ورود غیرمجاز کامیون‌ها به شهر یزد

no-thumbs

تردد خودروهای سنگین در معابر شهر و حتی توقف آنها در کوچه پس کوچه‌های شهر در کنار گلایه مردم از مزاحمت آنها، معابر شهر را ناایمن کرده است؛ به‌طوری که به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد 30 درصد خودروهای سنگین یزد در داخل شهر تردد می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین در حالی است که برای این تردد مجاز نیستند.
تردد خودروهای سنگین حامل بار در کنار ایجاد ناامنی در معابر شهر و امکان بروز حوادث و تصادفات ترافیکی، خسارت جبران‌ناپذیری نیز به سطح آسفالت معابر وارد می‌کند و از عمر آسفالت به‌شدت می‌کاهد.

وارد کردن خسارت به آسفالت
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: تردد و توقف کامیون‌های سنگین در داخل شهر باعث شده است که آسفالت بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به شدت آسیب ببینند.
«رضا امیری» می‌افزاید: با توجه به نزدیکی این بلوار به ورودی غربی یزد و نبود پارکینگ برای توقف در خارج از شهر، اغلب کامیون‌داران برای دور ماندن از چشم دوربین‌های کنترل ترافیک، از این بلوار به معابر داخل شهر دسترسی پیدا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: حتی ساکنان کوچه پس کوچه‌های محله نیز از مزاحمت کامیون‌داران در امان نیستند و گاه شاهد توقف کامیون‌ها در محله‌ای هستیم که اصلا محل زندگی صاحب خودرو نیست.
این شهروند می‌افزاید: زمین‌های رها شده داخل بافت محله‌ها به پارکینگ برای توقف خودروهای سنگین تبدیل شده است و اصلا مشخص نیست که صاحب خودرو کیست چرا که اصلا در محله مزبور سکونت ندارد.

پارک‌کردن کامیون‌ها در نزدیک‌ترین نقطه
یکی دیگر از شهروندان یزدی عقیده دارد که رانندگان کامیون به دلیل علاقه به خودروی خود حاضر نیستند از پارکینگ‌هایی که بیرون از شهر ایجاد شده است، استفاده کنند.
«ناصر سلیمانی» می‌افزاید: آنها می‌خواهند کامیون‌ها را در نزدیک‌ترین محل به منزل مسکونی خود و ترجیحا در بافت مسکونی پارک کنند و از ایمنی پارکینگ‌های برون شهری اطمینان ندارند.
وی ادامه می‌‌دهد: این دیدگاه باعث شده است که بسیاری از رانندگان، کامیون را دور از چشم ماموران راهنمایی و رانندگی به داخل شهر بیاورند و از معابری که تحت نظارت حضوری و غیرحضوری پلیس است، به محل زندگی خود نزدیک شوند.
این شهروند اضافه می‌کند: این تخلف نشان می‌دهد که حضور ماموران راهنمایی و رانندگی برای برخورد با تخلفات کارساز نیست و باید از ابزارهای قوی‌تری برای کاهش این تخلف استفاده کرد.
وی با اشاره به مزاحمت پارک خودروهای سنگین در داخل محله‌ها، می‌گوید: بسیاری از این خودروها محل پارک شهروندان را اشغال می‌کنند و با توجه به اینکه راننده چند روز به سراغ ماشینش نمی‌آید اهالی برای یافتن صاحب ماشین نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

برخورد جدی با ورود کامیون‌ها
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به بروز این مشکل در مناطق حاشیه کمربندی شهر می‌افزاید: شهرداری باید با ایجاد پارکینگ‌های خارج از شهر و نظارت‌های تصویری با دوربین‌هایی که در ورودی‌ها نصب شده است، از ورود کامیون‌ها به داخل شهر جلوگیری کند.
«احمد توکلی» با اشاره به آسیب‌دیدن خانه‌اش از سوی راننده خودروی سنگینی که قصد پارک در مجاورت منزل مسکونی‌اش در شهرک رزمندگان را داشت، می‌افزاید: راننده در ساعات نیمه‌شب با وارد کردن خسارت به دیوار خانه از محل متواری شد و نشانی از وی یافت نشد.
وی ادامه می‌دهد: تقویت زیرساخت‌ها و تامین امنیت پارکینگ‌های بیرون از شهر و الزام رانندگان خودروهای سنگین به توقف در این پارکینگ‌ها، باید با جدیت از سوی مسئولان دنبال شود.

شرایط تردد مجاز کامیون‌ها در شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه ۳۰ درصد از خودروهای سنگین به صورت غیرمجاز در داخل شهر تردد می‌کنند، می‌افزاید: تنها کامیون‌های خدماتی در صورت داشتن کارت تردد می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح در شهر تردد کنند.
«محمدرضا شفیعی» می‌گوید: سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد متولی صدور کارت‌های تردد کامیون‌های خدماتی است که برای ورود به شهر و ارائه خدمات به شهروندان الزام دارند.
وی ادامه می‌دهد: تمام ورودی‌های شهر به تابلوهای ورود کامیون ممنوع تجهیز شده است تا اخطار به رانندگانی باشد که قصد ورود به شهر را با خودروهای سنگین دارند.

تامین پارکینگ بیرون از شهر
شفیعی از تامین پارکینگ برای توقف خودروهای سنگین در خارج از شهر در ورودی‌های شمالی و جنوبی شهر خبر می‌دهد.
وی می‌افزاید: پارکینگ ورودی جنوبی شهر در میدان آقابابایی ایجاد شده است که ظرفیت پارک ۳۰۰ دستگاه خودرو سنگین را دارد و تامین ایمنی خودروها نیز به عهده نگهبان پارکینگ است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد پارکینگ ورودی شمالی یزد را نیز در داخل پایانه بار یزد در جاده کنارگذر معرفی می‌کند و می‌افزاید: این پارکینگ نیز ظرفیت توقف ۴۸۰ دستگاه خودرو سنگین را دارد.
به گفته وی رانندگان خودروهای سنگین که از ورودی غربی وارد شهر می‌شوند باید با دسترسی به یکی از این دو پارکینگ تعیین شده، خودرو خود را خارج از شهر قرار دهند و سپس با وسایل حمل ونقل عمومی به داخل شهر تردد کنند.

رصد کامیون‌ها با دوربین‌های نظارت تصویری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد می‌گوید: با همکاری پلیس راهور و استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری، با خودروهای سنگینی که بدون مجوز وارد محدوده شهر می‌شوند، برخورد خواهد شد. «محمدرضا شفیغی» می‌افزاید: دوربین‌های نظارت تصویری در نقاط مختلف شهر شامل ورودی‌ها و تقاطع‌های داخل شهر، ورود و تردد کامیون‌ها در معابر شهری را رصد می‌کنند و در ادامه با متخلفان برخورد خواهد شد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..