گروه خونی یزدی‌ها چیست؟

no-thumbs

پایش گروه های خونی در میان اهدا کنندگان طی سالیان متمادی نشان می دهد که گروه خونی O در میان مردم خصوصا اهدا کنندگان از بیشترین فراوانی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمدیر کل دفتر مدیر عامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ضمن اعلام این مطلب گفت: بررسی ها نشان می دهد در سال ۹۳ از دو میلیون و ۷۱ هزار و ۳۱ واحد خون اهدایی در کشور به طور میانگین۲۷ درصد، مردم دارای گروه خونی A مثبت و ۳ درصد A  منفی هستند. ۲۲ درصد، مردم دارای گروه خونی B مثبت و ۲ درصد، B منفی هستند.همچنین۷ درصد مردم داری گروه خونی AB مثبت و ۱ درصد AB منفی هستند و این گروه از کمترین فراوانی در میان مردم برخوردار است.همچنین ۳۴ درصد مردم دارای گروه خونی O مثبت و ۴ درصد O منفی بوده اند.

 این الگو سالها است که به همین منوال تکرار می شود و از آنجا که اهدا کنندگان نمونه ای از جامعه به شمار می روند به نظر می رسد همین الگو در جامعه نیز وجود دارد.

همچنین پراکندگی جغرافیایی گروه های خونی نشان می دهد که بیشترین میزان گروه خونی A+ مثبت در کشور مربوط به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ایلام می باشد.بیشترین میزان گروه خونی A- منفی در کشور مربوط به استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان می باشد. بیشترین میزان گروه خونی B+ مثبت در کشور مربوط به استانهای یزد، خراسان جنوبی و کرمان می باشد. بیشترین میزان گروه خونی B- منفی در کشور مربوط به استانهای یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.بیشترین میزان گروه خونی AB مثبت در کشور مربوط به استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و زنجان می باشد.

بیشترین میزان گروه خونی AB منفی در کشور مربوط به استانهای خراسان رضوی، اردبیل، یزد و سمنان و بیشترین میزان گروه خونی O+ مثبت در کشور مربوط به استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان وبیشترین میزان گروه خونی O- منفی درمیان اهدا کنندگان خون کشور مربوط به استانهای ایلام ، خراسان جنوبی و یزد است.

خبرگزاری صدا و سیما

بخش نظردهی بسته شده است..