یزد دومین صادر کننده فناوری در کشور

رییس پارک علم و فناوری یزد گفت : در سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون دلار محصول از پارک‌های علم و فناوری به خارج از کشور صادر شده که در این بین سهم استان یزد ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"داریوش پورسراجیان" در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت هفته دولت با اشاره به اینکه محصولات پارک علم فناوری یزد بیشتر به کشور های توسعه یافته صادر می شود اظهار داشت : این محصولات بیشتربه کشورهای چین، هلند، مجارستان، آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی صادر می شود
 

وی با بیان اینکه یزد در زمینه صادرات علم وفناوری  بعد از خراسان رضوی رتبه دوم را از آن خود کرده است، افزود: بیشترین صادرات استان یزد در زمینه مواد نو نرم‌افزار و سخت‌افزار بوده و بیشترین صادرات نیز به کشورهای توسعه‌یافته صورت گرفته است.

پورسراجیان  یکی از عمده سیاست‌های پارک علم و فناوری یزد را داشتن تعامل و ارتباط ساخت یافته با رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: پیاده‌سازی برنامه‌ها و بخشی از اهداف پارک‌های علم و فناوری در رابطه با توسعه فناوری در گروی نقش سازنده رسانه‌ها در حساس‌سازی اجتماع نسبت به ضرورت توجه به مقوله فناوری است.

وی خاطرنشان ساخت : ایجاد اولین مرکز نوآوری کشور، راه‌اندازی اولین صندوق پژوهش و فناوری کشور، تاسیس اولین مرکز فناوری‌های نرم کشور، برگزاری ۱۰ دوره جشنواره ملی ایده‌های برتر و مناسبات بین‌المللی پارک علم و فناوری یزد از جمله در انجمن آسیایی پارک‌های علم و فناوری (ASPA)، برخی از این افتخارات است.

وی همچنین انجام چندین طرح کلان ملی و بین‌المللی با همکاری سایر پارک‌ها و مشارکت بانک جهانی، ثبت بیش از ۹۰ اختراع، راه‌اندازی مراکز رشد در تمامی شهرستان‌های تابعه، راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری آب و همچنین مرکز توسعه فناوری کاشی و سرامیک، برگزاری شش دوره مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش‌آموزی در استان و هفتمین دوره آن به صورت ملی را از دیگر این افتخارات برشمرد.

ئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه در حال حاضر مراکز رشد در کلیه شهرستان‌های استان یزد راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: با وجود اینکه قرار بود فقط به امکان‌سنجی راه‌اندازی این مراکز در شهرستان‌ها پرداخته شود، گامی جلوتر در این زمینه برداشتیم و مراکز رشد اکنون در کلیه شهرستان‌های استان یزد فعالیت می‌کنند و نخستین مرکز رشد نیز در شهرستان ابرکوه راه‌اندازی شد.

پورسراجیان با اشاره به ایجاد نخستین مرکز نوآوری کشور در پارک علم و فناوری یزد در سال ۱۳۸۳، یکی از اقدامات این مرکز را ثبت اختراعات و صیانت از مالکیت‌های فکری ذکر کرد و گفت: در همین راستا تاکنون ۹۲ اختراع در این مرکز ساماندهی شده است.

وی افزود: پارک علم و فناوری یزد در راستای تکمیل ثبت اختراعات و صیانت از مالکیت‌های فکری به عنوان یکی از هفت مرجع صدور تاییدیه علمی اختراعات کشور از سال ۱۳۸۷ تاکنون با بررسی ۱۳۵ پرونده، برای ۴۵ اختراع تاییدیه علمی صادر کرده است.ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..