عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران:

یزد می‌تواند پایتخت های‌تک ایران باشد

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به مهیا بودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ای صنایع های‌تک در استان، اظهار کرد: یزد می‌تواند پایتخت های‌تک کشور باشد و به سراسر کشور در این زمینه خدمات ارائه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"محمدحسین فنایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، به مشکلات کم‌آبی و زیست محیطی ناشی از برخی صنایع در استان اشاره کرد و گفت: استان یزد از زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ای صنایع های‌تک برخوردار است و باید در این حوزه مورد حمایت‌های خاص دولت قرار گیرد.

 

وی صنایع های‌تک را در زمره صنایع پاک که نه نیاز به آب قابل توجهی دارند و نه این که مسائل زیست محیطی به دنبال دارند، خواند و آن را برای استانی مانند یزد با توجه به شرایط اقلیمی کنونی مناسب دانست.

 

وی در ادامه نیز به کسب رتبه برتر استان در قبولی ۲۱ سال کنکور سراسری کشور و وجود نخبگان فراوان در استان در همین رابطه اشاره کرد و افزود: استان یزد در رابطه با صنایع های‌تک، دانش‌آموختگان و فارغ‌ التحصیلان خوب زیادی دارد و از طرفی پارک علم و فناوری یزد نیز یکی از پارک‌های قوی کشور محسوب می‌شود.

 

فنایی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان را یادآور شد و گفت: متاسفانه علی رغم مطرح شدن این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های استان، هیچ مسئولی در مورد راهکار اجرایی این مشکل در استان که توسعه صنایع های‌تک است، سخن نمی‌گوید.

 

وی با بیان این که صنعت های‌تک، صنعتی مغزافزار و دانش محور و نیازمند به نیروهای تحصیل‌ کرده است و افزود: در صنعت های‌تک یک تعداد افراد متخصص گردهم می‌آیند و نرم‌افزای می‌سازند که می‌تواند نه تنها به کل کشور بلکه به سایر کشورهای جهان نیز سرویس‌دهی و انواع خدمات مهندسی و فناوری اطلاعات و غیره را ارائه کند.

 

فنایی اظهار کرد: با وجود شهره بودن یزدی‌ها به سخت کوشی و تلاش، ولی مردمان این دیار بیش از آن که در کارهای سخت‌افزاری موفق باشند، در فعالیت‌های نرم‌افزاری توانایی دارند و صنعت بدون آبِ، مغزافزار و دانش‌بنیان باید به عنوان محور توسعه استان مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و در این باره مشوق‌ها و حمایت‌ها دولت، اجرایی شود.

 

وی با اشاره به اهمیت ایجاد شهرک علم و فناوری استان در همین راستا، عنوان کرد: بسیاری از افراد تحصیل ‌کرده و دانشگاهی استان که توانایی فعالیت در این زمینه را دارند متاسفانه فاقد فضا و امکانات هستند که دولت می‌تواند در این رابطه راهگشا باشد و در این حوزه سرمایه‌گذاری مطلوبی داشته ابشد.

 

وی با بیان این که یزد می‌تواند پایتخت های‌تک کشور باشد، گفت: این موضوع یک واقعیت تایید شده از سوی همگان است لذا باید برای محقق شدن آن و تکنیک‌های اجرایی‌اش نیز تبادل نظر کرد و از تجربیات سایر کشورها بهره‌مند شد.

 

عضو اتاق ایران با تاکید بر لزوم ایجاد یک اتاق فکر در استان به همین منظور، از قول مساعدت رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به یزد برای حمایت از این ایده و تبدیل استان به عنوان پایلوت های‌تک در کشور خبر داد.

 

فنایی در اهمیت ایجاد اتاق فکر در این رابطه تصریح کرد: متاسفانه این که می‌بینیم علی رغم شعارهای خوبی که سالیان سال سر می‌دهیم ولی در عمل موفق نبوده‌ایم به خاطر نداشتن فرمول اجرایی و تکنیک برای محقق شدن شعارهایمان بوده است لذا باید نگاهمان به مسائل تغییر دهیم و وشعارهایمان را برای اجرایی شدن با تفکر و راه‌حل اجرا همراه کنیم.

 

وی در این رابطه به مشکلات تولید در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور بیشتر از این که تولید محور باشیم، بانک محور هستیم چرا که اگر سرمایه‌ای را در بانک قرار دهیم و سود دریافت کنیم از آن مالیات اخذ نمی‌کنیم ولی اگر همان سرمایه را در تولید بگذاریم چه سود بدهد یا ندهد، از تولیدکننده مالیات می‌گیریم؛ این در حالی است که اگر یک بار به عکس این رفتار عمل می‌کردیم تولید در کشورمان رشد می‌کرد و همه به دنبال تولید می‌رفتند.

 

فنایی بیان کرد: در واقع اگر قرار باشد یک مملکت، تولیدمحور باشد، همه‌چیز باید در خدمت تولید باشد و اگر ارفاق و امتیازی نیز وجود دارد برای تولید باشد و این موضوعات همان تکنیک‌هایی است که در صنایع های تک‌ باید با تفکر همراه باشد تا شعارهایمان به عمل تبدیل شود.

 

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن کشورمان در پایان در ادامه ضمن ابراز خرسندی در مورد لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، فضای پسا تحریم را فضایی آماده برای رشد با برقراری ارتباطات بیشتر و بهتر با سایر کشورها در این حوزه و البته سایر حوزه‌ها باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..