همکاری با دانشگاه‌ها برای کاهش ازدواج‌های فامیلی:

۴۰ درصد ازدواج‌های استان یزد فامیلی است

متخصصان ژنتیک استان با اشاره به اینکه 40 درصد از ازدواج‌های استان، فامیلی است، نسبت به عواقب این ازدواج‌ها که تولد فرزندان معلول است، هشدار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزازدواج فامیلی ریسک بروز بیماری‌های ژنتیک را تقریبا ۲ تا ۲/۵برابر افزایش می‌دهد در نتیجه افزایش ازدواج‌های فامیلی منجر به افزایش ریسک‌پذیری در نسل بعدی خانواده‌ها شده است.
با توجه به بالا بودن هزینه آزمایش‌های ژنتیک و سر باز زدن خانواده‌های یزدی از انجام این آزمایشات، متخصصان کلینیک ژنتیک و سقط جنین پژوهشکده طب تولید مثل استان به دنبال راهکارهایی برای خروج از این بحران با همکاری دیگر دانشگاه‌های استان هستند.
متخصصان کلینیک ژنتیک و سقط جنین پژوهشکده علوم تولید مثل استان نقش ازدواج‌های فامیلی را در تولد فرزندان معلول، یک خطر و فاجعه در استان می‌دانند و در تلاش هستند که این وضعیت را سامان دهند.

همکاری با دانشگاه‌ها برای کاهش ازدواج‌های فامیلی
مسئول کلینیک مرکز تحقیقات ژنتیک و سقط‌های مکرر پژوهشکده علوم تولید مثل استان با اشاره به اولویت بررسی ازدواج‌های فامیلی در این مرکز تحقیقات، گفت: آمارها حکایت از این دارد که ۴۰ درصد ازدواج‌ها در استان فامیلی است که درصد آن نسبت به شهرهای جنوبی کشور کمتر و نسبت به شهرهای شمالی کشور، بیشتر است.
«نسرین قاسمی» با اشاره به آمار قابل توجه ازدواج‌های فامیلی در استان افزود: همه امکانات را به کار گرفته‌ایم تا با کمک دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور تشخیص بهتر معلولیت قبل از تولد را ممکن سازیم.
وی با بیان اینکه خانواده‌هایی که سابقه ازدواج فامیلی دارند باید در اولین فرصت به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند، ادامه داد: مراجعه بعضی از خانواده‌ها به مرکز مشاوره ژنتیک بسیار دیر اتفاق می‌افتد.
قاسمی گفت: هر چند تکنیک و علم ژنتیک در کشور در حال رشد است و دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصل شده است، اما هنوز هم نمی‌‌توان به‌طور کامل، جلوی خطر ناشی از تولد فرزندان معلول را در ازدواج‌های فامیلی گرفت.
وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برای آگاه‌سازی خانواده‌های یزدی از عواقب ازدواج‌های فامیلی و همچنین پیشگیری از تولد نوزادان معلول از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز است.
این متخصص با بیان اینکه با قبول نکردن ازدواج‌های فامیلی، خطر تولد فرزند معلول و هزینه انجام آزمایش‌های ژنتیک را می‌توان حذف کرد، افزود: در کنار آن باید کاری کنیم که مردم خود به سمت مشاوره و تحقیقات ژنتیک سوق یابند اما متاسفانه تا رسیدن به این جایگاه، فاصله زیادی داریم.

بروز سقط‌های مکرر
مسئول کلینیک مرکز تحقیقات ژنتیک و سقط‌های مکرر پژوهشکده علوم تولید مثل استان با اشاره به کثرت بیماری‌های ژنتیک و غیر قابل بررسی بودن آنها گفت: ۷۰ درصد از بیماران غیربومی و ۵۰ درصد از بیماران بومی مراجعه کننده به این مرکز به‌خاطر ازدواج‌های فامیلی به سقط‌های مکرر ناشی از مشکلات هورمونی دچار شده‌اند.
وی ادامه داد: هزینه انجام آزمایشات ژنتیک در این مرکز، باتوجه به نوع مشاوره و آزمایش از ۶۰۰ هزار تومان برای هر آزمایش آغاز می‌شود اما مردم نباید انتظار داشته باشند که بعد از ازدواج فامیلی و مراجعه به این مرکز مشاوره، فرزند معلولی به دنیا نیاید.
این متخصص افزود: آزمایش‌های ژنتیک و تکنیک‌های خاص بررسی سلامت نوزاد قبل از تولد و در دوران جنینی، بسیار سنگین و هزینه‌بر است و فقط برای مادرانی که به روش‌های غیرطبیعی باردار شده‌اند انجام می‌شود.

ارزیابی سلامت جنین
مسئول کلینیک مرکز تحقیقات ژنتیک و سقط‌های مکرر پژوهشکده علوم تولید مثل استان گفت: بهتر است آزمایشات ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی که هر یک از طرفین سابقه بیماری‌های خاص و ژنتیک یا بیماری‌هایی مانند ناشنوایی، نابینایی، عقب‌ماندگی ذهنی یا بیماری‌های چند عاملی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی دارند، انجام شود.
قاسمی با بیان اینکه مشاور ژنتیک فقط آگاهی می‌دهد و تصمیم‌گیرنده نیست، افزود: استفاده از آزمایش‌های ژنتیک قبل از تولد جنین، امکان بررسی ژنتیک جنین‌ را قبل از ورود به رحم و شروع حاملگی فراهم می‌کند و به صورت کاربردی در دهه گذشته به عنوان روشی جایگزین معرفی شده است.
وی اضافه می‌کند: این روش در مواقعی که حداقل یکی از طرفین، براساس آزمایشات، حامل یک بیماری یا مبتلا به یک بیماری ژنتیک وراثتی باشد و همچنین درصورت بروز سقط‌های مکرر، قابل انجام است.
این مسئول همچنین انجام این آزمایشات را برای تشخیص جنسیت در بیماری‌هایی مانند هموفیلی که وابسته به جنسیت است و بروز آن در پسران بیشتر از دختران است، دارای کاربرد دانست.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..