افتتاح مرکز آموزش هنر کاربافی در یزد

no-thumbs

با حضور مدیرکل میراث فرهنگی یزد، مشاور استاندار یزد در امور بانوان، معاونین صنایع دستی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و جمعی دیگر از علاقمندان و کارشناسان صنایع دستی کارگاه های آموزش کاربافی و احرامی بافی در مرکز آموزش صنایع دستی و خانه تاریخی حیران یزد افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمدمهدی شرافت در این مراسم ضمن تشکر از تمام کسانی که برای راه اندازی این مراکز تلاش نموده اند و همچنین مسئولینی که در این زمینه با صنعتگران همراهی نموده اند اظهار داشت: امروز به طور همزمان ۵ کارگاه آموزشی نساجی در  شهرستان یزد کار خود را آغاز می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: در شهرستان میبد نیز سه کارگاه آموزشی فعال است که در هرکارگاه حدود ۲۵ نفر مشغول به آموزش هستند. همچنین در شهرستانهای اشکذر و تفت و اردکان نیز کارگاههایی راه در حال آموزش علاقه مندان می­باشند

وی خاطرنشان ساخت: کارگاه کاربافی واقع در مرکز آموزش صنایع دستی که با تلاش معاونت صنایع دستی این اداره کل و شرکت فیروزه آبی راه اندازی شد شش دستگاه آماده گردیده و از هم اکنون ۱۳ هنرجو در حال فعالیت می باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: باتوجه به اینکه متقاضی آموزش در رشته کاربافی زیاد است و ما با کمبود مکان مواجه هستیم امید است که با همفکری جهت در اختیار قرار دادن مکان مناسب و همچنین اختصاص تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید برای تهیه دستگاه های بیشتر برای آموزش دیدگان این رشته که در منزل برای اشتغال خود اقدام می کنند، بتوانیم پاسخگوی علاقمندان به این هنر ـ صنعت باشیم.

پس از افتتاح کارگاه آموزشی کاربافی، کارگاه آموزشی احرامی بافی واقع در خانه تاریخی حیران نیز افتتاح گردید و مسئولین ضمن بازدید از این کارگاه در جریان روند آموزش این رشته قرار گرفتند.

گفتنی است کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است. این هنر دستی به «کارتوفی»، «کارششوک» و «کارکرباس» معروف است و هنرمندان در یزد به خصوص در شهرستان میبد از روزگار دور تا به حال در خانه می بافتند.

قدمت کاربافی به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و … کاربرد دارد.

احرامی یا حرمی پارچه ای دو رنگ است با تار و پودی از پنبه که عموماً سیاه و سفید بوده، اما به رنگهای سبز و سفید قرمز و سفید دیده شده است. این فرآورده ها در قدیم بیشتر مورد استفاده حجاج قرار می گرفته و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی، سجاده، جانماز و …  مورد استفاده است .

بخش نظردهی بسته شده است..