چشمه تامهر؛ چشمه ای از بهار تا مهر

no-thumbs

پایگاه خبری یزدان نیوز نوشت : استان و شهر کویری یزد از ابتدای تیر تا پایان مردادماه، گرمترین روزهای خود را سپری می کند و مردمان این دیار کویری به دنبال مأمنی برای خروج از شهر و دل سپردن به طبیعت خنک هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر این مطلب به قلم مهرداد متولی کارشناس ارشد منابع طبیعی آمده است : گرچه یزد کمتر از این موهبت برخوردار است اما در فاصله ای نزدیک از مرکز استان یزد و شهرستان تفت، چشمه ای وجود دارد که حتی در روزهای گرم نیز می تواند استراحتگاهی برای مردمان این دیار باشد.
تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی این تفرجگاه هزینه شده است و تا تکمیل این طرح، به همین میزان بودجه دیگر نیز نیاز است.بااقداماتی که این اداره انجام می دهد فضای منطقه ییلاقی از حدود پنج هتکار کنونی به ۵۰ هکتار می رسد و می تواند تحول بزرگی در توسعه فضای تفرجگاهی استان و همچنین جذب گردشگر ایجاد کند. تلاش شده این اقدامات با کمترین تغییر در طبیعت چشمه انجام شود.
احداث منبع ۳ هزار متری ذخیره آب جهت کشت و آبیاری در طول تابستان و احداث یک منبع دیگر با همین حجم، احداث زمین بزرگ بازی در مساحت ۲۲۰۰ متر مربع والیبال و اسکیت ،ساخت پارکینگ در زمینی به مساحت ۸۳۳۰ متر مربع از جمله اقدامات انجام شده می باشد ، پیش بینی ۳۲۰۰ متر مربع برای احداث ۲۰۰ سکو، ایجاد ۱۵ مورد آلاچیق ،معابر اطراف زمین بازی و پارکینگ به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع و معابر اطراف چشمه به وسعت ۱۸۰۰ متر مربع از دیگر اقدامات در حال انجام در این منطقه است.
حضور در این تفرجگاه نیاز به پرداخت ورودی ندارد و همه مردم استان می توانند از فضای ایجاد شده در چند کیلومتری مرکز استان استفاده کنند.اغلب مسافرانی که از استانهای جنوبی و غربی نظیر فارس، بوشهر و … به یزد یا سایر شهرهای مرکزی ایران سفر می کنند، شب را در کنار این چشمه به استراحت می پردازند.
۳میلیارد تومان هزینه می شودکه در فصل تابستان میل به حضور در مناطق ییلاقی و در کنار آب و چشمه و… در مردم به ویژه مردم کویرنشین بیشتر می شود. تقریبا ۷۰ درصد مردم استان یزد با طی مسافتی کمتر از ۵۰ کیلومتر می توانند به چنین فضایی دسترسی پیدا کنند زیرا تامهر به شهرستانهای یزد، تفت، مهریز، میبد، اشکذر و… نزدیک است و همه این شهرها از پنج تا ۶۰ کیلومتر با این چشمه فاصله دارند.اختلاف دمای چشمه تامهر با مرکز استان در گرمترین روزها حداقل هفت درجه است خنکای آب ، سایه درخت ، کوه های سر به فلک کشیده و چشم انداز سرسبز و زیبا از شهر تفت، بی شک برای مسافران این چشمه خالی از لطف نخواهد بود.
ارتفاع چشمه تامهر از مرکز استان، بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر است و این چشمه میان کوه های اطراف خود محصور است که این امر سبب خنک تر بودن دمای هوا و گوارایی آب این چشمه است.چشمه تامهر گرچه آب بسیار زیادی ندارد اما همین آب محدود، از غنی ترین آبهای معدنی منطقه است و مردم بسیاری برای بردن آب از این چشمه برای مصرف روزمره خود به آنجا مراجعه می کنند.
عمر شش ماهه تامهر فرصت چندان زیادی برای حضور درمنطقه تفرجگاهی تامهر باقی نمی گذارد این فرصت فقط تا مهر باقی است و بعد از آن چشمه ،آبی برای پذیرایی از مسافران خود نخواهد داشت.
در پای کوه در ۵ کیلومتری غرب تفت ، شهرستانی که درختان سرسبزش به دست لطف پروردگار ، به رنگ رنگ میوه ها چراغانی است ، روستایی است به نام «اسلامیه» در کنارش چشمه ای از دل زمین می جوشد که پشت به کوه سهراب دارد . کسانی که سبزاندیش بوده اند ، در حوالی چشمه ، توت و بید کاشته اند تا چشم نوازی تابلوی زیبای تا مهر خالی نماند . اینجا مظهر «تامهر» است که آب از آن زاده می شود . آب که از فرط زلالی آینه گون می نماید ، از زمین دل می کند و از زیر صخره سر بر می آورد .
از چشمه «تامهر» آب فراوان می طراود . اما عمر کوتاهی دارد . آب دهی چشمه از اسفند تا مهر ادامه می یابد و نام چشمه کنایه شیرینی است از زمان پرآبی چشمه . آب با همه لطافتش تن به سفر در سنگ می سپارد ، پیش می رود و زندگی را رنگ می زند ، سبز و پر طراوت و شاداب ، مسیر اطراف چشمه را اینچنین به محوطه ای تفریحی و تفرجگاهی چشم نواز مبدل می سازد تا میزبان مردمانی شود که خسته از هیاهوی دودآلود شهر می خواهند سبزینگی را مرور کنند . «تامهر» چشمه است است حماسی ، آب حاصل از ذوب برف و یخی که بر سرو شانه کوهی نشسته ، در لایه های متخلخل و نفوذ پذیر فرو می رود ، تا به لایه ای سخت و سفت می رسد و آنگاه که از نفوذ کردن در می ماند جاری می شود ، راهی به سطح می جوید و آنگاه رخ می نماید .
آب پس از رسیدن به هوای تازه از مسیر خاص ره می پیماید ، از چند حوضچه کوچک و بزرگ می گذرد تا به باغات و مزارع روستای «اسلامیه» که در جوارش سبز شده می رسد . علی رغم حیات بخشی تا مهر به گیاهان و درختان ، از حیات جانوری نشانی نیست که دلیلش فصلی بودن جریان آب در این چشمه است .
چشمه ای که نه تنها در محیط زیست بلکه در تاریخ و فرهنگ مردمان این سامان رد پایش برجاست.چشمه تامهر که در حاشیه مسیر جاده یزد به شیراز در شهرستان تفت واقع شده با چشمه و درختانی دل انگیز ، همه ساله در ایام تابستان و بهار میزبان خیل گرمازدگان کویر است.
واقع شدن در میان کوههای مرتفع، علاوه بر افزایش خنکی آن موجب ایجاد چشم اندازی دلپذیر در این مطنقه شده است.قطعا با توسعه منطقه ییلاقی چشمه تامهر، تحولی شگرف در افزایش فضای سبز و ایجاد منطقه ای مفرح برای مردم استان و حتی خارج از استان ایجاد خواهد شد که می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه و رونق اقتصادی آن ایفا کند.
اجرای برخی طرح های تفرجگاهی توسط اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان تفت نیز این چشمه را زیباتر و دیدنی تر کرده است. طرح چشمه تامهر از ۱۰ سال پیش تدوین شده اما به دلیل کمبود آب برای ساماندهی، اجرایی نشده است.این طرح اواخر سال گذشته به مرحله اجرا درآمد و در ۵۰ هکتار، طرح ساماندهی اول که در حال اجراست.ضمنا ایجاد بوستانهای جدید در این پارک با کشت ۲۰ هکتار نهال اقدام می گردد.
تفرجگاه تامهر از قدیم مورد استفاده طبیعت دوستان شهرستانی و استانی قرار می گرفته که نقطه قوت این تفرجگاه فاصله اندک آن تا شهرستان و مرکز استان است.

بخش نظردهی بسته شده است..