کمبود ۱۵۰ مدرسه در استان یزد

no-thumbs

مهرماه امسال 155 کلاس درس برای استفاده آموزشی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان یزد قرار می‌گیرد این در حالی است که استان برای تامین نیاز آموزشی دانش‌آموزان به 150 مدرسه جدید نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری استان یزد به دیار دارالعلم شهرت دارد و این عنوان نشانه علاقه و اشتیاق ساکنان این دیار کویری به علم‌آموزی است، از این رو فضاهای علمی و آموزشی زیادی در استان وجود دارد که با مشارکت مردم خیر استان ساخته شده است.
اگرچه ساخت مجتمع‌های آموزشی به عنوان مدارس غیرانتفاعی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برخی از شهرهای استان، با جدیت دنبال شده است اما هنوز دانش‌آموزانی هستند که باید زیر سقف‌هایی که احتمال ریزش دارد یا در کلاس‌هایی با در و دیوارهای کهنه و فرسوده تحصیل کنند.
مدارس زیادی با گذشت زمان، فرسوده می‌شوند و به مرمت نیاز پیدا می‌کنند و رشد جمعیت نیز ساخت مدارس جدید را ضروری می‌سازد از این رو هر سال به تعداد فضاهای آموزشی مورد نیاز استان افزوده می‌شود.
همچنین کمبود اعتبارات دولتی، ساخت فضاهای آموزشی مورد نیاز را غیرممکن کرده از این رو خیران استان با جدیت برای ساخت فضاهای آموزشی وارد عمل شده‌اند.
مدارس قدیمی زیادی به ویژه در هسته مرکزی شهرهای استان وجود دارد که به دلیل شدت فرسودگی، اصلا قابلیت استفاده ندارند و در کنار آن با توسعه شهرها‌، شاهد نیاز به ایجاد فضاهای آموزشی جدید هستیم.

حمایت ۱۷ میلیارد تومانی خیران استان
رئیس هیات مدیره انجمن خیران مدرسه ساز استان می‌گوید: خیران استان امسال به پرداخت ۱۷ میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی جدید، تعهد کرده‌اند.
«محمدعلی خواجه‌رضایی» می‌افزاید: استان دارای ۱۶۶۰ مدرسه و ۲۹۰۰ کلاس درس غیراستاندارد است که باید بازسازی و مقاوم‌سازی شوند و در کنار آن با توجه به توسعه شهر و افزایش شهرک‌ها در کنار ازدحام جمعیت، استان به ۱۵۰ مدرسه جدید نیازمنداست که ۶۰ مدرسه باید در شهر ساخته شود. وی ادامه می‌دهد: ۲۸۰ مدرسه استان باید نوسازی شوند که هزینه آن کمتر از ساخت یک مدرسه نیست و می‌توان گفت با این حساب استان به ۴۰۰ مدرسه نیازمند است.
خواجه‌رضایی می‌افزاید: قطعا ساخت فضاهای آموزشی مورد نیاز از محل اعتبارات دولتی ممکن نیست از این رو خیران با همت عالی وارد میدان شده‌اند و در حال عمل به تعهداتشان برای ساخت مدارس جدید هستند.
به گفته وی، ساخت این مدارس به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که بودجه سالانه سازمان نوسازی مدارس استان سالانه ۳۰ میلیارد تومان است.
رئیس هیات مدیره انجمن خیران مدرسه ساز استان با بیان اینکه با حمایت خیران تامین این اعتبار در بازه زمانی ۱۰ساله دیده شده است، می‌گوید: از ۱۵۰سال پیش تاکنون ۲هزار خیر در استان در مدرسه‌سازی مشارکت می‌کنند که نشانه علاقه‌مندی خیران یزدی به ایجاد فضاهای علم‌آموزی است.
خواجه رضایی می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته و ساخت مدارس تعهد شده از سوی خیران، مهرماه امسال ۱۵۵‌کلاس درس جدید که با مشارکت ۳۰‌تا‌100درصدی خیران ساخته شده است، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین تعداد کلاس‌های درس در حال ساخت یا ساخته شده در استان در شهر یزد ساخته شده است؛ چرا که ۶۰درصد دانش‌آموزان استان در مرکز مستقر هستند و از این رو به فضاهای آموزشی بیشتری نیاز است.
خواجه‌رضایی اظهار امیدواری می‌کند که با همکاری خیران استان ۴۰درصد از اعتبار مورد نیاز برای ساخت فضاهای آموزشی جدید استان تامین شود و می‌افزاید: مشارکت خیران یزدی در ساخت مدارس ۳۵درصد است در حالی که میانگین کشوری مشارکت خیران مدرسه‌ساز ۲۵درصد است.
وی با اشاره به این‌که این انجمن، غیردولتی و بی‌بهره از اعتبارات دولتی است، می‌افزاید: نیازسنجی ایجاد فضاهای آموزشی جدید به عهده اداره کل آموزش و پرورش، ساخت آن به عهده اداره کل نوسازی مدارس و تامین اعتبار آن به عهده خیران است.

بازسازی ۵۶۹ و مقاوم‌سازی ۳۳۳ کلاس درس استان
مدیر کل نوسازی مدارس استان نیز آماری از وضعیت کلاس‌های درسی استان ارائه می‌کند.
«حمیدرضا محمدی» می‌گوید: مهم‌ترین برنامه نوسازی مدارس براساس برنامه چهارم توسعه، اجرای طرح تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و مقاوم‌سازی مدارس فاقد استحکام است.
وی می‌افزاید: به این ترتیب ۹۲۷ کلاس نیازمند به تخریب و بازسازی در استان شناسایی شده که عملیات بازسازی ۷۲۳ کلاس آن از سال ۸۵ آغاز شده است.
محمدی ادامه می‌دهد: تاکنون عملیات تخریب و بازسازی ۵۶۹ کلاس درس پایان یافته و این کلاس‌ها در حال بهره‌برداری است و تعدادی از آنها نیز تا مهرماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
این مسئول می‌افزاید: اداره کل نوسازی مدارس استان همچنین برای مقاوم‌سازی مدارس استان وارد عمل شده است، به طوری که تاکنون ۳۳‌کلاس از ۳۰۶۲ کلاس درس استان مقاوم‌سازی شده است. مدیر کل نوسازی مدارس استان همچنین با اشاره به مقاوم‌سازی ۲۸ کلاس درس استان تا مهرماه سال جاری می‌گوید: مطالعات مقاوم‌سازی ۱۵۲ کلاس درس استان نیز انجام شده اما برای اجرای طرح به اعتبار نیاز است.

ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی استان
استان در کنار نیاز به بازسازی مدارس فرسوده به ساخت ۶۰ مدرسه جدید نیز نیاز دارد؛ از این رو باید ۴۰۰ مدرسه جدید برای رفع این نیازها در استان ساخته شود. اعتبار مورد نیاز برای ساخت فضاهای آموزشی جدید ۵۰۰ میلیارد تومان است که قطعا دولت قادر به تامین آن نیست از این رو خیران تعهد کرده‌اند که در بازه زمانی ۱۰ساله به ساخت این مدارس اقدام کنند. تاکنون بازسازی ۵۶۹ کلاس و مقاوم‌سازی ۳۳۳ کلاس درس استان انجام شده و بازسازی و مقاوم سازی دیگر فضاهای آموزشی نیز در دست اقدام است.

بخش نظردهی بسته شده است..