افتتاح بیمارستان شهید رهنمون یزد

no-thumbs

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افتتاح بیمارستان شهید رهنمون تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به این استان بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از ایرنا محمدرضا میرجلیلی در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه این بیمارستان دارای ۳۳۰ تخت است افزود: تاکنون افزون بر ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این بیمارستان هزینه شده اما بخش عمده هزینه ها مربوط به تجهیز آن است.
وی اظهار کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد این مبلغ از محل سفر مقام معظم رهبری و بقیه توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور تامین شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت با موفقیت های بسیار خوبی هم در استان و کشور همراه بوده و دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت مردم دارد.
میرجلیلی افزود: در ابتدای اجرای این طرح میزان فرانشیز (پرداختی) برای امور درمان بستری در مناطق شهری ۱۰درصد و در مناطق روستایی تا پنج درصد رسیده بود که پس از مدتی این رقم در مناطق شهری به شش درصد و روستایی به سه درصد رسید.
وی با اشاره به اینکه نخستین دانشگاه علوم پزشکی و مرکز ناباوری در استان یزد تاسیس شد ادامه داد: گرچه یزد از نظر علم پزشکی پیشرفت های خوبی داشته ، اما در زمینه تجهیزات متاسفانه بسیار ضعیف است.
میر جلیلی با اشاره به ورود ۴۰ درصد بیماران غیربومی به استان گفت: این تعداد بالا نشان از اعتماد به پزشکان و مردم این خطه است.
این مسوول درباره شهرک سلامت نیز اظهار کرد: برای ایجاد این شهرک در استان جلسات متعددی برگزار شده که امیدواریم بزودی راه اندازی شود.
وی از جذب ۵۰ دانشجو خارجی در بهمن سالجاری در رشته های مختلف پزشکی افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته های مختلف علوم پزشکی در استان مشغول به تحصیل هستند.
*** جدب ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای اجرای طرح تحول سلامت در یزد
در ادامه این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: تا پایان سال گذشته برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان ۷۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد.
محمدرضا وفایی نسب اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد از این میزان به طور مستقیم برای کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب مردم برای درمان و بخش قابل توجهی نیز برای زایمان های طبیعی رایگان و مابقی هم در سایر بخش ها از جمله ارتقاء هتلینگ بیمارستان ها هزینه شد.
وی اضافه کرد: بر اساس قوانین موجود دو منبع پایدار برای تامین مالی طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد که یکی ۱۰ درصد از محل صرفه جویی هدفمندی یارانه ها و دیگری یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده است.
*** سبک زندگی نامطلوب مهمترین چالش استان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست ، سبک زندگی نامطلوب مردم یزد را مهمترین چالش سلامت استان خواند و گفت: تغذیه، بی تحرکی و استعمال دخانیات از جمله عوامل بیمار شدن افراد است.
محمدحسن لطفی با اشاره به اینکه هر کسی باید مسوول سلامت خود باشد اظهار کرد: تا زمانی که حداقل پنج سال بر روی بهداشت مردم کار نکنیم نمی توانیم سنجش درستی از بیماری های شایع در جامعه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مصرف نمک چالش بزرگ زندگی شهروندان است گفت: مردم این خطه دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می کنند و ۵۰ درصد نمک مصرفی مردم در نان است از این رو در تلاشیم با آموزش نانوایان ، مصرف نمک در این زمینه را به حد مجاز برسانیم .
*** ۱۷درصد مردم استان یزد مصرف کننده دخانیات
وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۷ درصد مردم استان یزد دخانیات استعمال می کنند اگر در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از روند رو به رشد آن جلوگیری نکنیم، به زودی این آمار به ۲۰ درصد می رسد که این زنگ خطری است.
لطفی با بیان اینکه یزد بعد از استان های قم و تهران، بیشترین آمار سوانح رانندگی را دارد گفت: متاسفانه اغلب عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت ها دچار آسیب های جدی یا مرگ می شوند.
*** هیچ ماده غذایی نباید بدون برچسب بررسی محصول باشد
در بخش دیگری از این نشست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از اول مهرماه هیچ ماده غذایی نباید بدون برچسب بررسی محصول در بازار عرضه شود زیرا در غیر این صورت مشمول جرائم قانونی می شود.
محمدحسن مصدق افزود: بر روی هر بسته بندی موادغذایی باید میزان کالری، قند، چربی و نمک آن مشخص شده باشد و هر ماده غذایی که یکی از موارد آن با رنگ قرمز مشخص شده باشد، یک درجه از سلامت دور است.
وی با بیان اینکه هشت درصد مسمومیت ها و بستری های بیمارستانی به دلیل خطاهای دارویی رخ می دهد از شهروندان خواست از شتاب زدگی در هنگام تحویل گرفتن دارو خودداری نمایند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد: حتما داروی خود را از دارو ساز تحویل گیرند و در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.
وی بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از موفقیت های چشمگیر حوزه بهداشت و درمان بود تصریح کرد: امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند.
مصدق یادآور شد: با اجرای این طرح پرداخت از جیب مردم بابت هزینه های دارو بسیار کاهش یافته و بسیاری از داروهایی که اصلا زیر پوشش بیمه نبودند اکنون از پوشش بیمه ای برخوردار هستند.
در این نشست از خبرنگاران برتر حوزه سلامت استان یزد با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
هم اکنون ۱۴ بیمارستان دولتی در استان یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی است که از این تعداد ۹ بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.
برنامه تحول نظام سلامت به عنوان مهمترین برنامه اجتماعی دولت تدبیر و امید از نیمه اردیبهشت ماه امسال در کشور آغاز شد.
این طرح شامل برنامه های ترویج زایمان طبیعی، کاهش پرداخت خدمات بستری از جیب مردم، تامین تجهیزات پزشکی توسط بیمارستانها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی است.
۲۰۸۸

بخش نظردهی بسته شده است..