مشارکت ۱۶تا ۲۲درصدی یزدی‌ها در ورزش‌ همگانی

no-thumbs

توسعه ورزش در محله‌های شهر با توجه به شیوع بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت و فشار خون، بسیار ضروری به نظر می‌رسد، چرا که رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان عقیده دارد که مشارکت مردم استان در ورزش همگانی فقط 16‌تا 22درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزکم تحرکی و اضافه وزن به جزو لاینفک زندگی شهروندان یزدی تبدیل شده است، چرا که تمایل به ورزش و تحرک با ماشینی شدن زندگی، روز به روز در حال افزایش است.
برخی از شهروندان حاضر نیستند کمترین مسافت را پیاده طی کنند و توقف خودروها در حاشیه معابر و در نزدیک‌ترین نقطه به محل مورد نظر، موید این مطلب است.
هر چند عده‌ای کمبود فضا و تجهیزات را عامل ورزش نکردن می‌دانند، اما عزم جدی برای ورزش، حتی این کمبودها را نیز پشت سر خواهد گذاشت؛ از این رو بهتر است به جای کمبود فضا و تجهیزات، تنبلی و کم تحرکی را عامل ورزش نکردن شهروندان عنوان کرد.

طرح‌های همگانی ورزش در استان
رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان درباره توسعه ورزش در محله‌های مختلف استان با بیان اینکه تقریبا ۱۶ تا ۲۲درصد مردم در ورزش‌های همگانی شرکت می‌کنند، می‌گوید: در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی از جمله «وصال»، « از حسینیه تا حسینیه»، «صبح و نشاط»، «کوهگشت» و… در شهرهای مختلف استان دنبال شده است تا ورزش به دل محله‌های شهر کشیده شود.
«وحیدرضا خباززاده» می‌افزاید: این طرح‌ها همزمان با مرکز استان، در شهرستان‌ها نیز با جدیت دنبال شده است.
وی از تهیه و تولید محتوا برای برنامه صبحگاهی «صبح عالی بخیر» برای ترغیب مردم به ورزش در سیمای مرکز یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: این برنامه تلویزیونی صبح روزهای زوج از شبکه تابان به صورت زنده و با حضور ورزشکاران شهرستان‌های مختلف استان پخش می‌شود.
خباززاده با اشاره به کمبود فضا و زیرساخت‌های ورزشی برای توسعه ورزش در محله‌های شهر، مشکل اصلی توسعه ورزش همگانی را کمبود نقدینگی عنوان می‌کند.
این مسئول می‌گوید: سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه ورزش همگانی در استان وجود دارد، اما به دلیل کمبود نقدینگی، در اجرای این برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.

اجرای المپیادهای ورزشی با مشارکت شهرداری‌ها
رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان از اجرای المپیادهای ورزشی محله‌ها در شهر یزد با همکاری سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری خبر می‌دهد و می‌افزاید: هیات ورزش‌های همگانی استان برنامه‌های مختلف را برای توسعه ورزش در محله‌های شهر دنبال می‌کند.
وی اضافه می‌کند: برنامه‌های اجرایی متنوعی برای توسعه ورزش‌های همگانی در محله‌های شهرهای مختلف استان تدوین شده که برای اجرا نیازمند همکاری شهرداری‌ها است.

بهره‌گیری عمومی از فضاهای ورزشی اداره‌ها
مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز از تصویب مصوبات ویژه برای توسعه ورزش در محله‌های شهر یزد با همکاری سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری یزد خبر می‌دهد.
«مسعود شریعتی» می‌افزاید: برگزاری المپیادهای مختلف در محله‌های شهر در رشته‌های مختلف ورزشی با جدیت دنبال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: فضاهای مختلفی در استان وجود دارد که یا جنبه عمومی دارند و یا متعلق به ادارات و دستگاه‌های مختلفی هستند که قابلیت بهره‌برداری به عنوان محل فعالیت ورزشی را دارند و در کنار آن اداره کل ورزش و جوانان مربی و تجهیزات مورد نیاز را تامین خواهد کرد. این مسئول ادامه می‌دهد: ادارات آموزش و پرورش، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سپاه پاسداران، پایگاه‌های بسیج، شرکت‌های گاز، آب و برق و… دارای فضاهای ورزشی مناسبی در نقاط مختلف استان هستند که قابلیت بهره‌برداری عمومی را نیز دارند.

توجه به استعدادیابی
شریعتی با اشاره به همراهی توسعه ورزش در محله‌های شهر با استعدادیابی، می‌گوید: با هیات‌های ورزشی نیز هماهنگ شده که نقشه‌هایی برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها تدوین کنند.
شریعتی از جلب مشارکت خیران استان برای توسعه فضاهای ورزشی در محله‌های شهرهای مختلف استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اما باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورزش‌ در نقاط مختلف استان ایجاد شود.
وی تاکید می‌کند: با تعامل با شهرداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، انسجام و همپوشانی خوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها و جبران خلا کمبود فضاهای ورزشی در استان ایجاد شده است. وی با تاکید بر اینکه توزیع فضاهای ورزشی استان مناسب نبوده است، ادامه می‌دهد: متاسفانه مرکز استان با بیشترین جمعیت، کمترین فضای ورزشی را داراست و آمایشی برای ساخت سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف استان صورت نگرفته است.

سرانه ورزشی شهروندان یزدی
مدیر کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: سرانه ورزشی شهروندان یزدی ۶۲ سانتی‌متر است که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۱۲۰ سانتی‌متر یعنی ۲‌برابر سرانه فعلی افزایش یابد. وی می‌افزاید: جلب مشارکت برای بهره‌برداری از سالن‌های ورزشی موجود د راستان و تغییر کاربری برخی از آنها در برنامه سال جاری اداره کل ورزش و جوانان استان گنجانده شده است تا به بهترین نحو مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

لزوم اجرای طرح‌های ورزشی در شهرهای استان
کاهش تحرک و اضافه وزن، یکی از مشکلاتی است که سلامت شهروندان یزدی را نشانه رفته است و باعث شیوع بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و فشار خون در بین مردم استان شده است. سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری المپیادهای ورزشی در رشته‌های مختلف است تا ورزش را به دل محله‌های شهر وارد کند. بیشتر طرح‌های ورزشی که با مشارکت شهرداری تدوین شده در شهر یزد در حال اجرا است و شهرداری‌های همه شهرهای استان باید برای توسعه ورزش در محله‌های شهر همکاری کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..