۸۵۰ مجوز مشاغل خانگی دریزد صادر شد

no-thumbs

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 850 مجوز مشاغل خانگی در استان یزد صادر شده که بیشترین مجوزها مربوط به قالی‌بافی، دامداری و خیاطی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از یزد، فریبا آیت‌اللهی،در جلسه شورای دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان یزد اظهار داشت: در مجموع ۱۲۷ هزار میلیون ریال اعتبار مشاغل خانگی در سال گذشته ابلاغ شد که ۲۵۸ متقاضی مشاغل خانگی از ۱۹ هزار و ۴۶۰ میلیون ریال آن بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون ۸۵۰ مجوز مشاغل خانگی در استان یزد صادر شده است، افزود: بیشترین رشته‌هایی که سال گذشته مجوز دریافت کرده‌اند شامل قالیبافی، پرورش دام، خیاطی، سرمه‌دوزی، بسته‌بندی غلات و پرورش قارچ بوده است.

آیت‌اللهی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای توسعه کارآفرینی نیز بیان کرد: تعداد مراکز مشاوره اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی در استان یزد از سه مرکز به هفت مرکز افزایش یافته به نحوی که در گذشته مشاوره کارآفرینی تنها در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی انجام می‌شد اما اکنون این مشاوره‌ها تخصصی‌تر شده و مباحث حقوقی، قانونی، تهیه و اجرای طرح و … را نیز شامل می‌شود.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه اشتغال و هدایت نیروی کار نیز بیان کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون ۱۷ هزار و ۶۳۸ نفر برای تقاضای کار به مراکز مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی استان یزد مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۸ نفر به کار گمارده شده‌اند که ۷۴ درصد از این تعداد را آقایان و ۲۶ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به تحصیلات این افراد نیز خاطر نشان کرد: ۳۲ درصد از این تعداد دارای تحصیلات دانشگاهی و ۶۸ درصد دیپلم و زیردیپلم بوده‌اند.

آیت‌اللهی با ابراز نگرانی از اینکه فرصت‌های شغلی برای افراد تحصیلکرده کمتر است، بیان کرد: نیروی کارگر ساده از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند و نیروی تحصیلکرده ما به دلیل نداشتن موقعیت شغلی باید به خارج از استان و در مواردی به خارج از کشور برود.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اشتغال اتباع خارجی نیز اظهار داشت: به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توان علمی متخصصان خارجی و بر اساس درخواست کارفرمایان متقاضی استفاده از خدمات آنها همچنین به منظور قانونمند کردن اشتغال اتباع بیگانه، از ابتدای سال گذشته تاکنون پروانه کار ۲۲۱ تبعه خارجی صادر شده است.

وی همچنین از صدور ۱۰ هزار کارت کار برای اشتغال افاغنه در مشاغل سخت ۵۶گانه توسط دفاتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی خبر داد.

آیت‌اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۱ جلسه کارگروه تخصصی اشتغال در استان یزد برگزار شده که این جلسات ۵۰ مصوبه داشته است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد این مصوبات اجرایی شده است.

وی همچنین در مورد پرداخت تسهیلات اشتغالزا از سوی بانک‌ها نیز بیان کرد: در سال گذشته، هزار و ۹۴۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزا از محل توان قابل پرداخت بانک‌ها به استان ابلاغ شد که ۸۸۶ میلیارد ریال آن به ۱۰۹ واحد تولیدی در قالب تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت پرداخت شد.

بخش نظردهی بسته شده است..