بنا بر پیشنهاد محیط زیست:

محدودیت فعالیت صنایع بزرگ در محور مهریز- یزد- اردکان

بنا بر پیشنهاد محیط زیست و مقامات استان در کمیسیون تخصصی زیربنایی، استقرار صنایع بزرگ و پرآب‌خواه در محور مهریز- یزد- اردکان به دلیل همجواری با سکونتگاه‌های انسانی محدود شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: بنا بر پیشنهاد محیط زیست و مقامات استان در کمیسیون تخصصی زیربنایی، استقرار صنایع بزرگ و پرآب‌خواه در محور مهریز- یزد- اردکان به دلیل همجواری با سکونتگاه‌های انسانی محدود شده‌اند.

 

سید حسین سادات موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به ساخت فیلتر کنترل کننده خروجی دودکش کارخانجات آجرپزی در یزد، اظهار کرد: این فیلتر برای اولین بار در کشور در استان یزد توسط مخترع یزدی، طراحی و ساخته شده و هم‌اکنون روی ۳۰ کوره آجرپزی نصب شده است. تا پایان سال جاری ۸۰ درصد از کوره‌های آجرپزی صنعتی به فیلتر مجهز خواهند شد.

 

وی به خروج برخی کارخانجات آلاینده استان از لیست صنایع آلاینده اشاره کرد و افزود: این واحد‌ها به دلیل نصب سیستم‌های کنترل کننده، فیلترهای مجهز و کارایی مناسب پس از آنالیز خروجی‌های دودکش شامل این امر شده‌اند.

 

موسوی از دیگر اقدامات این سازمان را در دو سال خدمت دولت، قطع سوخت مازوت از اکثر کوره‌های آجرپزی توسط شرکت نفت و جایگزین کردن آن با گاز توسط شرکت گاز دانست و گفت: در استان یزد میزان انتشار آلاینده‌ها در مقایسه با سایر کلان شهرها با اقدامات صورت گرفته تاکنون به حالت بحران نرسیده است‌

 

مدیرکل محیط زیست یزد عنوان کرد: در راستای حفاظت محیط زیست استان تفاهم‌نامه‌ای با موضوع حفاظت، احیا و بازسازی، طبیعت گردی، آموزش و پژوهش و مشارکت جوامع محلی بین استاندار یزد و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعقد شد.

 

سادات موسوی، افزایش دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از دو به پنج دستگاه در مرکز استان یزد و همچنین استقرار و نصب آنها در شهرستان‌های اردکان، میبد، بافق و مهریز را از دیگر اقدامات محیط زیست ذکر کرد.

 

وی با تأکید بر ارزش‌های اکولوژیکی و زیستگاهی منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادی آن را به عنوان یکی از رویشگاه‌های بکر زاگرس در استان یزد خواند و ادامه داد: این رویشگاه به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست جهت احیای گوزن زرد ایرانی مطرح است و موضوع تقویت جمعیت این گونه ارزشمند با انتقال ۶ راس گوزن از ایلام آغاز شده است.

 

سادات موسوی با تأکید بر ارزش و اهمیت درختان دیرزیست، گفت: بزرگترین جراحی درختان کهنسال کشور بر روی اثر طبیعی ملی سرو ۴ هزار ساله ابرکوه طی سال گذشته انجام شده است.

 

این مسئول با اشاره به کاهش جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در طول ۱۰ سال گذشته، بیان کرد: اکنون با مشارکت جوامع محلی در ظرف سه سال اخیر جمعیت آهوان این منطقه به سه برابر افزایش یافته است.

 

سادات موسوی خاطرنشان کرد: استان یزد در موضوع قرق‌های اختصاصی در سطح کشور به عنوان پایلوت انتخاب شده و در مرحله نهایی راه اندازی و واگذاری به بخش خصوصی با مشارکت محیط زیست و منابع طبیعی است.

بخش نظردهی بسته شده است..