملیات مرمت، قرارداد تحویل موقت است یعنی اگر حفاری‌ها اصولی مرمت نشده باشد، پیمانکار موظف است که آنها را اصلاح کند. وی درباره طولانی بودن مدت حفاری و مرمت شبکه‌های گاز نیز می‌گوید: با توجه به اهمیت لوله‌گذاری گاز، عملیات مرمت ۲۰‌روز بعد از حفاری و با تثبیت لایه‌های زیرین مرمت انجام می‌شود و سپس به آسفالت اقدام می‌شود.
این مسئول می‌افزاید: سالانه حدود ۵۰۰ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری از سوی شرکت گاز انجام می‌شود که نظارت بر آنها دشوار است از این رو شهرداری باید با تایید یا رد فعالیت پیمانکار، وی را به اجرای اصولی مرمت ملزم کند.

مرمت سریع حفاری‌ برای نصب علمک
معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز استان عقیده دارد که عملیات نصب علمک برای برقراری انشعاب گاز، کمترین حفاری را داشته و مزاحمتی برای شهروندان ندارد. «محمدحسن مبینی» می‌افزاید: نصب علمک‌ها به صورت عمودی است و معمولا حفاری سطحی لازم ندارد از این رو به سرعت مرمت شده و مانع محسوب نمی‌شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..