طرح پردیسان اردکان در انتظار حمایت مسوولان

no-thumbs

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اردکان با تاکید بر اینکه طرح پردیسان این شهرستان به 60 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل، بازسازی و مرمت نیاز دارد ، گفت : این طرح حمایت مسوولان و حضور سرمایه داران را می طلبد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن میرجانی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : مجموعه تاریخی پردیسان شهرستان اردکان در سال ۱۳۷۹ و همزمان با بازدید ریاست وقت سازمان میراث فرهنگی سید محمد بهشتی به عنوان یکی از طرح های ملی این سازمان کلید خورد.

وی اضافه کرد : هدف از ایجاد این مجموعه، تقویت زیرساخت های گردشگری و اقامتی در اردکان و زمینه ای برای رونق صنعت گردشگری در این منطقه بود.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اردکان با بیان اینکه این طرح ملی متشکل از ۵ خانه تاریخی سنایی، ضیایی، انصاری، صغیره و مجدالعلما است ، خاطرنشان کرد : خانه های ۵ گانه پیش گفته خریداری شدند و این پروژه تحت نظارت صندوق حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی کشور و با یک طرح مصوب شروع به مرمت و باززنده سازی شد.
این مسوول با اشاره به اینکه با توجه به بودجه مناسب و عزمی که برای به ثمر نشستن این پروژه وجود داشت ، گام های اولیه با شتاب هرچه تمامتر برداشته شد افزود : این پروژه تا سال ۸۴ با پیشرفت مناسب و پیش بینی شده ای تداوم داشت.
میرجانی گفت : اولین وقفه جدی در این پروژه ملی در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد ولی این وقفه کوتاه مدت بود و دوباره کارگاه های احیا و مرمت تجهیز شدند ولی در نهایت این پروژه عظیم ملی در حوزه میراث فرهنگی عملا در سال ۱۳۸۹ به صورت کامل تعطیل شد و در حال حاضر نیز همه چیز به حال خود رها شده است.
معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مهر ماه سال ۱۳۹۳ در جریان بازدید از بافت تاریخی اردکان و مجموعه پردیسان این شهر گفت : یکی از واحدهای طرح پردیسان در سال آینده مورد بهره بردای قرار خواهد گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این باره گفته بود : امیدواریم که سرمایه عظیم و ارزشمند بافت تاریخی اردکان هر چه زودتر تکمیل شده و به بهره برداری برسد، چرا که این مجموعه در ۸ سال گذشته به حال خود رها شده است و حتی مرمت های انجام شده نیز در حال تخریب است.
بافت قدیم اردکان از آن جهت حائز اهمیت و نیازمند توجه ویژه است که با حفظ هویت تاریخی و کاربری های رایج، زندگی مردم در کالبد آن جریان دارد.
طرح پردیسان یکی از طرح های گردشگری اقامتی در بافت تاریخی اردکان است که در سال ۱۳۷۹ کلید خورده اما به دلیل بی توجهی و کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده است.
این طرح شامل مرمت و احیای ۵ خانه تاریخی ارزشمند بافت تاریخی اردکان است که در کنار یکدیگر مجموعه ای درخور و شایسته را برای اقامت گردشگران ایجاد خواهند کرد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..