طراحی سامانه جامع امور گمرکی در گمرک یزد

no-thumbs

مدیر کل گمرک استان یزد از طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی با همکاری اساتید و دانشجویان نخبه کشور در این گمرک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید اصغر چاوشی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، ضمن تشریح دستاوردها و عملکرد اداره کل گمرک استان یزد در دولت تدبیر و امید، اظهار کرد: گمرک استان یزد به منظور بهبود فضای کسب و کار از طریق ارائه تسهیلات در فرآیند تجارت خارجی، از سال گذشته برای ساده‌سازی فرآیندهای گمرکی در کلیه رویه‌ها و حذف تشریفات زائد با به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و سامانه‌های هوشمند الکترونیکی اقدام کرده است.

 

وی ادامه داد: تصمیمات و اقدامات گمرک ایران در زمینه به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و سامانه‌های هوشمند الکترونیکی و حذف موانع پیش روی فعالان اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان و صادرکنندگان به نحو قابل ملاحظه‌ای فرآیند تشریفات گمرکی در حوزه تجارت خارجی را بهبود بخشیده و موجب سرعت و سهولت ترخیص کالا شده است. از جمله این اقدامات، طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی با امکان پوشش کلیه فرآیندها و عملیات ترخیص کالا از لحظه ورود کالا به قلمرو گمرکی تا اتمام تشریفات ترخیص کالا است.

 

چاوشی‌زاده افزود: این سامانه که اکنون در اداره کل گمرک استان یزد اجرا و پیاده‌سازی شده، دارای مزیت‌هایی از جمله کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی، به‌کارگیری مدیریت ریسک و کنترل سیستمی و غیر محسوس، امکان اظهار الکترونیکی کالا به گمرک بدون نیاز به حضور فیزیکی صاحبان کالا و اظهارکنندگان، اصلاح فرآیندها و حذف مراحل غیر ضروری، بررسی هوشمند و نامحسوس بدهی ماده هفت گمرکی، کاهش مدت زمان کارشناسی اظهارنامه، دریافت حقوق و عوارض به صورت الکترونیکی و دریافت اسناد به صورت الکترونیکی است.

 

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و همه این مزیت‌ها در مجموع منجر به کاهش نسبی زمان ترخیص کالا و به تبع آن، پایین آمدن هزینه‌های گمرکی بنگاه‌های اقتصادی و فعالان تجاری و رونق کسب و کار شده است.

 

مدیر کل گمرک استان اظهار کرد: اقدامات گمرک در قالب سامانه جامع امور گمرکی و دستاوردهای آن در مدت اخیر امیدبخش است و در کنار سایر تسهیلات فراهم شده نظیر ضمانت‌نامه‌های بانکی، حمل یکسره، ارزیابی کالا در محل و انبارهای اختصاصی در زمینه کسب رضایتمندی تجار، بازرگانان و واحدهای تولیدی تلاش شده است.

 

وی در ادامه به تشریح عملکرد این اداره کل در چهار ماهه نخست سال جاری پرداخت و افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری ۵۴۸ هزار و ۱۷ تن کالا به ارزش ۱۷۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۵۱۴ دلار از گمرک استان یزد به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۱۴ و از نظر ارزش ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد که این میزان بیانگر سهم ۲.۱۹ درصدی استان یزد از صادرات کل کشور از حیث وزن و ۱.۶۲ درصد از حیث ارزش است.

 

چاوشی‌زاده اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۸۹۸۵ فقره اظهارنامه صادراتی در گمرک یزد صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تنوع کالاهای صادراتی گمرک استان یزد در این مدت به ۱۰۰ قلم رسیده که به ۴۵ کشور مختلف جهان صادر شده است.

 

مدیر کل گمرک استان بیان کرد: کاشی و سرامیک، شیشه ساختمانی، هیدروکربن، میلگرد، نایلون، پسته و مغز پسته، سیم و کابل، سنگ مصنوعی، اکسید مولیبدن، طناب و نخ پلاستیکی به ترتیب عمده‌ترین کالاهای صادراتی گمرک استان یزد در چهار ماهه نخست سال جاری بوده است.عراق، افغانستان، پاکستان، هلند، امارات متحده عربی، هند، گرجستان، ترکیه، ترکمنستان، قطر، فدراسیون روسیه، اتریش، آلمان و عمان به ترتیب مقصد اصلی کالاهای صادراتی گمرک استان یزد بوده است.

 

وی افزود: همه این اقدامات باعث شده که گمرک استان در چهارماهه نخست سال جاری در بین ۱۲۱ گمرک صادراتی کشور رتبه ۱۱ را در سطح کشور به خود اختصاص دهد و تراز بازرگانی آن ۱۳۱ میلیون و ۴۷ هزار و ۹۴۰ دلار مثبت باشد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..