تجهیز خط‌ آهن یزد و هرمزگان به سامانه کنترل اتوماتیک

no-thumbs

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به تأثیر به سزای سیستم کنترل اتوماتیک قطار در ایمنی سیر، افزایش بهره‌وری خطوط، کاهش فاصله زمانی اعزام قطارها و کنترل سرعت، از تجهیز ‌خطوط ریلی یزد و هرمزگان به این سیستم خبر داد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحسین عاشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با اشاره به نقش سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در تأمین ایمنی حمل و نقل ریلی، بیان کرد:‌ سیستم ATC خط‌آهن تهران-مشهد تکمیل شده است.

* تأثیر به سزای سیستم ATC در کاهش سوانح/سیستم اجازه افزایش سرعت غیر مجاز به لکوموتیوران نمی‌دهد

وی اظهار داشت: توسعه ATC جنبه‌‌های کاربری دقیقی دارد؛ در ATC سرعت قطار برای مسیرهای مختلف تعریف می‌شود، اینکه قطار در هر بلاک چه سرعتی می‌تواند داشته باشد و یا اینکه در نزدیک ایستگاه باید چه میزان سرعت کاهش یابد، مربوط به همین سیستم ATC است.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اضافه کرد:‌‌ تجهیز قطار و خطوط ریلی به این برنامه موجب می‌شود قطار و لکوموتیوی که کشنده قطار است‌، تحت کنترل دقیق باشد، هر نوع انحراف از سرعت توسط لکوموتیوران از سوی سیستم اخطار داده می‌شود و اگر لکوموتیوران به اخطار‌ها توجه نکند، قطار متوقف می‌‌شود.

وی افزود:‌ این مورد موجب می‌شود که نمونه حادثه‌ ریلی که در سال گذشته رخ داد و‌ لکوموتیوران به‌ جای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت‌، ۱۲۷ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد، دیگر تکرار نشود، این سیستم موجب می‌شود که از بروز سرعت‌های زیاد جلوگیری شده و لکوموتیوران نتواند سرعت قطار را خودسرانه و غیر مجاز افزایش دهد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: با توجه به آنکه به دنبال افزایش سرعت قطارها و ورود قطارهای‌‌ پرسرعت به کشور هستیم، تجهیز خطوط ریلی به این سیستم‌ها (ATC) برای قطارهای پرسرعت جزء الزامات است.‌

* افزایش ظرفیت اعزام قطار‌ها در خط

عاشوری افزود: مزیت دیگر استفاده از ATC، افزایش بهره‌وری و استفاده از امکانات است؛ ‌‌بر اساس بلاک‌هایی‌ که تعریف شده است‌ هر قطاری که در مسیرهای یک خطه حرکت می‌کند عملاً تا زمانی که قطار به ایستگاه بعدی نرسد،‌ قطار بعدی نمی‌تواند پشت سر آن حرکت کند و ما همیشه فاصله متوسط ۲۲ تا ۲۳ کیلومتری بین دو قطار داریم، اما با تکمیل سیستم ATC و تجهیزات نصب شده در خطوط ریلی، فاصله بین دو قطار از ۲۲ کیلومتر به ۴ کیلومتر کاهش می‌یابد و این موجب می‌شود که بتوانیم تعداد قطارهای بیشتری را با رعایت جوانب ایمنی در یک مسیر اعزام کنیم و این کمک مؤثری برای افزایش ظرفیت در مسیرهای یک خطه و افزایش بهره‌وری ناوگان موجود است.

وی در تشریح ایجاد ایستگاه‌های مجازی در سیستم ATC بیان کرد: در واقع تجهیزاتی به فواصل ۴ کیلومتر بین دو ایستگاه اصلی نصب می‌شود و این موجب ایجاد چندین ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه اصلی می‌شود؛ به محض عبور قطار شامل لکوموتیو و واگن از ایستگاه مجازی، بر حسب تعداد چرخ‌ها‌، مسیر برای اعزام قطار دیگر آماده می‌شود؛ به عنوان مثال اگر قطاری ۱۰ واگن داشته باشد، شامل ۴۰ چرخ خواهد بود و با احتساب ۶ چرخ لکوموتیو جمع چرخ‌های قطار عدد ۴۶ می‌شود و اگر هر ۴۶ چرخ از ایستگاه مجازی اول عبور کند، به معنای عبور قطار از این ایستگاه است و اجازه حرکت قطار بعدی صادر می‌شود و اگر به هر دلیل یکی از این چرخ‌ها از ایستگاه عبور نکرد (مثلا یکی از واگن‌ها جدا شد)، در واقع آن بلاک بسته است و اجازه سیر قطار بعدی صادر نمی‌شود.

* تجهیز ‌خطوط ریلی یزد و هرمزگان به سیستم ‌کنترل اتوماتیک قطار (ATC)

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار داشت: پس از تجهیز مسیر ریلی تهران – مشهد به سیستم ATC، مقرر شده است در سایر مسیرها نیز‌ سیستم ATC نصب و راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: در گام بعدی مسیرهای ریلی یزد و هرمزگان به سیستم ATC تجهیز می‌شوند که این پروژه هم‌اکنون در حال نصب و راه‌اندازی است.‌

به گزارش فارس توجه به پیشرفت‌های روزافزون در تکنولوژی ساخت سیستم‌های تراکشن، ابنیه راه‌آهن، افزایش سرعت سیر و افزایش سرویس دهی خطوط، مسئولیت‌های لکوموتیوران روز به روز سنگین‌تر و حساس‌تر شده است و این در حالی است که از آنها به عنوان مهمترین منابع خطا یاد می‌شود. تنش‌های ترافیکی‌ تجهیزاتی که مسئولیت کنترل آنها را دارند و افزایش فشار کاری موجب افزایش تعداد اشتباهات می‌شود که در بعضی موارد منجر به حوادثی با اثرات جبران ناپذیری خواهد شد.

این موارد صنعت ریلی را بر آن داشت تا درطول سالها سیستم‌های مختلفی همچون ATO,ATP,ATS,AWS و در نهایت سیستم کلی ATC را طراحی و به کار گیرند؛ با وجود این سیستم هدایت بهینه و امن و کنترل کامل قطار بین مبدا و مقصد به طوری که راحتی مسافر، ایمنی، دقت در توقف، زمان سفر، صرفه جویی در مصرف انرژی، رسیدن به سرعت حداکثر و حفظ آن برای حداکثر زمان ممکن و سپس کاهش سرعت طبق پروفیل مشخص، حاصل شود و این مسئولیت حتی بهتر از یک لکوموتیوران مجرب انجام خواهد شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..