استان یزد صاحب دهکده سلامت می‌شود

no-thumbs

تبدیل شدن استان به قطب درمان باعث افزایش بی‌رویه مطب‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها، پاراکلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و... در محیط شهر شده است؛ از این رو مسئولان استان به فکر راه‌اندازی دهکده سلامت در استان افتاده‌اند تا این مراکز درمانی در یک مجتمع منسجم شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزافزایش روز افزون مراکز درمانی، باعث رخنه کردن این مراکز در کوچه‌ پس کوچه‌های شهر شده است و شلوغی بیش از حد در کنار کمبود جای پارک، بسیاری از ساکنان محله‌های مختلف به ویژه بافت مرکزی شهر را آزار می‌دهد. بیشترین تمرکز واحدهای درمانی استان در خیابان طالقانی، خیابان فرخی، خیابان دهم فروردین، خیابان امام‌خمینی(ره) و دیگر خیابان‌های هسته مرکزی مشاهده می‌شود اما در دیگر محله‌های شهر نیز کم و بیش شاهد دایر کردن مطب پزشکان هستیم.

مشکلات ناشی از پراکندگی مراکز درمانی
فرماندار یزد گفت: با توجه به گستردگی مراکز درمانی در نقاط مختلف شهر و مشکلاتی ترافیکی و اجتماعی ناشی از این وضعیت، ایجاد دهکده پزشکی برای تمرکز مراکز درمانی را در یک نقطه مشخص ضروری ساخته است.
«محمود شاکرشمسی» با طرح پیشنهاد ایجاد دهکده پزشکی در استان افزود: مسئولان حوزه درمان از جمله مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، نظام پزشکی و شهرداری با ایجاد این دهکده موافق هستند؛ از این رو در حال برگزاری جلسات مختلف و در نهایت تصویب آن در استانداری هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به آماده‌سازی اراضی کوثر در جاده تفت و ساخت چند بیمارستان تخصصی در مجاورت این باغ شهر، در نظر داریم که مجتمع و دهکده سلامت استان را در این اراضی ایجاد کنیم.
این مسئول گفت: وضعیت فعلی توزیع مطب‌ها و مراکز درمانی در شهر موجب بروز مشکلات ترافیکی در تمام ساعات شبانه روز شده که ساکنان نقاط مختلف شهر را ناراضی کرده است.
وی اضافه کرد: کسانی که برای درمان به حضور در مراکز متعدد نیاز دارند، باید برای دریافت هر خدمتی به یک منطقه متفاوت از شهر مراجعه کنند که این موضوع برای بیمار و همراهان آنها سخت است؛ بنابراین وجود مراکزی مانند آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها در مجاورت مطب پزشکان برای راحتی حال آنها نیز مفید است.

تجهیز دهکده به مراکز اقامتی
فرماندار یزد گفت: دوری مراکز درمان از یکدیگر باعث شده است که علاوه‌بر هزینه‌های جابه‌جایی و آلودگی‌های ناشی از سفرهای غیرضروری، ترافیک سنگینی در محورهای منتهی به مراکز درمانی از جمله بلوار طالقانی مشاهده شود.
وی افزود: ایجاد دهکده پزشکی مجهز به مراکز اقامتی برای استان بسیار ضروری است؛ چرا که بیماران غیربومی که برای درمان به استان مراجعه می‌کنند، برای اقامت به مراکزی نیازمندند که متاسفانه در شهر یزد ایجاد نشده است.
شاکرشمسی ادامه داد: در حال حاضر عده‌ای با سرکیسه کردن بیماران غیربومی، فضاهای غیرمجاز و فاقد متولی را با هزینه‌های زیاد در اختیار بیماران غیربومی قرار می‌دهند که این وضعیت، عواقب اجتماعی زیادی برای استان به همراه داشته است.
وی افزود: از دیگر الزامات ایجاد دهکده سلامت در استان، ایجاد دسترسی مناسب معلولان به مراکز درمانی است که در حال حاضر مناسب‌سازی برای این قشر نیز صورت نگرفته است.

اعلام آمادگی بخش خصوصی
فرماندار یزد از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای ایجاد دهکده سلامت در استان خبر داد و افزود: مسئولان استان با ایجاد این دهکده موافق هستند و قرار است این دهکده در محور یزد- تفت به عنوان محور بهداشتی درمانی استان، ایجاد شود.
وی از مزایای ایجاد دهکده سلامت در این محور را ایجاد دسترسی مناسب به ورودی‌های زمینی، هوایی و ریلی عنوان کرد و افزود: به این ترتیب بیماران شهرستان‌های استان و بیماران غیربومی نیز دسترسی بهتری به مراکز درمانی پیدا خواهند کرد. شاکر شمسی گفت: زمین‌هایی در اراضی کوثر برای دایر کردن مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها، خدمات پزشکی و… تعریف و در کنار آن مراکز اقامتی با سطوح مختلف تعبیه می‌شود که بیماران با هر توان مالی، امکان اقامت در این دهکده را پیدا کنند.
وی با اشاره به عزم جدی استان برای ایجاد دهکده سلامت، افزود: ایجاد دهکده پزشکی و سلامت در استان، فرصت بهره‌گیری از تکنولوژی و شیوه‌های درمانی به روز را بیش از حال حاضر مهیا خواهد کرد.

نیازبه توریسم درمانی در استان
مدیر پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ایجاد دهکده سلامت در استان را برای تقویت توریسم درمانی در استان ضروری دانست.
«سیدامیرمهدی صالحی» افزود: مسئولان استان به ویژه فرماندار یزد با جدیت ایجاد این دهکده را در استان دنبال می‌کنند؛ چرا که استان قابلیت زیادی برای تقویت توریسم درمانی دارد، از این رو باید خدمات پزشکی و درمانی در یک مجتمع منسجم به بیماران عرضه شود.
وی ادامه داد: با توجه به پراکندگی مراکز درمانی و معضلات ترافیکی که در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است، لازم است که نسبت به تجمیع این مراکز اقدام شود.
این مسئول گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰‌درصد بیماران استان به ویژه در بخش بستری، غیربومی هستند، ایجاد مراکز اقامتی در این مجتمع درمانی، کمک شایانی به تقویت توریسم درمانی خواهد بود. وی اضافه کرد: یکی از پزشکان ایرانی برای ساخت این دهکده اعلام آمادگی کرده است و به نظر می‌آید با تصویب این طرح، کار ساخت آن ۵‌تا۱۰‌سال به طول بینجامد.
صالحی گفت: وضعیت فعلی شامل برپاکردن چادر در کنار مراکز درمانی به ویژه بیمارستان‌ها و اقامت بیماران غیربومی در خانه‌های استیجاری فاقد مدیریت، اصلا زیبنده استان نیست.
وی مکان‌یابی صورت گرفته در محور یزد- تفت را با توجه به دسترسی مناسب به نقاط مختلف شهر مطلوب دانست و افزود: عزم مسئولان استان نشان می‌دهد که این طرح با جدیت و سرعت دنبال خواهد شد.

مکث: پراکندگی مراکز درمانی در استان
با توجه به افزایش تقاضای درمان در استان به ویژه از استان‌های جنوبی و جنوب شرقی و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مراکز درمانی متعددی در نقاط مختلف شهر شکل گرفته است. بیشترین تمرکز مراکز درمانی در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابان‌های امام خمینی(ره)، خیابان دهم فروردین، بلوار طالقانی، خیابان فرخی و… مشاهده می‌شود که ترافیک این معابر را به شدت تشدید کرده است. مسئولان استان برای تمرکز مراکز درمانی در محور یزد- تفت به عنوان محور بهداشتی و درمانی استان، ایجاد دهکده سلامت و مجهز به مراکز درمانی و اقامتی را دنبال می‌کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..