یک مقام مسئول خبر داد:

سبک زندگی نامطلوب مهم‌ترین چالش سلامت در استان یزد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سبک زندگی نامطلوب مردم یزد را مهم‌ترین چالش سلامت در این استان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز، محمدحسن لطفی در جمع خبرنگاران استان یزد در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد مهم‌ترین چالش حوزه بهداشت در استان یزد اظهار داشت: سبک زندگی نامطلوب، مهم‌ترین چالش سلامت استان یزد است و تغذیه مردم، عدم تحرک آنها، استعمال دخانیات و … بهداشت و سلامت را دچار چالش کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه بهداشت، تغییرات باید بر روی نگرش مردم و افکار آنها انجام شود، تصریح کرد: تا مردم خود مراقب سلامت و بهداشت خود نباشند، حتی تحول در نظام سلامت نیز نمی‌تواند به ارتقاء سلامت و بهداشت آنها کمک کند.

لطفی اضافه کرد: واقعیت این است که تا حداقل پنج سال بر روی بهداشت مردم کار نکنیم، نمی‌توانیم سنجش درستی از بیماری‌های شایع در جامعه داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه خدمات بسیار گسترده‌ای در قالب طرح تحول نظام سلامت به مردم ارائه شده است، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که ۷۰ درصد سلامت مردم خارج مقوله خدمات است و تا زمانی که خود مردم در زمینه سلامتشان به بازی گرفته نشوند، نمی‌توان یک‌طرفه برای سلامت آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آگاه‌سازی و به مشارکت طلبیدن مردم، قوانین نیز باید به درستی رعایت شود، عنوان کرد: یعنی آنجا که قانونی با عنوان پیوست سلامت برای کارگاه‌های تولیدی و صنعتی وجود دارد، به بهانه بروکراسی اداری آن را حذف نکنیم.

لطفی با بیان اینکه مردم به ویژه در استان یزد، دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند و مصرف قند و شیرینی‌جات آنها بسیار بالاست، عنوان کرد: باید تلاش کنیم حداقل شیرینی‌جات و نانی که در استان یزد تولید می‌شود را کنترل کنیم زیرا مردم اکنون ۵۰ درصد نمک مصرفی خود در طول روز را از نان دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد مصرف دخانیات در استان یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد مردم استان یزد دخانیات استعمال می‌کنند اما اگر نتوانیم با فرهنگ‌سازی و اطلاع ‌رسانی از روند رو به رشد آن جلوگیری کنیم، به زودی این آمار به ۲۰ درصد تبدیل خواهد شد.

وی، یکی دیگر از مسائلی که سبب وارد آمدن آسیب به سلامت مردم می‌شود را سوانح ترافیکی دانست و اظهار داشت: یزد بعد از استان‌های قم و تهران، بیشترین آمار سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده و متاسفانه اغلب عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت‌ها دچار آسیب‌های جدی یا مرگ می‌شوند.

لطفی تصریح کرد: به طور قطع فرهنگ‌سازی ترافیکی و نظارت بیشتر از سوی دستگاه‌های ناظر و اعمال برخی شیوه‌های بازدارنده از تخلفات رانندگی می‌تواند تا حد زیادی از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کند.

وی در مورد فعالیت بدنی مردم یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر نیمی از مردم استان یزد در طول روز هیچ فعالیت بدنی ندارند که با توجه به وضعیت تغذیه، بی‌تحرکی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد: علاوه بر همه موارد یاد شده، توجه به سلامت روان و موضوع اعتیاد نیز از مواردی است که در حوزه بهداشت و سلامت باید به آن توجه جدی شود.فارس

 

بخش نظردهی بسته شده است..