دغدغه‌های سکاندار سرزمین بادگیرها:

انتقال آب از خلیج فارس و عمان/توقف توسعه کمی کشاورزی یزد/آلایندگی به دلیل توسعه نامتوازن

"به شهر دارالعباده یزد خوش آمدید" این اولین خوش‌آمدگویی یزدی‌ها به مهمانان‌شان از نقاط دور و نزدیک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشاید انتظارتان از یزد، یک شهر خشک و بی‌آب و درخت در میان کویر باشد اما کمی در اشتباهید! چرا که در چند قدمی شهر یزد دره‌هایی خوش آب و هوا همچون طزرجان، منشاد و ده‌بالا و درختانی با میوه‌های بهشتی همچون انار، انجیر، بادام و انگور را می‌یابید که طعم و مزه آنها را به خصوص انارش را در هیچ کجای دنیا تجربه نکرده‌اید.

حال‌تان با نوشیدن آب قنات و خوردن انارهای مهریز به مانند حال یزدگرد ساسانی خوب می‌شود و شاید به مانند او هوس کنید در این شهر ماندگار شوید؛ تا آنجا که اول شهریور آن سال دستور داد، در این منطقه خوش آب و هوا، آبادی به نام یزد به معنی مقدس و پاک بنا شود. درست است که خشکسالی امان یزدی‌ها را بریده و کویرش را بزرگتر کرده است اما هنوز به مانند اجداد آریایی‌شان از ۱۲ هزار سال پیش تاکنون با فرهنگ قنات، قناعت و سخت کوشی با گرمای سوزناک مبارزه می‌کنند و در این راه ابتکار به خرج می‌دهند و شاهکار خلق می‌کنند. به دلیل خلق این شاهکارهاست که یزد به شهر بادگیرها، دوچرخه‌ها، شهر قنات، شهر شیرینی و شهر آتش و آفتاب شهره یافته است.

این‌که چگونه یزدی‌ها با وجود شرایط سخت اقلیمی‌شان انسان‌های موفق و اغلب متمولی هستند و استانی با نرخ بیکاری پایین است، داستانی شنیدنی و آموزنده برای همه ما ایرانی‌ها دارد. یزدی‌ها، قانع، صرفه‌جو، حسابگر و مقتصد هستند و شعار معروف‌شان این است که "یکسال بخور نان و تره، صد سال بخور نان و کره". البته مقتصد بودن‌شان را نباید به معنای خساست‌شان گرفت، چرا که به موقع، به اندازه و درجای خود خرج می‌کنند و معتقدند" قناعت توانگر کند مرد را" بنابراین در یک کلام می‌توان آنان را "زیادت طلبی قانع و قانع زیادت طلب" نامید. جالب است بدانید که یزدی‌ها علاقمند به خرید کالاهای باکیفیت، باارزش و اصیل هستند و به همین دلیل است که خرید ظروف نقره، مسی و طلاجات در این شهر بسیار طرفدار دارد.

یزدی‌ها بیکاری را بیعاری می‌دانند و اصل مطلب آن‌که اهل کارند و تلاش دائم برای معاش سالم دارند که این امر از اعتقادشان و تاکیدشان بر راستی، انصاف، مروت و وجدان کاری نشأت می‌گیرد. یزدی‌ها مردم داری و مشتری مداری را مایه برکت می‌دانند. به نظر بنده این خصلت‌شان به علاقه آنان به خوشنامی برمی‌گردد، زیرا که عقیده دارند، هرکس نامش نیک، نانش بیشتر است و شاید از همشهریان زرتشتی‌شان با شعار "پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک" الگو گرفته باشند.

باور این‌که یزدی‌ها، انسان‌هایی افسرده و غمگین باشند، برایم سخت است، چرا که آنان در شرایط سخت اقلیمی برای هر مشکلی راهکاری می‌یابند. نمونه بارز آن را می‌توان در معماری خانه‌هایشان و استفاده از بادگیرها و حوض‌ها در حیاط خانه‌هایشان مشاهده کرد. یزدی‌ها قدر آب را می‌دانند و از میانگین کشوری چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب کمتر مصرف می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان تلاش آنها را در ایجاد قنات‌ها و استخرهای نگهداری آب برای حفظ آب باران را دید.

حالا با این همه خصلت‌های خوبی که از یزدی‌ها شمرده شد، می‌توان گفت که اگر عروس یزدی‌ها شدید، شانس آورده‌اید، اما خوب است از علایق یزدی‌ها بیشتر بدانید. یزدی‌ها به شیرینی سنتی‌شان همچون قطاب، باقلوا، کیک یزدی، نوشیدن چای با نبات و هل، لوزهای پنج‌گانه و نان برنجی، به حوض خانه‌هایشان، ماهی‌های حوض‌شان، درختان انار کنار حوض و گربه‌های زیبای یزد خیلی علاقمندند. علاوه بر آن بسیار مذهبی هستند و به حفظ سنت‌هایشان بسیار علاقمندند و به اصطلاح احساسات مذهبی‌شان غلیظ و عمیق است، تا آنجا که برخی از آنها رفتن به سینما را مغایر با سنت‌های خود می‌بینند و به همین دلیل است که استان ۵۰۰ هزار نفری یزد دو سینمای فعال بیشتر ندارد.

از آنجا که سال آینده، سال خوش آمدگویی به شهر یزد نام‌گذاری شده، بنابراین فرصت دیدن یزد و آثار تاریخی‌اش به عنوان یک سرزمین کهن و باستانی را از دست ندهید، زیرا برنامه‌های ویژه‌ای برای خوش گذشتن به شما ترتیب داده‌اند. اگر به یزد رفتید، نوشیدن فالوده یزدی با آن عطر و بوی مثال زدنی‌اش، خوردن شیرینی‌های سنتی‌شان و آش شولی را فراموش نکنید. در ضمن ستاره‌ها در یزد آن‌قدر به شما نزدیک است که به قول "جناب خان" می‌توانید ستاره بچینید و از دیدن شاهکار خلقت خدا لذت ببرید. علاوه بر آن فرصت دیدن بازار خان با زرگری‌های زیبایش، مسگری‌هایش، حمام بازار خان، مسجد ملااسماعیل، تکیه امیر چخماق، مسجد جامع با گلدسته‌های بلند و زیبایش، باغ دولت آباد و مجموعه مازاری‌ها(حناسابی‌ها) را از دست ندهید.

یزدی‌ها در هنگام بدرقه شما از شهرشان با لهجه "خَش" یزدی، شما را به سوی دروازه قرآن شهر هدایت می‌کنند تا خداوند پشت و پناهتان در سفر شود و شما را با نبات، شیرینی سنتی، سفال، ظروف مسی و ترمه به عنوان سوغاتی رهسپار دیارتان می‌کنند.

تا به اینجای مطلب، ما مهمان یزدی‌ها بودیم و از این پس استاندار یزد مهمان ما در ایسنای تهران شده است. استاندار در ایسنا به عنوان بالاترین نماینده مردم استان یزد از راهکارهایش برای جبران کمبود آب در استان، از نتایج جلسه استانداران با رئیس جمهور، روند ساخت بندر خشک، از برنامه‌هایش برای خوشامدگویی به مسافران یزدی و رشد گردشگری و میراث فرهنگی استان، از راهکارش برای حل مشکلات صنایع کاشی و فولاد و از برنامه‌هایش برای ایجاد نشاط اجتماعی در یزد گفت و در آخر هم با شیرینی سنتی استان یزد، ایسنایی‌ها را شیرین کام کرد.

بحرانی شدن کمبود آب در استان یزد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، سیدمحمد میرمهدی، استاندار یزد در ایسنا با اشاره به بحرانی شدن کمبود آب در استان به علت وقوع خشکسالی‌های پی‌در‌پی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر به طور متوسط سالانه بین ۵۰ میلیون تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب به یزد انتقال می‌یابد که اخیراً این میزان به ۶۹ میلیون مترمکعب رسیده است. با این شرایط در تابستان حدود ۵۰ درصد آب شرب از چاه‌های حفر شده عمیق استحصال می‌شود.

وی ادامه داد: با افت آب‌های زیرزمینی، کیفیت آب این چاه‌ها نیز در حال کاهش است، بنابراین باید تلاش شود که آب مورد نیاز یزد از طریق ایجاد خط انتقال تأمین شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: موضوع انتقال آب شرب به استان یزد در فروردین سال ۹۳ در شورای عالی آب با تخصیص ۱۵۰ میلیون مترمکعب به استان به تصویب رسید و سپس مراحل اجرایی آن پیگیری شد. در قانون بودجه تلاش شد تا اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شود، در نتیجه این امر در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شد. در حال حاضر "آب نیرو" به عنوان مجری ساخت سد بهشت آباد و ایجاد خطوط انتقال آن برای انتقال آب شرب به یزد انتخاب شده است. مطالعاتی نیز در زمینه برداشت آب از سد بهشت ‌آباد و یا سایر منابع آبی انجام و پیشنهاداتی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود انتقال آب از سد خرسان ۳ انجام شود که در این صورت انتقال آب به یزد با ۳ تا ۴ سال تأخیر انجام می‌شد بنابراین، این موضوع برای ما قابل پذیرش نبود، بنابراین، با بررسی‌های فنی و اقتصادی و در نظر گرفتن ضرورت‌های اجتماعی در جلسات برگزار شده با معاون اول رئیس جمهور و برگزاری سایر جلسات در این ارتباط، در نهایت وزارت نیرو، احداث سد در محل بهشت آباد را به مجری طرح ابلاغ کردند. تاکنون نیز آب نیرو، گزارشاتی از اقداماتی که به این منظور تاکنون انجام داده،‌ همچون انتخاب محل سد و ارزیابی‌های زیست محیطی انجام شده به ما ارائه کرده است. علاوه بر آن برای به حداقل رساندن روستاها در حوزه ذخیره آب در محل این سد برنامه‌ریزی شده است. تلاش‌مان بر این است که آب مورد نیاز در صورت ممکن و هرچه زودتر به یزد منتقل شود.

میرمحمدی افزود: برای آن‌که پروژه انتقال آب به یزد پشتیبانی مالی کافی شود با چند سرمایه‌گذار مشورت کردیم. یکی از این سرمایه‌گذاران حاضر شده است ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به این منظور خریداری کند تا نقدینگی اجرای خط انتقال تأمین شود. این فرد به وزارت نیرو معرفی شده و دستور وزیر برای این موضوع نیز اخذ شده است تا از این فرصت به خوبی استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در راه تحقق این موضوع موانعی وجود دارد، بنابراین به دنبال یافتن راهکاری هستیم تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود. تعیین شدن سقف اعتبار مصوب تا ۵۰ میلیارد تومان و تفاوت زیاد این مبلغ با مبلغ تقاضا شده توسط سرمایه‌گذار از موانع اجرای این طرح انتقال است که ما در تلاشیم این موانع را برطرف سازیم.

۲۵۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنعت از خلیج فارس و عمان به یزد منتقل می‌شود

میرمحمدی با اشاره به روند اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس و عمان به یزد برای مصارف صنعتی، توضیح داد: به منظور انتقال آب برای مصارف صنعتی، شرکت خصوصی به نام «انتقال و توزیع آب یزد» تشکیل شده است که سرمایه‌داران یزدی نیز در این زمینه استقبال کرده‌اند. با اجرای این خط انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز برای توسعه در افق ۱۴۲۵ تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: تا پیش از این موسسه‌ای به نام «کوثر» وعده داده بود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را از خلیج فارس و عمان به استان یزد منتقل کند، ولی به دلیل کمبود منابع مالی، این موضوع فعلاً منتفی شده است. این مصوبه برای اجرای این طرح انتقال ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده است. به دنبال بکارگیری راهکارهایی هستیم تا این موسسه بتواند کمبود منابع مالی خود را برطرف کند و انتقال آب به میزان ۲۵۰ میلیون مترمکعب را تأمین می‌کند.

میرمحمدی گفت: دو شرکت معدنی گل‌گهر و چادرملو در استان‌های کرمان و یزد برنامه‌ریزی کرده‌اند تا آب مورد نیاز صنعت استان‌هایشان را با اجرای خط انتقال از خلیج فارس و عمان تأمین کنند. خوشبختانه برنامه آنها برای اجرای خط انتقال اجرایی شده است. امیدوارم با اجرای این خط انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف صنعتی تأمین شود. پروژه خط انتقالی این دو شرکت با دیگر پروژه خط انتقال آب متفاوت است.

کشاورزی استان یزد توسعه کمی نخواهد داشت

وی افزود: طرح مدیریت مصرف آب کشاورزی در یزد مورد تأیید قرار گرفته و این طرح در کمیسیون ماده ۲۱۵ مدیریت و برنامه‌ریزی در حال بررسی است و در صورتی که در این کمیسیون تأیید شود به آن ردیف اعتباری تعلق می‌گیرد. کشاورزی استان یزد توسعه کمی نخواهد داشت بلکه در نظر داریم به صورت کیفی رشد یابد.

استاندار یزد، تمرکززدایی و تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها، بررسی ساختاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، هماهنگی بیشتر مسئولان مرکز با استانداران برای تسهیل در انجام امور و توجه به مسائل امنیتی استان‌های مرزی را از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در جلسه استانداران با رئیس جمهور برشمرد و توضیح داد: از بحث‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های دولت برای ۱۱۷ مورد پیشنهادی استان‌ها در زمینه تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها به منظور تمرکززدایی و تسهیل امور، ۲۷ مورد مشکل قانونی نداشته و برای اجرا نیاز به قانون ندارد. قرار شد این موارد در جلسه آتی هیأت دولت به تصویب برسد و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: دیگر بحث این جلسه بر سر این موضوع بود که سازمان مدیریت باید چه ساختاری داشته باشد تا مشکلات گذشته را پیدا نکند و منجر به انحلال آن نشود و در عین حال استاندار بتواند به عنوان یک هماهنگ کننده، اقتدار لازم را داشته باشد و زمینه‌های هماهنگی بیشتر امور را فراهم کند. در این مورد قرار شد که جلسه‌ای بین وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای این موضوع برگزار شود تا این موضوع به سرانجام مناسب برسد.

میرمحمدی اضافه کرد: بنده در این جلسه مطرح کردم که مسئولین مرکز باید به این موضوع توجه کنند که بار اصلی مشکلات بر دوش استانداران است بنابراین باید هماهنگی بیشتری با استانداران داشته باشند تا کارها به هم گره نخورد. توجه به مسائل امنیتی به خصوص در استان‌های مرزنشین و نیز ضرورت تخصیص به موقع اعتبارات و ضرورت فراهم کردن زمینه برگزاری یک انتخابات شفاف با مشارکت بیشتر مردم و مسئولان برای پشتیبانی از توافق هسته‌ای حاصل شده، از دیگر مسائل مطرح شده در نشست رئیس جمهور با استانداران بوده است.

واحدهای تولید کاشی دارای مشکل باید با تکنولوژی روز حرکت کنند

وی با رد مشکلات مطرح شده در صنایع کاشی و سرامیک تصریح کرد: ۵۰ واحد تولید کاشی و سرامیک در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۵ واحد فعال هستند و مشکلی ندارند. تنها چند واحد تولیدی کاشی و سرامیک با مشکل مواجهند که آنها نیز برای حل مشکلات‌شان باید دو کار عمده را در دستور کار خود قرار دهند. این واحدهای تولیدی باید بازار کار خود را گسترش دهند و بازاریابی خود را تقویت کنند و دیگر آن‌که کیفیت محصول خود را افزایش دهند. باید واحدهای تولیدی بدانند که تکنولوژی در حال پیش رفتن است و نمی‌توان با تکنولوژی قدیم رقابت کرد و تولیدکنندگان نباید غافل از شرایط روز باشند. باید هشدار دهم که در صورتی‌ که تولیدکنندگان نتوانند با تکنولوژی روز حرکت کنند و به فکر کیفیت بخشی در محصول خود نباشند باید روزی، تولید خود را متوقف کنند.

میرمحمدی اضافه کرد: این امر کاملاً طبیعی است که بانک‌ها طبق قوانین به افراد متقاضی وام می‌دهند. آیا با استمهال وام تولیدکننده‌ای که قادر به پرداخت آن در موعد خودش نبوده، مشکل رفع می‌شود؟ یا به مشکلاتش اضافه می‌شود؟ معتقدیم که به مشکلات تولیدکننده افزوده می‌شود زیرا انباشت بدهی بیشتر شده و رقابت پذیری همه در این شرایط دشوارتر می‌شود.

وی گفت: تولیدکنندگان معتقدند در شرایطی که محصول را مدت دار می‌فروشند مالیات از آنها نقداً دریافت می‌شود. در نتیجه این امر، امور مالیاتی همکاری خوبی با تولیدکنندگان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده داشته است. در نتیجه انتقاد تولیدکنندگان از نحوه دریافت مالیات، امور مالیاتی نیز تصمیم گرفت که مالیات را به صورت مدت‌دار از تولیدکننده دریافت کند.

مشکلات صنایع فولادی در استان یزد چیست؟

استاندار یزد با اشاره به مشکلات صنایع فولادی در استان یزد، تصریح کرد: این صنایع با دو مشکل مواجهند؛ نخست آن‌که قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی کاهش یافته و دیگر آن‌که حاشیه سود این صنایع افت کرده است و از سوی دیگر براساس قوانین بودجه و براساس محاسبه «ایمیدرو» و امور مالیاتی، این صنایع باید وجوه بیشتری به عنوان حقوق دولتی پرداخت کنند که بدهی این صنایع قلمداد می‌شود.

آلایندگی صنایع اطراف یزد به علت توسعه نامتوازن شهر یزد است

وی، آلایندگی صنایع اطراف یزد را به علت برنامه‌ریزی‌های غلط گذشته و توسعه نامتوازن شهر یزد دانست و معتقد است: صنایع فولاد باید حریم داشته باشند و از سوی دیگر توسعه فضای سبز در حاشیه این صنایع نیز انجام نشده است. هیأتی در حال بررسی این موضوع هستند و در پی ارائه راهکار برای توسعه فضای سبز استان هستند. البته برای توسعه فضای سبز استان نیز تلاش‌هایی شده است. به عنوان مثال ۱۷۰۰ هکتار به سطح پوشش گیاهی استان با همکاری منابع طبیعی و شهرداری اضافه شده است و علاوه بر آن ۵۰ هکتار به فضای پارک‌های شهر اضافه شده است.

وی ادامه داد: برنامه داریم برای توازن‌بخشی بین منابع آلاینده و فضای سبز در سطح ۱۰۰۰ هکتار کمربند سبز تا پایان سال ۹۵ ایجاد کنیم. علاوه بر آن از صنایع استان خواسته شده تا نسبت به نصب فیلترهای کاهنده آلودگی اقدام کنند. فعالیت برخی آجرپزی‌های سنتی استان متوقف شده و برخی از این واحدها نسبت به تغییر سوخت مصرفی خود اقدام کرده‌اند و از فعالیت برخی آجرپزی‌ها که توسط اتباع خارجی اداره می‌شده نیز ممانعت شده است.

توقف توسعه افقی کشت محصول در استان یزد

استاندار یزد با تأکید بر توقف توسعه افقی کشت محصول در استان یزد، خاطرنشان کرد: توسعه کیفی کشت محصول را در استان با بکارگیری سیستم تولید گلخانه‌ای و تنوع بخشی به تولید محصول تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم. تلاش می‌کنیم محصولی تولید شود که با صادرات آن برای کشاورز درآمد بیشتری ایجاد کند و مصرف آب کمتری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: تنوع کشت و کشت محصول کم‌آب خواه همچون زعفران، پسته و زیتون و رشد کشت‌های گلخانه‌ای و بکارگیری سیستم‌های آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و زیرسطحی و نیز کاهش پرتی آب از طریق لوله‌گذاری و ایجاد مخزن از جمله اقداماتی بوده که برای استفاده حداکثری از آب موجود بکار گرفته شده است.

میرمحمدی با برشمردن اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی شهر یزد در سال خوشامدگویی به یزد، خاطرنشان کرد: ستادی متشکل از مراجع ذیربط میراث فرهنگی و تشکل‌های میراث فرهنگی تشکیل شده است تا برای زیباسازی شهر، ارائه خدمات مورد نیاز به گردشگران،‌ بازسازی و بهبود وضعیت اماکن میراث فرهنگی و بافت تاریخی، تهیه بروشورهای معرفی کننده میراث یزد و مناطق گردشگری آن و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری خارجی برای جذب این سرمایه‌ها بیندیشند و اقدامات لازم را انجام دهند تا فرهنگ استان دارالعباده بهتر معرفی شود.

یزدی‌ها مردمانی غمگین نیستند

وی با تأکید بر تحقیقاتی که در زمینه میزان نشاط اجتماعی مردمان یزد انجام شده با بیان این‌ مطلب که یزدی‌ها مردمانی غمگین نیستند، اظهار کرد: طبق تحقیقی که اخیراً انجام شده، مشخص شده است که ضریب نشاط اجتماعی در یزد بالاست و این برعکس نتایج تحقیقی است که در سال ۹۲ صورت گرفت و بیانگر افسردگی مردم یزد بوده است. اگر اشتباهی در پژوهش قبلی صورت گرفته بود با تحقیق اخیر اصلاح شده است و اگر هم آن تحقیق گذشته، اشتباه نبوده، خوشحالیم که با تلاش‌های بیشتر انجام شده، نشاط اجتماعی در میان مردم یزد افزایش یافته است.

میرمحمدی ادامه داد: با وجود شرایط زندگی شهری کنونی که با انواع آلاینده‌هایی همچون آلودگی هوا، صوتی و ترافیک همراه است و سبب فرسایش اعصاب می‌شود و نیز عوامل نگران کننده برای خانواده‌ها همچون وضعیت فرزندان‌شان در خارج از منزل و تصادفات، ضروری است تلاش‌ها بیشتر ‌شود تا نشاط در میان مردم استان افزایش یابد.

علت تعداد کم سینماها در استان یزد چیست؟

وی درباره علت تعداد بسیار کم سینماها در استان یزد،‌ توضیح داد: قبل از انقلاب در استان یزد، فعالیت مرتبط با سینما مغایر با عقاید مذهبی تلقی می‌شد و در برخی مواقع اگر سینمایی نیز ساخته می‌شد آن را خراب می‌کردند و یا استقبالی از آن نمی‌شد. متأسفانه در حال حاضر نیز به دلیل شرایط سنتی حاکم بر مردم یزد، استقبال چندانی از سینماها نمی‌شود بنابراین،‌ ساختن سینما در استان یزد به صرفه نیست. به نظر می‌رسد باید از محافل فرهنگی و روحانی کمک بیشتر گرفته شود تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

دعوت از صنایع کم‌آب‌خواه برای سرمایه‌گذاری در استان یزد

به گزارش ایسنا، میرمحمدی از صنایع کم‌آب‌خواه و های‌تک برای سرمایه‌گذاری در استان یزد دعوت و خاطرنشان کرد: از استقرار صنایع فولادی در استان استقبال نمی‌کنیم، ولی در عوض علاقمندیم که صنایع الکترونیک، داروسازی و سازندگان تجهیزات پزشکی به علات کم‌آب‌خواه بودن‌شان در استان سرمایه‌گذاری کنند. در تلاشیم منطقه ویژه علم و فناوری در استان ایجاد کنیم. برای همین منظور در شورای عتف (شورای عالی تحقیقات و فناوری) تصویب شده، در استان یزد به همراه ۴ استان دیگر، منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد شود. علاوه بر آن در پارک علم و فناوری استان، ایده پردازی و تجاری‌سازی ایده‌ها دنبال می‌شود.

فرهنگ انجام کارهای سخت در میان جوانان یزد وجود ندارد

وی، نرخ بیکاری استان یزد را به طور متوسط ۶.۷ درصد، اعلام و تصریح کرد: استان صنعتی یزد با کمبود نیرو مواجه است. یک دهم جمعیت یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد و متأسفانه فرهنگ انجام کارهای سخت در میان جوانان یزد وجود ندارد، در صورتی که جامعه به همه مشاغل نیاز دارد و همه مشاغل محترم هستند. در این زمینه تلاش می‌شود که فرهنگ کار ترویج شود تا برای هر کاری ارزش قائل شوند. یکی از مشکلات این است که اگر کسی مسئولیت بالایی داشته باشد به او احترام بیشتری می‌گذارند در صورتی که تمام شغل‌ها قابل احترام هستند.

میرمحمدی ادامه داد: نرخ بیکاری استان در فصل تابستان به علت مهاجرپذیر بودن آن به ۷.۸ درصد رسیده که در زمستان این نرخ دوباره کاهش می‌یابد.

بندر خشک یزد تنها به عنوان بارانداز فعالیت خواهد کرد

وی درباره روند ساخت بندر خشک در استان یزد، به ایسنا توضیح داد: هدف از ایجاد بندر خشک در یزد این است که نقش بنادر دریایی را برای استان ایفا کند، اما در این‌ بین گمرک ایران با فعالیت بندر خشک به عنوان مبادی بندری موافقت نکرده است، زیرا معتقدند فاصله زیاد یزد با بندرعباس سبب می‌شود که تخلفاتی در انتقال کالاها انجام شود. به عنوان مثال ممکن است کالای ساخت ایران را به نام خارجی تغییر دهند، فرار مالیاتی زیاد شود و یا تعویض کالایی صورت گیرد. بنابراین، تصمیم گرفته شد که بندر خشک یزد تنها به عنوان بارانداز فعالیت کند به این معنا که کالاهای ترانزیت شده از بندرعباس به یزد تنها برای مدتی در این بندر توقف کنند.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: ایجاد بارانداز در بندر خشک سبب می‌شود که هزینه‌های تجار در حمل و نقل کالا کاهش یابد. قرار است گمرک استان در این بندر مستقر شود. علاوه بر آن اتحادیه حمل و نقل استان موافقت کرده‌ که دفاترشان را در بندر خشک مستقر کند. در حال حاضر مجوزهای لازم را از وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد خطوط ریلی در بندر خشک گرفته‌ایم. با ایجاد خطوط ریلی، سلامت کالا در جابه‌جایی حفظ خواهد شد و هم آلودگی زیست محیطی کمتری در پی خواهد داشت.

 

منابع استفاده شده:
گفت‌وگو از شیما عباس زاده، خبرنگار ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..